AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.128

Funderar på att köpa e39 . Stor service på kommande?

Bilen har gått 20.000mil. Vet nån om det är någon stor inkommande service eller nåt liknande på väg. Har ju ändå rullat ganska långt, något speciellt att tänka på?
Visa användare
138
sutko
bruksbil
det beror på hur har den varit servat hittills....annars et är en del att byta...såsom bensinfilter,stiftar,drivremar,länkarmar,vattenpump,term+hus...det är lika r göra byta olja växellåda/bakaxel.Alla dom grejer bytte jag på min 523 som har gått precis 19700mil...nu är de bara att köra utan att tänka på nåt.

sutko
Enligt service boken borde den vara servad nog som den ska. Så inga större grejer, bara sånt som går sönder me tiden då eller ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En äldre E39:a (före -00) servas med intervall ca 1500 mil. En senare servas efter varje 2500 lit. förbrukat bränsle. Service i ordningen: Oil - Insp. I - Oil - Insp. II. Om bilen dragit mindre än 1 lit/mil i snitt och gått 20000 mil är det en Insp. II på gång (om det är en senare E39:a då) Den servicen kostar hos BMW runt 5-6500:- men en stämpel från annan verkstad duger lika gott. (Inte för alla i.o.f.s). Är det en 520i, 525i och kanske en 530i är det väl troligt att den dragit under 1 lit. Kolla i boken så ser du vad som är på gång härnäst enl. ovanstående harang.
Sutko nämner vanliga bytesdetaljer. Kylare och expansionskärl är också en detalj som brukar ge upp vid de miltalen.
Ja det är en bmw 520 e39 -01 som gått 20.00mil som jag funderar på. Säljaren (bilfirman) som säljer den säger att den precis är servad i märkes verkstad så då borde allt vara i sin ordning? Men kan tänka mej att de inte bytt en massa grejer, och sedan säljer den direkt...?
20 000mil ska de så klart vara!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.