AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.532

Skillnad Z3 M årsmodell 01 och framåt?

Ska snart införskaffa mig en Z3 M Coupé och funderar därför lite på modellerna gjorda 2001 och framåt...

* Är det M3 e46:ans motor som sitter i den senare modellen, el är jag ute och cyklar?

* Vidare, finns det måhända antispinn på en exv. 2002:a (z3 m)?

* Är en 2002 att föredra framför exv. en 99? Är det enbart motorn som är ändrad? Mer/färre problem..? Vanos..?

Mer jämförelser mellan dessa motorer/modeller vore väldigt uppskattat!

Mvh Anton
Från och med 01 sitter S54B32 även i Z3M vilket ger 325hk istället för 321hk som var effekten för S50B32.

I och med motorbytet fick man även antisladd och antispinn.

Det tråkiga är dock att BMW hade stora problem med S54:an de första åren med diverse lager som inte höll måttet så kolla om bilen har fått allt fixat på garantin.
Okej, tack för det utförliga svart!

Vad var det för lager som strulade?

Vilken motor är att rekomendera? Det måste väl vara ngn ytterligare sklinnad utöver de 4 hk som den senare motorn innebär? Ok, antisladd o. antispinn men varför bytte BMW?
Det enklaste svaret till bytet kan vara att S54-motorn gjorde sitt inträde och att det inte var ekonomiskt försvarbart att tillverka två liknande motorer sida vid sida skulle jag kunna tänka mig. Sedan är ju S54:an en modernare motor som troligen är bättre ur emissions- och tillverkningskostnadsaspekt.

Sök på M3 E46 och motorgaranti så får du väl upp en del om vad som strulade runt 01-02. Har inte det i huvudet alls.

Men utöver motorn var det inget mer mekaniskt som förändrades på M Coupen, Roadstern fick Coupens fjädringskonfiguration till 01. I övrigt kan man även nämna att fälgarna blev mörkare till färgen (Chrome Shadow) till 01.

Vissa kosmetiska skillnader såsom gråa mätartavlor, automatiskt avbländande backspegel, annorlunda M-märken kom också till 2001.
Urklipp från Wikipedia:

The S54 used to be known as the Engine of Damocles because of the tendency of early production M3s to explode spectacularly at elevated engine speeds. BMW attempted to blame vehicle owners for the failures early on but eventually started replacing rod bearings, oil pumps, and whole engines under warranty.[citation needed] This fault was attributed to a problem with the connecting rod bottom-end bearing shells that were supplied to BMW by a third party that did not meet BMW's specifications.[citation needed]. This problem was fully corrected by BMW on engines produced after 06/2003. A recall was done to retrofit all previously produced engines with the proper bearing shells.

Tack, Zed - åter igen!

Kanske vore smartast att satsa på en 99/00 trots allt... Om inte annat, kolla igenom om bilen ifråga (01 och framåt) har haft ovan problem... Men antisladdsystem/antispinn finns inte på modellerna tidigare, saknar du det?
Visa användare
177
jonteandersson
BMW X5 3,0l -03
Skulle vara kul att bromsa en z3 med m3 e46-motorn. Det sägs (spekulation) att den ska ha snarlikt antal hästkrafter som m3 e46, men att det skulle negativt påverka lanseringen av m3:an om en "gammal" bil som z3:an skulle ha lika många hästkrafter som en helt "ny" m3:a. Därför fick z3:an bara 325 hk med ursäkt att avgassystemet skulle sno resterande hk. Tror det var någon här på AP som sa det. Om det ligger någon sanning i detta har jag ingen aning om :)
Visa användare
177
jonteandersson
BMW X5 3,0l -03
Förresten.. fick inte den "nya" z3 m innertak i cabben? Kanske var tillval.
M Roadster fick innertak 04/99.

tvesovla: Jag saknar absolut inte antispinn eller antisladd, kraften planteras perfekt och väl avvägt i backen utan problem. Z3M går att köra som en Z3 1.9 om man så vill. Jag har hamnat i en obehaglig situation en gång och då var det blött ute och jag hade slitna 265:or bak. Lite för mycket gas blev det men jag var inte så van vid bilen då heller...

Sen är det lite häftigare med en bil utan några som helst hjälpmedel. Bara rå effekt och en gasfot. :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har fått för mig att vevlagerras på S54-motorerna i Z3M inte är lika utbrett som på M3. I Z3M ligger varvstoppet lägre än på M3, vilket säkert kan ha räddat en och annan motor (inbillar jag mig iaf...). Hittade en tråd på Bimmerforums.com som är läsvärd: Länk

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Vet någon varför det går en gummibälg som ser ut som ett kabelhölje till den inre backspegeln på en Z3 1,9 -98
Jag kan inte förstå vad som skulle vara elektriskt i den.
Na
36
NallePuh
Z3 M Coupe -98
Kanske mottagaren för fjärrmanövrering av centrallås ?
Kanske automatisk avbländning av inre backspegeln ?
efter -01 har jag hört att även z3m har E46:ans M3 motor, bara att det är angivet med några få hästar mindre, vet ej om det stämmer!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.