AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.801

Chippad M3 3.0 vs Nissan 300ZX twinturbo

Sida 1 av 2
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Körde ikapp med en sådan från ca 60 km/h upp till 160 km/h. Det var helt jämnt. Kunde inte skilja bilarna åt. Nån annan som kört mot samma bil och har andra erfarenheter ??? Nissan har 283 hk och 380 NM vrid alltså 60 Nm mer är original 320 på M3 3.0:an. Trodde att min M3:a skulle dra den efter chippningen som uppges ha gett minst 300hk.

Mip
En ochippad 300 drar jämnt med en chippad M3. En chippad 300 däremot åker ifrån M3an. Speciellt i högre farter >160.
Om chippningen har "gett minst 300hk" så lär inte många 300 Zx har en chans !! ; )

Testade en 300 ZX utan chipp och den var rätt rapp faktiskt.

Jag tror inte man skall hoppas FÖR mycket på ett vanligt trimchip i en bil utan överladdning. Troligtvis vinner du många fler race genom att lära dig att vara startsnabb.

Surfa in på beam.at/bimmer
Man ska tyvärr inte hoppas för mycket på chip till sugmotorer. Man ändrar motorkaraktären, men du ska nog vara glad om du fått så mycket som 300 hk.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hade en dylik Nissan förut, inte mycket som hakade på den när man gav sig iväg. Turbo är helt enkelt grymt effektivt.. jag körde aldrig mot någon M3:a (det blev aldrig så) men ett gäng motorstarka Mercedes och Audi puffade man ifrån.

Bedrövliga ägandekostnader dock, helt omöjligt att meka själv.. motorrummet ska vi inte tala om!

Det mest imponerande på bilen var nog ändå kurvtagningen... fyrhjusstryningen gjorde att man kunde skära in i kurvorna på helt sinnessjuka sätt utan att ens få en antydan till sladdsläng på bakvagnen!!

Likt förbannat så kunde jag inte skaka av mig en helt vanlig j-vla Saab 900 en gång (ljus sommarnatt på kurvig, nyasfalterad, landsväg utanför Örebro) och höll på att drabbas av en svårartad hjärnblödning tills jag i backspegeln såg ett ansikte jag kände igen.

Thed Björk, det säger en del om hur stor skillnad det gör vem som egentligen sitter bakom spakarna! :) :)

Nåja, han körde inte om mig i alla fall.. även om han nog skulle ha kunnat om han verkligen velat.

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
De flesta M3 3,0 ger 300 hkr original enligt ett känt testföretag.
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Cartman.. Hmm, Vilket företag?!?

** be as free as you want **
Börjar på R... och används flitigt av ett TV program från Falun
Origina B8 mot en trimmad 300:

Länk

/B

mi
88
millan
E46 Touring -03
M3 an tar Nissan på alla punkter.. Nissan är dock brutalt snygg..och targa är inte helt fel i detta väder. Stora nackdelen med 300an är hastighetsväljaren på vindrutetorkarna;-)
//M
Kört med min M3 3.2 mot en Nissan 300zx. Vet inte om den var trimmad eller ej men den åkte på ordentlig pisk.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Supersprint bromsade även en M3 till just 300 hk innan de monterade på effektsystemet.

/Edvard
BMW CS # 4503
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Snackar vi om Nissan 300ZX TwinTurbo allihopa så vi inte jämför fel bilar. Först skriver en person att en original nissan kör jämnt med en chippad 3.0 sen skriver andra att Nissan inte har en chans... Hur vill ni ha det egentligen ???

Mip
Jag har kört ZX ochippad och chippad samt M3 ochippad och chippad. En chippad ZX drar som f*n!

Sen är det alltid lite skillnad på M3a och M3a. Så en frisk M3a eller en chippad M3a drar jämt med en original ZX (med sportavgas). Ok, inte så original med sportavgas men hur mycket kan det ge...
ossism
jag skulle nog säga att m3:an får hoppas på mirakel, typ att 300-föraren får hjärnblödning eller nåt. 300:an är as-brutal. min polare hade en och jag provade den en sväng. när jag kom tillbaka hade jag mocka under naglarna. det har ag inte haft efter att jag kört m3:or..
Jag kollade redan förra året efter en 300zx TT och letade även i år. Var och testade en i uppsala med ca:350hk (chippad och 3" hela vägen). Den gick nå ruskigt och jag har svårt att tro att en M3 hänger på en 300. Iaf om båda spelar med samma förutsättningar såsom att båda är chippade eller båda helt original.

cruZZe
Det är ju ändå två skilda klasser vi pratar om. En motor utan och en med överladdning, båda på 3 liter. Med mycket små medel krossar självklart turbon sugmotorn. Är båda bilarna orginal är det jämt upp till 100.I högre farter får nog M3:an problem p.g.a sitt klenare vrid.
Det är också stor skillnad på M3 3.0 och M3 3.2 vid högre farter. Det högre varvstoppet på 3,2 gör ju även sitt.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
OK! Låter som att jag ska vara nöjd med att min chippade M3:a 3.0 drog jämnt med twinturbon... Då är min bil frisk. Det var som sagt 60-160 men jag tror att den piskar twinturbon 0-100 dock. Hade vatt kul att jämföra min m3:a mot en original 3.0 och en original 3.2. Jag bor i malmö-trakten.

Mip
hehe jo nisse rör på sig ganska väl jag vet

Har funderat lite på tiderna 0-100 och en Bmw M3 ligger strax under 6 sek och det gör Nissan 300 Org också...

När bilarna senare kommer upp i farter så har inte Bmw så jättemycket att säga till om :( Bmw går inte att trimma lika mycket som en Nissan 300 går.

Vet dock inte vad en 300ZX TT gör Orginal men tror det rör sig om dryga 280km/h org (Varit uppe i 260 och det fanns mycket mer att ge.. :)

Kan säga att båda är pigga bilar, och om jag fick välja hade jag inte tvekat att ta en 300ZX TT. Dels för en enligt mig snyggare design och den utmärker sig lite extra.

Om jag ex skulle komma i en M3:a, vem skulle bry sig... Det finns väldigt många av dessa tyvärr eller vad ska man säga?

/ Niklas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.