AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.659

Bakruta E39 Touring

he
17
herrkantarell
523i Touring -98
Jag får inte upp bakrutan på min e39 touring från 98. Är det någon som har några tips?

med vänlig hälsning //Kalle
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kabelbrott i härvan vid gångjärn eller fuktskadad microbrytare i handtaget. Båda bekymmer uppstår då och då.
he
17
herrkantarell
523i Touring -98
hur kommer jag åt microbrytaren?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har för mig att det sitter en liten Torx-skruv på undersidan handtaget som håller "plastlocket" där.
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
hade nyss fel på både torkarn o rutan bak... min (microbrytare) gick inte få isär utan våld. Den sitter ju ihop med axeln till torkaren. Jag fick såga isär skiten o byta bägge. Men sen funkade både torkarn o rutan som den skulle.
Annars är ju kabelbrott vid högra gångjärnet vanligt som sagt.

bi
3
bippen
540iA Touring -98
lånar tråden lite.
Mitt problem är tvärtom, rutan öppnar sig själv då och då (rätt ofta) när bilen är olåst. Kan det vara microbrytaren?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som det mest troliga, då den sitter i tuff miljö.
Me
35
MetalHead
Opel Vectra OPC Wagon -07
Opel Calibra turbo -92
Opel Commodore 2.8 GS -70
Har själv en kombination av dessa problem. Rutan går inte att öppna, men den öppnas av sej själv.

Skulle kunna leva utan öppningsbar bakruta, men en otrevlig bieffekt av att den öppnar sej av sej själv tycks vara att den vaknar ur sleep mode. Detta även när bilen är låst vilket inte är så bra för batteriet.

Drog ur en relä för bakrutan som gör att den inte öppnas längre, men den vaknar fortfararnde ur sleep mode.

Några elgenin med tips o trix?
Ti
22
Timmy Sjökvist
523i Touring -98
M535i-86
518i-86
320i-94
325TIC -88
518i -82
Hade samma problem, de är bara att byta microbrytare i handtaget.

Eller så skruvar du bort plast locket på insidan och kopplar ur kontakten så öppnar den inte sig mer.

Mvh

fi
7
fisk77
525i Touring-04
Då var det dags för första inlägget.
Jag hade samma problem som MetalHead troligen för att jag saftade rätt bra på rutan när jag körde med högtrycks tvätten, fick lyfta ur batteriet och ladda i två dygn. In med batteriet då var brytaren helt död, använde bilen i två dagar och vipps så funkade brytaren igen. Hoppas att de håller men man får hålla ett vakande öga.

Mvh

fi
7
fisk77
525i Touring-04
Vem har sagt att det ska vara lätt?
Så fort tändningen slås på öppnar sig rutan, lyfte på locket för mikrobrytaren och såg att det fanns vatten där inne. Jag torkade och tätade runt loket med silikon men det enda som blev bra är att man kan öppna den manuellt, men så fort tändning slås på så öppnar den sig :( Får ta mig till BMW och köpa en mikrobrytare tror att den kostar ca 850skr för E61an.

Mvh

Alla vill rädda världen, men ingen vill hjälpa mamma med disken P.J O

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.