|
|
|
|---|---|
|
Hejsan.. startade bilen imorse och såg att abs, asc och handbromslampan var tända... sen märkte jag att hastighetsmätaren inte funkar och mätaren(Pilen) till bränsleförbrukningen.. förstår inte vad det kan vara.. kan någon ge mig information? .. | |
| Det låter som om en ABS-givare gett upp. Har för mig att det är den som sitter vid vänster bakhjul som ger signal till hastighetsmätaren och således även momentanförbrukningsmätaren. ABS och ASC sätts ur funktion då det fattas signal från en av ABS-givarna. | |
|
Hade samma problem på min 850 när batterispänningen var låg pga dåliga batterier, men eftersom det ej framgår vilken modell det handlar om kanske det är avgörande... Jag bytte bägge batterierna i skuffen, sen lirade instrumenten. Mats Kinnby Team Kinnby Motorsport - E28 in race since 2002 - www.kinnby.com |
|
|
Det är en E46 320D.. ABS och ASC lyser när abs givaren inte funkar men det konstiga är att hastighetsmätaren inte funkar.. tror du att det är samma problem alltså att abs-givaren orsakat att hastighetsmätaren inte funkar? |
|
|
Ja, en av ABS-givarna (troligen vänster bak) mäter hastigheten, därav problemet med hastighetsmätaren. På tidigare modeller satt det en separat pulsgivare i slutväxeln som mätte hastigheten. Den behövs ju inte längre då ABS sedan ett antal år finns på alla bilar och man kan "låna" signalen till hastigheten därifrån. |
|
|
Anders-72: Har också för mig att hastigheten mäts på vänster-bak. Så din teori verkar stämma. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag har kopplat upp den på datorn, o då visar den Felkoden : DDE30_FE.DXT vilket jag inte kan hitta betydelse för.. ska testa o rengöra den bara det kan lätt vara att den e smutsig, abs givaren så var det på min förra bmw 320 -99.. nu märkte jag också att diesel mätaren, alltså tankmätaren stiger upp o ner hela tiden, det kan väl inte ha nått o göra med abs givaren??? |
|
|
Har samma problem med hastighetsmätaren men bara när det är varmt ute så den säsongen börjar nu. ibland visar den helt fel eller så går den inte alls, då kan jag bara stareta om från 0 så går den igen tills nästa gång. //Clemens 320D -03 320 Diesel |
|
| Det där med tankmätaren är faktiskt det första som talar emot ABS-givarfel, men det skadar ju inte att prova att rengöra den. Fastnar för mycket metall-spån från bromsskivorna, påverkar det givaren som är induktiv. | |
|
jasså så abs-givaren har betydelse med tankmätaren.. hmm låter konstigt.. jag tackar för era tips ;) |
|
| Nej, tankmätaren är det enda du berättat om som jag INTE kan få ihop med ABS-givarstrul. Få se om du kan hitta mer ang. felkoden. | |
|
Just fått ABS-givaren vänster bak bytt på min 523i. Hade samma symptom som du, inkl. en svajig tankmätare. Hur det hänger ihop, det vet jag inte, men hänger ihop gör dom. Nu fungerar allt klockrent igen dock. :-) |
|
|
Till Carl L: jasså..a min tankmätare är åt helvete också.. frågan är bara om det e säkert att det är den vänstra eller kan det vara den högra? jag skulle byta den idag skruven gick av och halva skruven är kvar i gängan, vet e fan hur jag ska få loss den nu.. vet inte om jag ska ta ett litet borr o borra igenom skruven, bara jag inte förstör gängan då e det åt helvete.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.