AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.749

Varför startar inte min Z3?

Gu
3
Gunnar Thun
Z3, 1,8 -97
När jag skall ta ut min Z3, 1, 8 - 97, ut garaget efter vinterförvaringen för en första nedcabbad sväng i solen så startar den inte! Allt som hörs är ett knatter från motorn när startnyckeln vrids om och instrumentljusen blinkar i takt med knattret.

Batteriet helt OK och anslutningar OK. Trodde solenoiden eller startmotorn var paj och bytte. Samma knatter med nya startmotorn!

Bilen kvar i garaget och våren är snart sommar! Måste jag bärga bilen till dyra BMW-verkstan eller har någon någon idé om vad det kan vara för fel?

GT
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Låter som det skulle kunna vara ett jordfel. Kolla jordpunkterna från batteriet till chassie och mellan chassie och motor.

/Pane
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Håller med om att det borde vara jordfel.
Har batteriet suttit i över vintern utan laddning?
Batteriet kan mycket väl ge räck spänning men så fort du belastar rejält vid start så får man spänningsfall, därav "knattret"
Kolla batteriet med syramätare.

/MK
ro
29
roadsterz3
Z3 Roadster -98
Jag hade exakt samma problem med min Z3 1.8 för några veckor sedan.

Belysning mm fungerade, men startmotorn bara knattrade. Bytte batteriet mot ett nytt och då startade dedn direkt. Till hösten ska jag skaffa en modern batteriladdare typ CTEK och ha den inkopplad över vintern.

//Ulf

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Har du verkligen mätt batteriet med en syraprovare att den visar 1.28 i alla 6 "hålen" det går inte få ett bra värde genom att mäta med voltmeter. Ja tror på batteriet eller som de säger dålig kontakt på polerna, haft likadant var batteriet då. Strömen räcker inte till för att slå till solenoiden så startmotorn börjar rotera.

Min bil 2007Länk
Gu
3
Gunnar Thun
Z3, 1,8 -97
Tack för de goda råden, Pane, MK och Ulf! Det förhåll sig så att batteriet, fast det bara var tre år gammalt inte tog laddning. Det kunde jag konstatera när jag provade med syraprovare. Jag kommer också att skaffa en laddare för kontinuerlig laddning.

Det konstiga var att jag hade provat med vardagsbilens batteri tidigare med lika dåligt startresultat?!

Nåväl, nu puttar den och går och allt är väl!
GT

GT
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bytte du batteri, eller kopplade du bara på startkablar? Det är ju inte helt enkelt alltid att överföra dryga 100A med klammorna på startkablar.
Det kan nog vara en god idé att underhållsladda batteriet till säsongsfordon.
Gu
3
Gunnar Thun
Z3, 1,8 -97
Jo, jag använde startkablar, det är ju lite bekvämare. Det nog det som lurade mig att tro att batteriet var OK.
GT

GT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.