|
|
|
|---|---|
|
jag åkte fast med en cobra radarvarnare, laservarnare....den har dock inte laserstörare (om det nu har någon betydelse.) snuten sa att jag kommer att få dagsböter eftersom det går till åklagaren. någon som vet SÄKERT vad som gäller, hur många dagsböter man får?? spelar det någon roll att det inte var laserstörare i den, lindrigare?? | |
|
Åkte fast för ca 1.5 år sen. Körde laglig hastighet. De körde upp jämsides med mig och kollade in i bilen, har dock tonade framfutor på den bilen så de såg knappats in. Stannade bilen och la radarvarnaden (cobra) under förarstolen. Men inte snabbfästet! De krävde att få kolla in i bilen, det sa jag att de inte fick, jag sa att det måste vara ett straff som kan ge sex månaders fängelse för att de överhuvudtaget skall få göra husransakan, samt det kräver åklagares tillstånd. Trodde att de nu skulle ge sig, men de sa att radarvarnare kan ge 6 mån fängelse nu mer. Kom så ringer vi jourhavande åklagare De ringde jourhavande åklagare. Han ringde sen upp och gav tillstånd. (fick dock aldrig höra det) Nåväl, de kollade igenom bilen och hittade snabbt varnaren. Fick 2000kr i böter tror jag, eller var det 2500. men 1500-2000 gick till brottsoffer fonden. Åtalet, ja det las ner då jag hade betalt räkningen. Varnare behöll de.. Så det kostar en slant, men blev då inget mer för min del |
|
| surt med böter, men de e bra att du bad snuten komma med tillstånd först =) | |
|
Men vet någon vad som gäller idag? För dom sa till mig att det går till åklagare och att man får dagsböter, alltså inte ett fast bötesbelopp. Vet någon hur många dagsböter man får för innehav av radarvarnare? |
|
| Det gick till åklagaren för mig med. Kom sedan beslut om straffförläggning = 2500-2500kr i kostnader. Sen då jag valde att acceptera den kostnade så la åtalet ned. | |
| Om jag hade valt att inte acceptera så skulle det gått upp i åtal/rätten | |
|
Nike81, du skriver "2500-2500kr i kostnader" är det 5000kr totalt???? Vet du om det fortfarande är samma bötesbelopp som för 1,5år sen? |
|
|
Hittade detta (pluggar juridik) RH 2000:13 Straffmätning i mål om brott mot lagen (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument. Den 1 april 1988 trädde lagen om förbud mot radarvarnare i kraft. År 1994 utvidgades tillämpningen av denna lag till att omfatta även s.k. laservarnare. Normalpåföljden för fall av okomplicerade brott mot dessa förbud synes vara penningböter (se bl.a. Sterzel, Studier rörande påföljdspraxis, avsnitt 15-6). Sedan en lagändring den 1 januari 1999 omfattar lagen även s.k. laserstörare. Förarbetena till ändringen (prop. 1997/98:124 sid. 64) ger inte stöd för att bedöma brott mot förbudet mot laserstörare som allvarligare än brott mot förbudet mot radar- eller laservarnare. Ej heller synes någon generell skärpning av påföljden för brott mot lagen ha åsyftats. Mot bakgrund härav och då det aktuella brottet får anses vara av okomplicerad natur finner hovrätten att påföljden bör bestämmas till penningböter. Med hänsyn till att syftet med innehav av laserstörare är att undgå påföljd för hastighetsöverträdelse bör den ordningsbot som vid tidpunkten för brottet normalt gällde vid allvarligare hastighetsöverträdelser därvid tjäna som vägledning. Målnummer B 5038-99 VS |
|
|
Hittade även lite gamla påföljder: RH 2000:13 Tingsrätten dömde Sören **** till 50 dagsböter för att han innehaft och använt en laserstörare. Överklagades till hovrätten som sänkte till 1 200:- VS |
|
|
Nä, blev allså 2000kr, eller 2500kr, minns inte. Hitar inte papperna, har nog kastat dem. |
|
|
Jo det stämmer! Eftersom de går efter "normalgraden" för det brott som du undviker (fortkörning) borde det med dagens tabell blli kring 2000-4000 VS |
|
|
laserstörare/varnare View your Warnings | Angående om allt "troendet" vad straffet blir om man andvänder störare/varnare kommer härlite fakta. LAGEN OM FÖRBUD MOT VISSA RADAR- OCH LASERINSTRUMENT RUBRICERING M.M PÅFÖLJD Otillåtet innehav av radarvarnare 2000 kr Otillåtet innehav av laservarnare 2000 kr Otillåtet innehav av laserstörare 2000 kr 1.700 kr i böter för både fortkörning och laserstörare Det finns inget fastställt bötesstraff för innehav av laserstörare. Därför kan straffen i viss mån variera mellan olika delar av landet. En viss vägledning av vilket straff som man kan räkna med för innhav av laserstörare kan ett strafföreläggande som utfärdats av en åklagarmyndighet i västra Sverige ge: För en person som misstänktes för både hastighetsöverträdelse med 120 km/h på 90-väg och innehav av laserstörare utfärdades ett strafföreläggande i vilket det sammanlagda bötesstraffet uppgick till 1.700 kr. Med tanke på att enbart hastighetsöverträdelsen skulle ha givit 1.000 kr i böter får straffet för laserstöraren nog anses vara relativt måttligt. Till de 1.700 kronorna ska dock läggas de 300 kr som man måste betala till brottsofferfonden - och naturligtvis värdet av den beslagtagna laserstöraren. Sedan ovan skrevs har Riksåklagaren beslutat att normalstraffet för laserstörare ska vara 2.000 kr i böter vid utfärdande av strafföreläggande. Billigt om man får behålla lappen och slippa fortkörningsböterna, och det är ju bara om man har oturen att dom kommer på en.Har själv bromsat ner o stängt av störaren (blinder m-25 x-treme +Cobra xrs 9440) vid första pipet o bara glidigt förbi , så mina utlägg för inköp är betalda vh blinder |
|
|
SirSvahn: du som är lite insatt...Nike81 berättar ovan att polisen påstod att det kunde ge 6 mån fängelse och fick på så sätt tillstånd att titta i bilen medan du refererar till fall där straffet enbart blir böter på relativt små belopp. Ganska stor skillnad och frågan är på vilket sätt man behöver använda en laservarnare för att det ska ge 6 månader i finkan? Som vapen vid grov misshandel? ;) ___ //Ulf |
|
| Det lär vara så, att man ändrade straffskalan för innehav av radar/laservarnare till att innefatta 6 månaders fängelse, just för att polisen ska ha möjlighet att utföra husrannsakan. Tror inte det i lagstiftarens vildaste fantasi varit meningen att döma någon till fängelse över huvud taget för det brottet, men eftersom det var enda sättet att 'komma åt' listiga typer som gömmer varnaren, tyckte man det var ett smidigt sätt att komma runt rättssäkerheten.... Snyggt jobbat av våra lagstiftare att kringgå normal rättssäkerhet, men att sätta dit i övrigt skötsamma medborgare för att de är 'fartdårar' tycks ha så hög prioritet att man kan tumma på normala rättsliga principer. | |
|
Det är som gunnare skriver. Straffskalan är ändrad och satt för att kunna genomföra en "husrannsakan" på plats direkt. Det är kanske inte lådan i sig som är hela anledningen men visst inverkar det på synsättet. Att ha en radar/laservarnare/störare är ett verktyg liksom en dyrkpistol, en bra kofot att öppna dörrar med, kanske en puffra i innerfickan osv. Dvs nånting som är avsett för att begå brottsliga handlingar med, och det gillas inget vidare av sheriffer och rättsystem. Just att kunna köra över den skyltade hastigheten utan att åka fast är en "konst", eller ett spel där man behöver viss tur om man så vill... Det lär bli mycket surr runt omkring detta från idag då man inför ett gäng nya skyltar, vi har 10 st nu att hålla koll på... Helt hispigt! FP |
|
|
Fast polisen lär allt mer sällan vara ute och lasra då plåtpoliserna ersätter deras jobb allt mer och då räcker det med bortskruvad framskylt eller Zorro mask på sig så löser det sig och man kan stämpla på i eget tempo! De som kör fort kommer alltid att göra det sålänge de har en bil att tillgå och en så länge krävs det ohyggligt mycket för att ta någons bil sålänge man håller sig nykter bakom ratten och har ett giltigt körkort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.