|
|
|
|---|---|
|
Tjo. Nu är dags att byta upp sig till en (pendlar-) e36 touring, behovet av en något modernare bil än e30 börjar göra sig påmint. Anyway, tittar främst på 316 och 318 touring, 97-99 års modell, pga relativt låga driftskostnader mm. Kom då att tänka på om det finns några skillnader i standardutrustningen mellan 316 och 318? Drar mig till minnes att i e30 har 316 tex ingen varvräknare, är det samma där med e36? Sedan undrar jag om alla e36 har någon typ av färddator som kontrollerar vätskor, lampor mm a'la check controll på 6-cyl e30? Har verkligen saknat den på min nuvarande e30 318. Alla små skillnader i utrustningen är av intresse. De flesta av de sena 316 touringarna verkar vara privatimporterade från tyskland, något som inte skrämmer mig det minsta. Men det kan kanske göra att det skiljer sig i utrustning än mer? | |
| checkcontrol har inte e36. Importerade bilar har ofta mindre utrustning som standard, i sverige sälj sälla de allra billigaste versionerna... | |
| e36 316 med m40 motor har iaf ingen varvräknare | |
|
calle>> ingår den funktionen i den ordinarie färddatorn i e36 eller vad då? eller finns den inte alls? Ang. varvräknare, vet någon om den finns på 316 efter facelift eller ej? (97->) Saknas den blir jag ledsen i ögat :S |
|
| jag har check control på min 328:a -95, den har stora färddatorn (kontrollknappen sitter i färddatorn). Så en gissning är att stor färddator = check control). Låter vara osagt hur det är med lilla färddatorn, någon annan med en sådan kan nog upplysa :) | |
|
De allra flesta 316/318iT från -96 och framåt såldes med komfortpaket i Sverige som innehåller det mesta man behöver (metallic, AC, farthållare). På importbilar kan utrustningsnivån variera kraftigt. Det stämmer att de äldre E36 316 (91-93) saknade varvräknare som standard. Har däremot aldrig sett en 316 efter med M43 motorn (prod från 09/93) utan varvräknare så det är möjligt att detta till slut blev standard. Checkcontrol (den så ofta felaktigt benämda "Lilla datorn") var bara standard på 328. |
|
|
Tack för svaren, då drar jag slutsatsen att 316/318 touring inte har några för mig väsnetliga skillnader... Återstår att hitta ett fint objekt. |
|
|
Själv är jag på jakt efter en fin E30 Touring. Jag har aldrig ägt en sådan tidigare, så jag tänkte kolla om du har varit nöjd med den du har haft? Har du några tips om modellen får du gärna skriva det, bra att veta osv. Mvh Robban |
|
|
Tja, ungefär samma som övriga e30. Rost i dörrar och bakluckans underkant är vanligt. Likaså glappa spindelleder. Silentblocken brukar inte vara 100% om de inte bytts någon gång under bilens tidigare liv. m40 motorn är ett litet kapitel för sig... Hyggligt (nåja) pigg men svårt att hitta en som inte låter som ett gammalt tröskverk. En konstruktionsmiss gör att kammen slits ovanligt hårt, och det lever därför ganska bra om många 316 o 318 motorer. (ventilslammer, tick osv.) Generellt inget som stör under färd, men om man lyfter på huven under tomgång får öronen avnjuta symfonica mechanica ungefär... m20 motorn är ju inget tekniskt vidunder längre direkt, men jag hade valt en e30 touring med 6:a i om driftskostnaden inte är en faktor för dig. Hoppas du hittar en fin e30 touring! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.