|
|
|
|---|---|
|
Har sökt på forumet men inte hittat något svar. Vilken temperatur skall oljan i växellådan ha på en 750 e32. Den kylare/värmeväxlare som sitter i kylaren ser ju onekligen mycket ynklig ut men tanken är väl att den skall värma automatlådeoljan när det behövs också. Se bilderna jag bifogar. Montera en större kylare för automaten är ju inte särskilt svårt men då den inte får någon termostatstyrning så kommer den ju kyla hela tiden. Bilen i fråga är den jag håller på med turbokonvertering på så det är intressant om lådan skulle gå lite tyngre innan oljan får upp tempen likaså är vinterkörning inte aktuellt. Så, om jag sätter en tempgivare i oljetråget på lådan, vad ska det vara för temp? Enklast att göra så till en början så ser man om man behöver göra en ny kylare. Länk Länk *När nyfikenheten överträffar förståndet* | |
|
Finns ett tips av Molle 335 på "växellådsolja" som jag läste för ett tag sen ang temperaturer typ påfyllning 40gr och arbetstemp 80 till 90gr. Vet inte om det hjälper i din situation med turbo men lite på vägen i alla fall. Mvh Dic. |
|
|
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men arbetstemp 80-90 grader låter bekant. På min har jag dragit 5/8 oljeslang som klarar max 150 grader. Det var iallafall intressant att se bilderna på kylaren från insidan, har alltid funderat på hur det ser ut där inne. |
|
|
Ska den ligga runt 80-90 så är det ju egentligen all info jag behöver, ska montera dit en k-givare innan lådan fylls på. En jobbig sak är ju att den är ganska tom nu, och det blir ju lite svårt att få upp tempen till 40grader när motorn inte går. Sen kan man inte låta motorn stå och gå så länge i det garage vi har heller, man vill nog backa ut så fort som möjligt innan hela huset dör av förgiftning :-) Men det löser sej ju som vanligt. Tackar! |
|
|
Varför inte montera dit en termostat som shuntar oljan förbi kylaren när tempen är låg? Finns ju termostater till oljekylare avsedda för motorn. |
|
|
Galannt turbo, skippa oljekylare sålänge, det är väl trångt nog redan, kör bara en slang tillbaka in i automaten. Dessutom är det väl dax att få testa bilen lite, då skall man inte lägga en massa tid på finlir :) Ha koll på temperaturen bara, så vet du om du behöver installera kyl. Vad gäller att fylla på olja så går det ju bra att fylla på kall olja, sedan när du startar får du sedan fylla lite mera, men nivån blir inte rätt förrän oljan är varm. /Mats J |
|
|
AKN, vart hittar man en sån billigt? Mats, det är ungefär så det får bli har jag tänkt. Är lite fix innan provstart dock.... |
|
|
Bra fråga, har inte så bra koll på bra leverantörer numera. Kom att tänka på en termostat då jag för länge sedan monterade en oljekylare till motorn på en gammal ford v6. Med kitet följde en termostat som bidrog till att oljan fort kom upp i temp vilken sedan hölls jämn (~80-90 grader) med termostaten. Hittade det här Länk där man monterat en termostat av typen jag tänkte på. |
|
|
Det där är ju en mycket snygg lösning! Känns som det optimala om man skall ha en extern större kylare. Skall prova att hitta en sån om det blir aktuellt. Borde att gå att hitta på någon firma som säljer jänke-trim om inte annat. |
|
|
Jag kan tipsa om Trendab. Dom säljer oljekylare och tillbehör: www.trendab.se Mitt galna E28 v12 projekt Länk |
|
|
Härligt projekt aphexone! Var lite jobbigt att kolla igenom med det uppläget på sidan bara. Ligger ditt projekt ute som projekttråd på något forum? |
|
| Gamla Volvo 240-260 med eftermonterad orig. extra-oljekylare har en sån där termostat också, brukar sitta kvar på innerskärmen även på rätt hårt slaktade skrotbilar! Gäller alltså bara om man satt dit volvos egen oljekylarsats. | |
|
Viktigaste är temp i tråget och temp i flödet från konvertern. Generella riktvärden för temp i oljetråget brukar vara: 65 grader - lägsta tillåtna driftstemp 80-90 grader - normal driftstemp 130 grader - max tillåten temp vid kortvarig acceleration eller stigning 150 grader - omedelbar risk för kopplingshaveri och överdrivet slitage pga havererad oljefilm. ATF oljan oxiderad efter ca 10 timmars drift. Temperaturen på oljeflödet ut från konvertern varierar stort med belastning och kan stiga med 1 grad per sek under kraftig acc eller stigning och får som generell regel aldrig överstiga 150 grader innan den går in i värmeväxlaren. Med luftkyld oljekylare utan termostat kan ATF-oljan lätt överkylas (gå under 65 grader) vid landsvägskörning om lådan har lockup. De originalmonterade värmeväxlarna kan få värma oljan då en låda med lockup kan få svårt att själv hålla tempen uppe vid längre landsvägskörning. molle |
|
|
Svar i värdsklass, som vanligt Molle! Tackar för det! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.