AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.858

BMW 325 (e90) vs. Mercedes E200 Sport

Har länge suttit och tjuvläst på forumet och det har hjälpt en hel del i planering och tankeställning gällande kommande bilköp, så det tackar jag för.

Bestämde mig för en månad sen för en 325´a, och har sen dess letat mer eller mindre aktivt utan att hitta något som känns riktigt hundra. Har försökt bredda mig lite och då jag inte hittar något mer lockande från BMW så har jag nu börjat leta efter bilar från andra tillverkare.

Har börjat kolla lite på Mercedes E200 Sport, 2006´r som rullat färre mil än de flesta 325´r som jag tittat på, den är inte lika vanlig som 3-serien och den är i mina ögon även lite roligare att titta på. För att va riktigt rättvis så ska man väl egentligen jämnföra den med en 325´a med sportpaket men tyvärr så finns det ett väldigt dåligt utbud av dessa i min prisklass (250-280k)

Men är dessa bilar i samma klass? För- och nackdelar med respektive modell?
Hur är det med rostproblemen som uppmärksammades för ett par år sedan? Hur är motorn i E200 jämnfört med den i 325?

Vad finns det för liknande modeller (pris/prestanda) från andra tillverkare?

Vore väldigt tacksam om någon kunde ta sig tid och svara på mina frågor.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Audi A4 2,0T med S-line-pkt kanske kan vara ett alternativ?

Som jag ser det är det rätt stor skillnad på biltyperna. E200 Sport (4-cylindrig)är en bekväm bil med stora utrymmen och inte särskilt kul att köra, BMW 325 E90 (6-cylindrig) är bekväm men betydligt trängre fast roligare. Jag tycker egentligen att en 520i M-sport borde vara en bättre jämförelse mot E200 Sport.

Tyvärr är E200 motorn riktigt trist. Är det MB som gäller så skall det helst vara en diesel kopplad till någon av deras automatlådor. Rost är vad jag förstått inget problem längre på nuvarande E-klass modell.
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Först får du jämföra samma bilklasser, för E-klass och 3-serie är inte jämförbara, utan i så fall 5-serien. Vad är önskemålen egentligen, motor och prestanda eller storlek?

E-klass är limosin på motorvägarna, knäpptyst och går som en dröm. Tycker 200 kompressor e sisådär, går inte o jämföras med BMWs 2,5 liter sexa som är riktigt grym motor i jämförelse. Jag är mer än nöjd med min 325a och med BMWs service när man besöker deras anläggningar. Har två kompisar som haft problem med sina Benz och riktigt svindyra reparation/reservdelar och då va det C-klass.

Ska du ha turbo som är snål och har prestanda så är det Audi som gäller tycker jag.
Frågan är vad du är ute efter, storlek, prestanda osv.
Som sagt jämföra E90 med E-klass funkar inte.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ska du åka eller köra?
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Den frågan är egentligen den enda frågan man behöver svara på i valet mellan BMW och Merca.
Tack för svaren, lite klargörande:

Jag kommer givetvis köra.
80% stadstrafik.
Är särbo så storleksmässigt så hade jag klarat mig med en 1-serie...
Tidigare BMW-erfarenhet kommer från en 523ia och den prestandan duger för mig.
Jag glider hellre än leker mig fram på vägarna, "säker omkörning" är mitt enda prestandakrav.

Ska kolla upp Mercedes reservdelspriser och se om det finns en Audi som lockar, tyvärr så gillar jag inte utseendet på de flesta modeller.
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
Stadskörning drar alla bilar 1 l/mil så det spelar nästan ingen roll vilken du väljer. Kanske har Audin lite fördel eftersom dem kör med lättrycksturbo. Säker omkörning gör du med alla dessa som har nämnts, men bättre klös är det lite i Audin jömfört med dem andra och tätt efter ligger BMWn. Bensinförbrukningen ligger Audin bäst till för den är snålare och då syftar jag på 2.0T motorn.
Jag hade sagt såhär så som jag uppfattar dina krav:

1. Audin: Snålare bensinförbrukning både stads, - landsväg och blandadkörning, väldigt bra prestanda.

2. BMW: Hyfsad bensinförbrukning, väldigt bra prestanda, mycket bra service, bra priser på reservdelar, mycket bra bil i helhet men 6an e törstigare.

3. Benz: Bra prestanda, hyfsat snål brännsleförbrukning, stor bil, dyr i drift och dyra reservdelar, dyrare att köpa.

Detta är vad jag tycker för jag har ägt just en Audi A4 2.0T och har aldrig varit så nöjd med en bil, men 325an imponerar på mig väldigt mycket också, förutom bensinförbrukningen :)
BWM_Aleks: Tack!

Nu vet jag lite mer vad jag ska kolla efter, att det ska va en sån djungel :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.