|
|
|
|---|---|
|
hej Tycker mig på sistone har sett en drastisk förändring av beg.priserna på våra BMW bilar. Kan det kanske bero på folks intresse av "miljöbilar" eller? Kommentarer tack Håkan | |
| Är ett himla bra tillfälle att leta begagnad bil iaf, mer bil för pengarna kan man ju inte få :) | |
|
BMW har alltid fallit i värde, ffa när modellerna börjar bli lite gamla (som E46/E39) och nuvarande modeller genomgår facelifts (som E60/E90). Fallet på faceliftade E46 och E39 verkar ha fortsatt och följer mönstret som de äldre 3- och 5-seriebilarna haft. Hur miljöintresset påverkat BMWs beg priser vågar jag inte gissa. Dock tror jag att väldigt få miljöbilsspekulanter ens någongång tidigare funderat på att köpa BMW. Sen är ju kraven på färg, skick, mil och extrautrustning extremt stora hos begagnatspekulanterna till BMW. |
|
|
Det stora värdefallet kom i och med EUinträdet 1995, det som satte extra fart var säkert att accisen avskaffades och att reglerna för import förändrades. Förenklingarna i kombination med kraven på skick, lågt miltal, hög utrustningsnivå/specifik utrustningsnivå/specifikation har gjort att BMW som beg inte kostar mycket mer än andra märken med samma årsmodell/mil. Surt att köpa ny BMW med en stark motor. Verkligen kännbart. Dock är det alla BMWköpare själva som skapar värdeminskningssituationen som vi har nu. Hade inte kräsenheten på utrustningsnivå och miltal och dyl varit så stor hade sannolikt priserna varit lite högre...men det är ju bara vad jag tror...:) |
|
|
Men fortfarande är den allmänna uppfattningen bland folk att BMW är dyra, både att köpa och att äga, även som begagnad. |
|
|
Om folk tror att en bil är dyr att driva så är de inte beredda att lägga lika mycket pengar på inköpet. Mycket enkel matematik. Det är samma princip som bostadsrätter, är månadsavgiften hög så blir priset lågt (om allt annat är lika) //Lövet |
|
|
Jag tycker också att priserna gått ner en del sista åren Många potentiella Bmw köpare kanske väljer att titta mer på diesel trots att diesel nu är dyrare , men den drar mindre och då framstår tex Audi som en intressant bil istället för Bmw eftersom det finns många beganade Tdi på marknaden |
|
| En annan variant är att tiden/verkligheten (om man vill :) har hunnit ikapp BMW som bil och märke även i Sverige. Det är ett sk. premiummärke så klart, men det är inte en bil som förevigt är "så mycket mer värt" än andra premiummärken. | |
|
Det känns spontant som att motorintresset dött ut. Allt fler får förmånsbilar idag och bryr sig inte lika mycket. Jag ÄLSKAR BMW tack vare motorkaraktären och körkänslan. Något som alla här på Autopower delar... men resten av Sverige?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.