|
|
|
|---|---|
| Jag undrar hur bra bmw's antispinn system är. Jag ska arbeta i fjällen nästa år och vill då ha en bil som man kan ta sig fram problemfritt med. Räcker det med antispinn eller borde jag köpa en ix? Själv klart tar IX sig fram mycket bättre. Men det finns inga modeller som direkt lockar mig. Det finns ju bara 325ix e30 och 525ix e34 till någolunda humana priser och då menar jag max 65000:- Men räcker det med antispinn? | |
| Det beror på var i fjällen du ska jobba, om det är i Sälenfjällen kan du lugnt välja en 'vanlig' BMW men om det är Årefjällen skulle jag nog rekommendera 4-hjulsdriften, sämre snöröjning här i Jämtlandsfjällen plus att det är riktig fjällmiljö = mer utsatt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Såg en väldigt snygg E34T 525iX-92 på mariebergs fordonsförmedling i Örebro (fordonsformedling.se) 59000 kr. MVH Hasso |
|
Har aldrig varit någon större fan av automatväxlat och snö dock. Sen vet jag inte om det finns några e34 525or som i huvudtaget har antispinn? Men 4wd är alltid nice kombinerat med bra däck och huvudet på skaft. |
|
|
Det jag tänkte på var i så fall en 535i e34 dom finns väl med antispinn?? Vad har bmw för olika antispinn system samt hur funkar dom vilket är bäst? |
|
|
Har åkt 525ixT -93 i drygt fyra år och åker nu 540iAT -95 med ASC. Bor mycket uppe i Bydalsfjällen i Jämtland. Är det mycket snö och oplogat var väl 4WD bättre på att ta sig fram, men 225:orna på ix:en ville gärna flyta ovanpå när det var moddigt, där är 195:orna på 540:n bättre. Har hittills klarat mig utmärkt med ASC, har dock inte varit ute för några större snömängder i kombination med uppförsbacke än. Skulle tro att man kommer längre med ix:en då. Det faktum att man kan ha smalare vinterdäck = billigare och bättre i modd talar för bakhjulsdrift + ASC. Bättre framkomlighet i RIKTIGT dåligt väglag talar för ix. Bara att välja :) Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Jag har en IX och jag har aldrig haft så kul på vintern som nu! Skotta tomten? Varför? kör uppför en brant backe med tre till fyra decimeter snö utan problem. Snökaos och inte skottat i stockholm på väldigt länge, inga problem. bara gasa på. jag rekommenderar IX varmt! fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.