AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
809

Vilken Bilstereo med GPS?

go
212
goldman
535ia-97
Skall byta ut bilstereon och vill ha tips o råd från er läsare!

"Skall slå 2 flugor i en smäll" och köpa en bilstereo med inbyggd gps med 5,2" skärm osv.
Har hittat en del sådana stereon dels via Blocket och Ebay i England och USA men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.
Ni som kan detta eller rent av har sådan installerad:

Är dessa stereon bra eller?
För/nackdelar?
Ni som har sådan stereon,vilken skillnad (ljud) är det mot Bmw orginalstereo?
Har nu Bmw´s kassett Reverse stereo,hur pass bättre blir ljudet med en sådan om den har tex 60W x 4 Förstärkare,Mosfet?
Hur är bluetoothen,bra el dålig,har Garmin GPS och där är bluetoothen bara skit vilket som oftast Garmin ägare upplever!
Vilket märke ska jag satsa på för de som man hittar på Ebay är av okänt märke?
Passar de till en "Bimmer" 523i E39 1997?

Bmw=Bil_Med_Wett
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Har ingen erfarenhet alls av gps enheter faktiskt. Gissar att det är dubbel DIN enheter du funderar på? DÅ har både Alpine och Eclipse bra sådana, där man även kan ta lös själva GPS delen och gå ut och promenera med denna.

Själva navin i Eclipse är från TOM TOM, alpine har jag ingen koll på. Men jag gissar att båda dessa låter mkt bättre än bmws egna stereo.

//Simon
Funderar på problemet med Bluetooth och Garmin. Förutsätter att du menar mot telefon? Jag har kört med ett par olika Garmin, Bluetoothfunktionen var helt OK. kanske din telefon är problemet?
Jag tror inte du kan förvänta dig alltför stor ljudskillnad, i synnerhet inte beroende på uteffekten. Några 60W/kanal, oavsett mosfet eller bipolära transistorer finns det aldrig i en vanlig stereo som jobbar på 12V utan extra nätdel som i t.ex externa slutsteg. 15-20W är närmare sanningen och det har du redan i originalstereon.
Uppgradering av högtalarna i E39 brukar däremot ge skaplig valuta för pengarna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.