|
|
|
|---|---|
Transocean |
Bytte bromsskivor bak på andra bilen..en 9000. Har en kolvtving från Biltema som jag använt i flera år utan problem, senast igår med bmw:n strax före jag tog saaben...men nu ville inte kolven in igen, jag använde överflödigt våld och verktyget gick sönder! Försökte sedan även med världens stösta polygrip men nej, resultatet blev att jag fick återanvända de gamla klossarna. Kolven går utåt men inte in. Och av nån anledning tar inte handbromsen fast vajern är hel (på 9000 är vajern kopplad till en hävarm som trycker kolven mot klossarna) Det allra märkligaste är att jag bytte bägge ok där bak för endast 2 år sedan, dom verkar inte det minsta rostiga. Det är höger bak det inte funkar, vänstra sidan var piece of cake. Jag gick igenom lite inlägg igår och någon skrev att oljeslangen kan bli igensatt eller nåt liknande? Någon som kan ha en ide vad det är som felar här, för kärringen kommer hem från semestern om två dagar och jag vill helst inte att hon lånar bmw:n! |
|
Byt bromsslangen...jag hade ett dylikt fel på min M535:a,det var bromsslangen som "imploderat",gick att trycka ut kolven.. men inte in... Mvh Janne. |
|
Transocean |
Tack för snabbt svar! Jag skall se på det. Det är bara det att jag inte fattar hur vätskan (oljan) kan flöda en väg (ut) men inte tillbaks? Så du tror inte det kan ha något med själva oket att göra, det är ju så gott som ny? |
|
Du klarar att få mycket högre tryck på oljan med pedalen, än du får med polygrip, tving o.s.v på kolven p.g.a dess större area samt bromspedalens hävarm m.m. Därför går det att pressa förbi en förträngning i en slang, men inte tillbaka. |
|
|
Annars kanske det kan vara så himla enkelt, att de bakre kolvarna inte bara kan pressas in hur som helst. På många bilar med handbroms bak så kan man behöva använda ett verktyg för att "skruva" in kolven. Det är nämligen så att det siter en självjustering på hanbromsen som aktiveras varje gång man drar i hanbromsen, och som "stegar" eller "gängar" ut kolven i oket så att handbromsen alltid är rätt justerad. Jag har för mig att SAAB har haft olika varianter på detta genom åren, jag ska fråga på STCS åt dig så återkommer jag med svar. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
Transocean |
Ja men då får jag skaffa mig lite bromslang och dränka parkeringen med lite bromsolja så blir det nog bra! Har du nån aning angående handbromsen, tror du att slangbytet ordnar saken? |
|
Stämmer att de gamla 99 och 900 hade kolvar som skulle skruvas med en nyckel med två stift i. Jag hade en 900 Aero -89 en gång. Den hade samma ok bak som tidiga 9000. Där satt det en gummiplugg på baksidan av oket som man petade ur. Innanför fanns ett insex-grepp som man skruvade in kolven med. Det konstiga är ju att det gick bra på ena sidan på Transoceans bil, så endera har Saab gått ifrån det eller så snurrade skruven ändå vid inpressning. |
|
|
Kolven på de bakre bromsoken skall skruvas in, antingen som Anders-72 säger en gummiplugg eller en liten bult som skall lossas. Denna sitter på insidan av oket. Har själv gjort samma misstag, försökt med alla typer av våld... Med en insexnyckel går det busenkelt. Mina bilar: Länk |
|
| Det kan vara som weeeman säger, en liten bult också. Det verkar troligt om man öppnar upp till den trycksatta cylindern. Husomhelst var det en plugg av något slag man var tvungen att ta bort för att komma åt skruven, men sedan gick det som sagt galant att skruva in kolven. | |
Transocean |
Ja, ni löste även denna. Visst fan sitter det en insex under en bult och klart att jag hade varit där och lättat på den när jag bytte vänstra sida...sen är det så att jag har föräldrafritt när frugan har semester och när först okfästet på den aktuella högra sidan inte ville släppa pga rostiga bultar gick jag successivt över till BMW:n som fick Biltemas blanka nya skivor (saaben får Brembo), sen blev det ett par pubrundor, Formel 1 och soffan osv. Så när det sen var dags så var denna mystiska insexskruven som bortsblåst? Sen att jag bytte ok för två år sedan och redan då bekantade mig med denna skruv gör saken om möjligt ännu pinsammare. Och synd om Biltemas fina verktyg som gick sönder. Tack grabbar! |
| Du försökte vilseleda oss där, när det gick att pressa in kolven på andra sidan ;) Men det löste sig tackvare våre tidigare Saab-relationer. | |
|
Ok...skönt att det löste sig...Jag hade då ingen mystisk insexskruv i mitt framok på M535:an :) Glömde säga att jag höll på med oken fram...Sorry om jag försämrade läget för dig ett tag.. Mvh Janne. |
|
|
det verkar lite töntigt kanske, men jag har i liknande situationer genom åren lärt mig att göra anteckningar, och man glömmer mellan varven, men nu skriver jag upp saker som jag kan tro förorsakar liknande trubbel nästa gång, så en liten "bibel" är guld värt när man står där, och jag har haft nytta av den också, faktiskt flera gånger, men det förutsätter att man tar sig tid när jobbet är klart och plitar ner de sekvenser som man tror kan bli problem nästa gång och då man har detaljerna i färskt minne mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.