|
|
|
|---|---|
|
Är det nödvändigt att byta olja i växellåda och bakaxel? Ska på en semester på 700 mil i sommar. Vilken slags olja ska man ha i så fall? Hur ofta ska man byta den egentligen? Tack och hej! | |
|
om du aldrig gjort det för så kan det ändå inte vara dåligt att du gör det... men tror inte direkt att du måste men byta ut skadar aldrig =) **************** kAmBeR |
|
Crusty |
det beror på om du vill ha ett växellåds ras eller inte! hur länge sedan var det olja byttes i lådan? Dessa punkter ingår i Inspektion 2, alltså stora servicen. Även bakaxeln måste byta olja nångongång. Kolla i serviceboken när sista Insp. 2 var gjord! Det är ju inte kul o stå nere i italien t.ex med ett växellådsras! |
| Man ska byta vartannat år eller ett antal tusen mil, kommer inte ihåg exakt om man vill ha bilen i toppskick. Fast man behöver inte byta så ofta. Jag har i alla fall bytt. I klumpen ska de vara hypoidolja SAE 90 om jag inte minns fel. Fråga BMW annars. I växellådan använde jag helsyntetsik växellådsolja SAE80. | |
|
Ok, det får nog bli byte i alla fall. Vore icke roligt att stå nere i Italien med skrotlåda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.