|
|
|
|---|---|
|
Hej är det nån här på forumet som har 18 eller 19 tum med typ 9-9,5 tum och 275:or bak på sin e61:a. funkar det, eller går det inte fritt? Funderar på att köpa m6 replikor 8,5 tum fram och 9,5 tum bak. Är även intressrad av att höra om bilen spårar väldigt mycket, med denna komb. Mvh Johan | |
| På powerbörsen är det någon som vill sälja sina 20' , 9,5' breda fälgar med 295:or på och den bilen verkar inte modifierad på bilden. | |
| Jag kör med stjärneker 218, en originalfälg till e63 som har dimensionerna 275/35 19" et18 och 245/40 19" et14. Inte upptäckt nåt skrap ännu.. | |
|
Le Boeuf: Vad har du för fälgbredd? Mvh Janne. |
|
| Är nog 8,5" fram och 9" bak.. | |
|
Du är alltså inte säker? Skulle vara kul att veta säkert..275:or på 9'' är ju ganska så maxat. Jag har 9'' bak och har just nu 235/45-17 där med et 20(eller 22)..original styling 18 fälgar(5 ekrade rundeker).. Visserligen på en E32:a, men om inte annat vore det ju "kul" att veta om det ser bra ut med 275 på 9'' :) Mvh Janne. |
|
|
Jo..nu är jag det. Länk |
|
|
Man ska nog inte jämföra 17" och 19" rakt av... ___ //Ulf |
|
|
124 fälgarna har 8" fram och 9" bak. 245 fram och 275 bak. Funkar, men de är väldigt känsliga för kanter och blir lätt ovala. Skrapar på insidan när upphängningen fjädrar ut. 10mm spacers rekommenderas. Själv bytte jag till 8" runt om och ångrar det inte en sekund. Rullar mycket lättare och nu kan jag rotera däcken, fram-bak. (Blir klart mer ekonomiskt) |
|
|
Tack för alla svar! Robert : spårar bilen mindre nu när du bytt till 8 tum mvh Johan |
|
|
Programmer: Nog kan man jämföra 17'' mot 19''....bara man justerar däckets profil så att den blir rätt,dvs lägre profil krävs naturligtvis på 19 tummarna av förklarliga skäl. Men visst kanske det kan tyckas vara lite "fel" att jämföra mellan fälgstorlekarna ändå,blir ju en "klart stummare" färd med 19'' fälgar och tillhörande däck med naturligtvis lägre profil i slutändan.. Visst,har man 19'' på med bara en "gnutta tejp" som däckprofil ;) så är det antagligen lättare att undvika "hjulhuskänningar" också,beroende på utformning av bl.a skärmkanter,hjulhus osv.. Har funderingar på 265/40-17 på min E32:a...på mina 9'' breda fälgar,et 20 eller 22 som sagt.. Lite off topic nu men,men.... Mvh Janne. |
|
|
Janne: om man jämför BMW's egna fälgar för en modell och tittar på vilka bredder dom använder på fälg och däck för olika tum (på höjden) så ser man att det inte är ovanligt att fälgarna blir bredare med högre tum trots att däcken kan vara lika breda. Ett snabbt exempel för E46: 7x16" har 225/50 7x17" har 205/50 8x17" har 225/45 Det finns fler exempel men det finns även en del exempel som inte följer detta. 265/40-17 på 9x17" med ET26 fanns ju till E32 (t ex Style 5) så denna dimension på dina Style 18 med ET22 kommer nog att sitta som gjutet. ___ //Ulf |
|
| 124-fälgarna har väl 245 fram och 275 bak enbart på sedanen (E60). Kombin har 245 runt om. Antar att det finns ett skäl till det. | |
|
Programmer: Tja...däcken man kan ha på sina fälgar beror mycket på hur man vill att åkturen ska bli,dvs hårt eller mjukt, beroende på om däcken sitter fram eller bak,beroende på typ av vagn,beroende på sänkningar,offset,däckfabrikant,hjulhusutformning osv...så nog kan man jämföra med det mesta egentligen :) Jag hade i forntiden en Ford Granada 2,8iL 2dr.. åkandes på 14'' fälgar, 6'' fälgbredd och hela 245mm däck!! bak(kommer inte ihåg profilen dock)...så mycket går, men det blir ju oftast på bekostnad av någonting :) I mitt fall med Granadan så var jag tvungen att åka på betydligt mindre lufttryck än brukligt kan jag säga...men BREDASTE däcken på Granada i Stada på 6'' fälg hade JAG.. absolut :) Om det sedan var snyggast o bäst ska jag låta vara osagt ;)) Men när man var "ung o fri" så skulle det ju märkas på något sätt :) Mvh Janne. |
|
|
"124-fälgarna har väl 245 fram och 275 bak enbart på sedanen (E60). Kombin har 245 runt om. Antar att det finns ett skäl till det" @ollen: Var hittar du den informationen? |
|
|
Le Boeuf: 5-serie touring (både E39 och E61) har mig veterligen aldrig gått att köpa med bredare fälgar bak utan det sitter alltid samma dimension runt om även om sedanen har olika dimensioner fram/bak. Undantaget är väl M5 E61. Sen att det i praktiken inte är några problem att sätta på bredare fälgar bak är ju en annan sak. ___ //Ulf |
|
| Jag hänger med i det..ville bara få tips om var man kan hitta uppgifter på detta. Det lät ju som om ollen hade en teori bakom.. | |
|
josc: Det är ingen större skillnad på "spårandet" mellan bredderna. Dock så spårade RFT däcken något enormt och blev mycket bullriga på slutet. Detta om de spårar är jag rätt säker på beror mer på hur däcken är konstruerade än hur breda de är. Visst kan det finnas ett samspel mellan hur breda däcken är och om de spårar, men då kan smala lika väl spåra mer då de har lättare att "passa" i de olika spår en väg kan ha. ollen: Tror det är en typningssak och att 275 däcken inte går helt fritt i alla lägen. För att vara på den säkra sidan så har BMW valt att inte typa den normala E61:an för bredare än 8" och 245or runt om. |
|
|
Inte svar på din fråga eftersom du har E61, men med 124 fälgar på E60 (245 fram och 275 bak) har jag inte några som helst problem med spårning. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.