|
|
|
|---|---|
|
Då har jag hittat den här sidan - verkar bra och matnyttig, men jag har inte hittat något som _exakt_ beskriver problemet på min E30 cabrio 92. Sufflettluckan vill inte stänga sig helt... Med "exakt" menar jag att själva sufflettmotorn är sedan länge urkopplad/borttagen pga det fel som flera andra tycks ha drabbats av - att skalet "knäcks", och eftersom det går både fortare och blir bättre vikt manuellt så har den blivit just "bara borttagen" [priset för en ny har en del med saken att göra dessutom], men luckmotorn har fungerat perfekt. Problemen började med att den inte ville öppna sig - det var bara tyst. Så jag kikade lite där bak och okulärbesiktning gav att felet troligt kunde vara en "skyddskåpa" med hål märkta "S3" samt "S4" hade lossnat på högersidan och endast satt fast i en skruv på vänstersidan. Som en följd hade ett litet kugghjul i plast ramlat ner i skuffen. Den här justerar uppenbarligen - "nånting". När jag fått dit kugghjulet och kåpan hände fortfarande inget, men så vred jag på det lilla kugghjulet - i gränslägena "fullt medurs" samt "fullt moturs" ger en halvmåneformad plastsak ifrån sig ett "klickljud". Vid fullt moturs öppnar sig luckan i alla fall [trevligt eftersom problemet uppstod när suffletten var nerfälld] men nu vill den inte llåsa fast sista centimetern med "klorna". "Fullt moturs" är för övrigt enda läget där nånting nånsin händer... När klorna brukag göra sitt jobb, låter motorn fortfarande, lite mindre än när den drar i luckan, men inget händer. En annan detalj är att staget som trycker upp luckan passerar sitt "klockan 12 läge" där luckan borde vara som mest öppen, och fortsättet till ca "klockan 11". Omvänt borde detta innebära att den inte trycker tillräckligt långt för att pressa på dom små kanter som drar i klornas vajrar, men å andra sidan har den alltid gått i samma läge och det har ju funkat. Verkar osannolikt att båda sidornas varjar skulle hamna så fel på en gång? Den här anorningen sitter för övrigt med en torx [insex?] vilket är svårt att avgöra eftersom den är sönderdragen/rundsliten. Kan kan månne köra luckan helt manuellt bara? Eller är lösningen i att vrida och leta lägen i plastskruven? Såg för övrigt att det var BMW-träffar i Göteborg dessutom, varannan fredag - det låter roligt! :) | |
|
Hej och välkommen! Jag har ingen kunskap att förmedla i ämnet men på den här sidan (E30cabrio.se) finns mycket info om E30-cabbar och även en hel del länkar: Länk "BMW six appeal" |
|
| Synka luckan är det som gäller!!! steg för steg info på www.e30cabrio.se ( tar en hel del tid i anspråk... | |
|
Tack! :) Hittade denna: Sufflettmetoden (rekommenderas) - Båda motorer frikopplade enligt instruktionsboken. - Fäll ihop suffletten i sufflettlådan för hand och se till att den är helt hopvikt. Kontrollera att vreden nr 4 och 5 griper in i varandra på rätt sätt när suffletten fälls ner. - Släpp ner luckan så att den ligger av sig själv på den hopvikta suffletten - Öppna bagageluckan och koppla in luckmotorn (men lås inte luckan med veven, luckan ska inte vara stängd utan det ska vara några centimeters glipa). Lyft samtidigt lite på luckan om det behövs för att få kugghjulen att gå in i varandra. - Koppla in sufflettmotorn. Synkroniseringen är klar. Om det är svårt att få sufflettmotorns kugghjul att gripa in. Stäng bagageluckan. Sätt på tändningsläge 1. Tryck på stäng knappen: luckan öppnas och håll knappen intryckt tills luckan är helt öppen och den frikopplade sufflettmotorn startar och snurrar i luften. Tryck på öppna knappen: sufflettmotorn stannar, luckan stängs och stoppa innan luckan är helt stängd (5-10 cm glipa). - Koppla in sufflettmotorn. Men blir lite brydd hur det ska bli "utan sufflettmotor". :/ |
|
| Mja... det är ju själva synkningen sen kan ju även luckan vara feljusterad så det är Länk gäller... | |
| Länk så funkar det bättre!! | |
|
Stort Tack Magnus! Den var otroligt bra! Länk Fattar inte att jag inte hittade den när jag letade på siten. Klorna är rätt justerade vad jag kan utröna, och eftersom det funkat tidigare - perfekt - måste ju rimligen vajrarna vara rätt?? Vred 9 går ju lååååångt förbi "Top Dead Center" när motorn stannat fullt öppen. Snarare börjar luckan stängas igen och vred 9 stannar på ca "klockan 11". Fast det ändras inte av att jag ändrar på justeringen S3... :( "Heldag" på BMW känns som det blir "manuellt för hela slanten" med en insex från bagagen om jag inte lyckas med det här. Speciellt som det bara är luckan och ändå ingen sufflettmotor. Bara man lyckas "dra ihop den" [låsa klorna] riktigt manuellt. Men jag ska skruva vidare på S3 i morgon när det blir ljusare. [Kan ju tillägga att haveriet inträffade 1 timme efter att jag tog ut den för att köra - efter att ha tvättat, putsat, bytt olja överallt, slipat, lackat spoiler, klädseltvättat etc] "Kort glädje" :( |
|
|
Jahaja... men det där gick ju bra. Stort tack än en gång för tipsen. Huvudsakliga felet var S3/S4 brytlägen, men även stag 9 som var lite feljusterat [lite är väl att ta i]. Klorna satt rätt i position, men mådde inte dåligt av att få sina vajrar spända så klorna drog nån cm till. Luckan sitter lite snyggare åxå... Exakta linjen är ju jättesvår. Den ska "inte sticka upp" enlig manualen, jag får för mig att den eventuellt dras NER nu, men det känns å andra sidan osannolikt så jag chansar på "rätt" och rakt. "Pilligt och tidskrävande - men absolut inte svårt" sa Bull. Nu uppdagas att suffletten inte sluter riktigt tätt i ett bakhörn. DET vete 17 om jag vågar ge mig på. På motsatta sidan är det så att pansarbandet [gissning] inte är rätt spänt, så suffletten blir lite lös i bakkant av framrutan - onödigt vindljud. Rackarns att min ordinarie verkstad inte direkt gör sånthär :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.