|
|
|
|---|---|
|
Jag har proffessional HiFi 16:9 navin i min fina lilla pärla... Jag har också det MYCKET irriterande fenomenet med den varierande volym/ljudkaraktär som styrs utav hastiheten. Finns det något sätt att få bort denna funktion i stereon? Snälla hjälp mig! Danjel Min bil: Länk | |
|
Kan inte säga hur det är i just din stereo men det finns inställningar för GAL (volymen vs. hastighet) i service och testmenyer för ljudanläggningen. Hos BMW bör man enkelt fixa detta. FP |
|
|
Har också denna i min och ibland när jag i låg fart svänger 90 grader till vänster så ökar volymen markant... ___ //Ulf |
|
|
Men då har det inte med GAL att göra, det beror på annat fel i stereon. Jag har aldrig upplevt den hastighetsberoende volymen som nån nackdel direkt, detta marknadsfördes som en riktig high-end finess för ett 20-30 år sedan. I servicemenyn kan man ställa hur mycket GAL skall reglera och ev. även stänga av den helt. Om man har nåt eftermonterat i högtalar/slutstegsväg som kanske framhäver bas eller andra register kraftigt så kanske det kan upplevas knepigt när volymen regleras men inte om allt är någorlunda i balans. FP |
|
|
Då får jag ta en titt på det i verkstan då. Tackar! Danjel Min bil: Länk |
|
| Gå in i radions servicemeny och ändra GAL kan du göra själv via radion , har inte beskrivningen här nu men sök på servicemeny och leta upp din radio modul(antagligen BM54) bland svaren så hittar du. | |
|
Vet att det funkar på nyare bilar men gör det verkligen det på E39?? Kan inte hitta en sådan meny någon stans Danjel Min bil: Länk |
|
| Det funkar redan på min gamla E39 -96:a. | |
|
Ok. HUR går man in i servicemenyn i så fall? Danjel Min bil: Länk |
|
|
Kan tänka mig att det ser lite olika ut på olika modeller av stereon men normalt når man service menyn genom att strax efter tillslag av stereon hålla M-knappen intryckt 6-8 sek. Därefter kan man blädra genom ett antal (8-10st) olika undermenyer varav GAL är en, denna kan man ställa i olika steg 1-6 eller 1-4. Bara att testa men observera en viktig sak: Du ansvarar själv för de ev. effekter som det kan få genom att man matar in något felaktigt som gör att man landar med en obrukbar stereo. Är du det minsta osäker, lämna över jobbet till verkstaden. FP |
|
|
Servicemenyn kommer man åt om man går in på SET i huvudmenyn och sedan håller in MENU knappen ca 8 sek. Servicemenyn kommer upp, men det finns ingenting om GAL i den. Kan tillläggas att jag har den senaste mjukvaran till navin. 3/63 tror jag det var. Danjel Min bil: Länk |
|
|
Danjel: Du skall gå in i radions servicemeny och inte in i navins service meny! Gjorde en sökning åt dig här på forumet och hittade följande: Procedures to enter the Radio Service Mode: -------------------------------------------------- BM23/24 board monitor radio: ---------------------------------- 1. Turn the ignition key to position R. 2. Turn radio ON, then turn OFF and ON again. 3. Press and hold 'RDS' button for approximately 10 seconds. 4. Display will show "SN#...". You have entered the Service Mode. 5. Use '<' and '>' keys to scroll through various function, and preset station keys (1-6) to select new settings. 6. After making selections, turn radio OFF to set changes and exit the Service Mode. BM53/54 with 4:3 small screen board monitor: ---------------------------------------------------- 1. Turn the radio ON. 2. Press and hold the 'RDS' button for at least 8 seconds. 3. Scroll through the functions using the '< >' buttons. 4. Turn the radio OFF to leave the service mode. BM53/54 with 16:9 widescreen monitor prior to 09/2001: --------------------------------------------------------------- 1. Turn the radio ON. 2. Within 8 seconds, press the 'INFO' button. 3. From the Info screen, select RDS (choose PTY on E38). 4. Press and hold the BM control knob (right side knob) for at least 8 seconds. 5. Scroll through functions using the station search buttons '< >'. 6. Turn the radio OFF to leave the service mode. BM53/54 with 16:9 widescreen monitor after 09/2001: ------------------------------------------------------------ 1. Turn the radio ON. 2. Immediately press and hold the 'Select' button for at least 8 seconds. The screen will switch to Service Mode. 3. The screen will now show the serial number of the radio. 4. Use the '< >' buttons to select the desired service function. 5. Selections for the desired service function can be made by using the radio station preset buttons #1-6. 6. Turn the radio OFF to leave the Service Mode. Notes: ------- - When selecting the country Area, push the station preset #1 repeatedly until Area USA, Canada, Europe, Japan or Oceania is shown on the screen. - When selecting the GAL level, use station presets #1-6 to select level. - To turn OFF/ON the RDS function on this radio, push the 'INFO' button and select RDS OFF/ON. Service Mode Functions: --------------------------- Serial Number: Displays the radio serial number. Software Version: Displays the radio software version (Calendar Week/Year/Version). GAL: Speed sensitive volume control. The speed sensitive volume control can be adjusted from level 1-6 using the 6 preset audio buttons. Radio volume increases more at level 6 and less at level 1 (road speed dependent). Vehicles equipped with DSP do not use this feature. Field Strength & Quality (F/Q): The station currently displayed can be assessed for field strength and quality. An 'F' number (i.e. 1-15) is used to indicate the strength of the signal being received by the radio. A high 'F' number indicates a strong signal. A 'Q' number (i.e. 1-15) is used to determine the quality of the radio station broadcast including both the audio and RDS signal if applicable. DSP: Digital Sound Processor. This function provides information about whether or not the vehicle is fitted with DSP. (1=Yes, 0=NO) TP Volume: Traffic Program. Provides adjustment for traffic report minimum value. On some vehicles this setting can affect the NAV volume. AF: Alternative frequency tracking setting. Not used in US. Area: Used to select the appropriate market setting (USA, Canada, Europe, Japan or Oceania). Index: Displays the revision index. Note: Functions vary between models. |
|
|
Grymt Hewi! Tack! Danjel Min bil: Länk |
|
|
Nu är det så här mina kära vänner: GAL inställningarna 1-4 ändrar ENDAST ingångshastigheten när volym börjar ändras. Den ändras lika mycket dock. GAL 1 börjar volymen att ändras vid ca. 80 km/t och GAL 4 börjar ändra redan vid 40. Det är det som är skillnaden... Det måste väl gå att skippa GAL helt på något vänster? Typ avbryta hastihets signalen till stereon. Problemet då kan jag tänka mig blir NAVI informationen, då den är beroende av en TAKO signal. Någon som känner till detta? Danjel Min bil: Länk |
|
|
Jag fick tips om att klippa en av kablarna( PIN 10 / GAL - speed signal) till radiomodulen som skulle ta bort GAL men det hände ingenting alls utan allt var som vanligt trots klippt kabel så jag förmodar att gal styrs igenom I-Bus vilken man inte skall ta bort. |
|
|
Det kan säkert stämma. Man tycker stt speedsignalen skulle reglera just en sådan funktion som GAL men det kan lika gärna göras via I/K bussen som också innehåller info om hastighet mm. Det kan vara så att speedsignalen används på vissa stereomodeller som inte behöver databussen för annat bruk, manövrering, MID, multiratt osv. Speedsignalen används till många andra funktioner i bilen förutom hastighetsmätaren. Man använder den ex.vis för att bedömma när bilen rör sig över en viss fart till t.ex intervalltorkare, pling vid öppen dörr, dragen handbroms osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.