AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.796

Till alla med trött m3 3.0!

Sida 1 av 9
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej alla. Som folk kanske läst så har jag haft problem med min m3:a. Att den inte vill svara riktigt + att den inte ville varva ur. Var och felsökte vanosen igår då jag även bytte silentblock. Visade att kammen ställdes 3 grader fel. Gav mig ett förslag på 22 000:- för en ny vanos. MEN!! Idag blev jag så förbannad så jag skruva av locket till magnetventilerna och det visade sig att det hade ärjat på lödnngarna. Tog elspray och spruta på och torka av med papper. Sen låg även packningen mellan locket och vanosen på den ena magnetventilen. Vet ej om det kan blivit korttis där(nån som kan svara på de kanske). På med packningen rätt och i skruvarna. Och nu går den som den ska igen!!! Kalas glad. Svarar från 2500rpm och drar till 7300rpm. Skrev detta inlägg ifall andra har samma symtom som jag. Att det kan vara så enkelt ändå.

IronIsHard
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
Kan du peka ut på realoem vart magnetventilen sitter.... blir inte min bra nu med nya tändspolare och rengjort spjäll samt komptest så lär jag skruva isär vanosen
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
Är det möjligtvis nr 11 och nummer 12 på denna sprängskiss? Samt att dem sitter under kåpa nr 16? Isf verkar det inte alls svårt att kika det =)

Länk
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
kursu: Hej. Det jag hade borta va nr:16. Där inne sitter magnetventilerna och kablarna är lödda på dem. Antagligen om det blir lite okontakt där så kan det påverka vanos negativt. Då det är dem som förseer vanos växellådan med olja. Om jag fattat saken rätt. Kan ju äver vara dåliga oringar kring magnetventilerna. Då sipprar oljan ut där och vanosen tappar oljetryck, orsakar då att vanos växellådan inte orkar vri rätt kamaxeln i rätt läge. Hur går din bil dåå????? Mvh:
Sökfunktionen är bra. =)

Länk

/Jonas
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
JHärling: Anar jag lite IRONI i ditt inlägg?
"Fritte525"

Menade bara att man kan hitta mycket läsvärt om man använder sökfunktionen. =)

Nu postade jag fel tråd mot vad jag tänkte på först men hade redan skickat inlägget innan jag såg felet. Då det inte går att ta bort inlägg man gjort så blev det som det blev.

/Jonas
ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
Fritte525, om vi säger såhär.. du skulle gråta om du hörde hur bilen gick :P Låter som den inte går på alla burkarna så ska byta tändspolarna i veckan samt kolla så det inte har runnit ner olja i groparna sen jag böt ventilkåpspackning... gängorna följde med upp så då får jag dra i helicoil och dryga. Tändhattarna är nya sen förra sommaren, stiften också. Så ska vel komptesta också tänkte jag så kan man ev utesluta toplockspackningen. Tändspolarna är från -94 förrutom en som är utbytt -98 så risken finns att dem börjar bli slut =)

Det jag har gjort hittils:

* genomgång av vaccumslangar, bytt de fleste
* inspektion av tomgångsmotor samt smörjning/rengöring
* ny tdc sensor
* ny spjällägesgivare
* nya soppaslangar
* nya tändhattar
* nya tändspolar (snart)
* genomgång av insug och alla gummidetaljer

Detta jag ska göra:

* se över magnetventilerna
* komptesta alla cylindrar
* inspektera stiften (igen)
* riva insuget (igen) och göra rent spjällhuset vilket jag missade de två (2) tidigare gångerna jag rev insuget.
* kollla om det ligger några felkoder i datorn
* se över avgassytemet och byta packningar ifall det är läckor innan lamda etc
* nya lamda sonder.

Listan blir bara längre och längre men tillslut är allt fixat =) Tur att det är så kul att skruva, innan jag köpte M3an kunde jag inget om bilar nu har jag lärt mig så otroligt mycket på bara två år =)

Btw, JHärling/jonas... har läst den där tråden några gånger =)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"JHärling"

Hehe. Ok,ingen fara på taket... Har inte sett till dig på götene vägen än. Rastarr du inte gt:n nåt? Hat gött
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"kursu"

Ja det var endel du bytt men frågan är hur bilen går???
Är det inget tryck i den eller rör den på sig?
Hostar?
Ojämn gång?
Bludder?
Går den bättre på låga/höga varv?
Dålig ork?
Nån spridare som inte funkar som den ska kanske?
Beskriv hur den beteer sig.
Mvh

ku
22
kursu
BMW M3 3.0 (e36) -93
Fritte525,

Ja det har vel varit lite olika hur den har betett sig, i början kunde den spika på lågvarv när den gick tungt men det försvan när jag böt till original chip (förra ägaren hade hemsnickrat chip). Avgas värderna blev även bättre utom HC då som var lite högt. Var lite dåligt drag, den haka lixom upp vid 2500rpm ungefär annars gick den bra.

Den går ojämt på tomgången troligtvis pga dåliga lamda då bilen gick väldigt fett med chipet (luktade soppa ur avgas) som pajja lamda. Det var vel igentligen förra sommaren som det började misstända lite värre. Orken har varit bra på höga varv men sämre på låga varv, t ex om man ska dra på och ger mycket gas så brukar den börja bluddra/hosta vid 2500 rpm ungefär men sen när man kommer uppåt 3000-3500:- så skjuter den på fint igen men då har man ju redan tappat den roliga biten på accet =) Nu den senaste veckan har den börjat gått riktigt dåligt, verkligen står och hostar och rycker på tomgång etc, hela bilen vibrerar och det hjälper inte hur mkt man gasar den vill inte riktigt hänga med upp i varven och den misständer oavsett vilken växel/hastighet/varv jag åker på.

De nya tändspolarna kommer troligtvis imorrn eller på torsdag så då får jag se hur den går efter det.

pg_ice
Fritte525: ska du tillbaka för att göra en diganos till på vanosen efter att du har fixat med lödningarna eller?

packningen gör inte så det blir kortis så den kan du utesluta.
vad jag undrar över är vad elsprayen gör?
har du dåliga lödningar och glapp så fixar väl inte sprayen det,du har ju fortfarande kvar glappet.

ta gärna en bild på hur kontakterna såg ut
jag har också ärjningar men vete fan om det lilla har nån betydelse.

kika på bilden och jämför med hur det såg ut på dina:

Länk
Mr
46
Mr.O
M3 -94
kursu
meddela gärna hur den gick efter byter av tändspolarna, min bil har ungefär samma sympton, jag misstänker att det är lambdan som är dålig
pg_ice
kom igen nu Fritte!
var inte blyg nu :)

jämför bilden på magnetventilen med den du hade?
vad tror du löda om eller inte?
blir det fel så skyller jag på dig :)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pg_ice"

Tjenare!
Jag tycker inte dina ser så farliga ut,mina va allt rätt mycke värre. Nu har jag gjort rent allt idag och jävlar vilken skillnad det är. Känns som en helt ny motor. Drar från 2000rpm till 7300rpm utan att tveka. Använde mig av ett slags spray som tar bort oxidering och en mässingsborste. Lödningarna såg annars fina ut. Hörde mig för och när det har ärjat på lödningarna så skickas det tydligen krypström till själva styrenheten och på så sätt får man fel kammaxel vinkel. Jag tycker du ska ta och göra rent det pga att det gjorde så mycket på min bil. Har beställt oringar nu till magnetventilerna nu så det blir nog bara bättre och bättre. Nej jag tror inte jag ska till bmw igen och felsöka. Ska ändå bänka bilen efter att jag köpt avgassystem och då tror jag dem kan kolla kamvinklarna. Annars gör jag det men jag kan lova att det inte visar något. Bilen går bättre nu än när jag köpte den så jag är kanon nöjd! Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pg_ice"

Angående elsprayen så va det mest för att få bort skiten och där av bättre kontakt. Men det va inte opptimalt så det blev ett annat spray som heter Lectra Clean II. Kraftfullt rengörings och avfettnngsmedel. All ärjning är borta nu. Mvh
pg_ice
tackar!

ska ta bort dom i morgon och göra rent så får vi se :)
pg_ice
Fritte: vad heter sprayen?
så slipper jag leta runt :)
CNC Lectra Clean II?

/Jonas
pg_ice
JH: missade det tydligen hehe
pg_ice
Fritte: om du mot förmodan tar bort locket till ventilerna

kolla vilken/vilka av dom 3 kontakterna på ventilerna som får ström när du slår på tändningen (starta EJ motorn!)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.