AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.360

Går det att äga en e34a utan att bli ruinerad av sopparäkningar?

Sida 1 av 2
Är väldigt sugen på å köpa mig en bruks-e34a å använda till vardags, men är lite nervös över att sopparäkningen kommer dra iväg aldeles för mycket.

Den bil jag kör idag ligger på 0.8L/mil å uppåt, så man skulle ju inte vilja ha nått som minst drar litern varje avverkad mil..

Har en annan e34, med m30b35 motor, den sög ju sås så de hette duga! men de berodde nog på att de va så jävla kul å gasa jämnt :)

Men kör man "normalt" går de å äga en e34a? gillar karossen skarpt!!

Är en 518 nått å ha, eller är den bara underdimensionerad å drar ändå en massa sås?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Visst går de att köra ekonomiskt med en e34.
Har haft både en 525 och 530 i e34 karossen,och det va inga problem att köra ekonomiskt...
Men när du säger att din drar ca 0,8/milen så är väl de riktigt bra för en så pass stor bil med den motorn?
Har för mig att jag snitta 0,75 på min 525:a...nästan bara motorväg då!

Men om du inte tycker 0,8 är ekonomiskt för en 5-serie så får du nog tänka om i bilvalet.
Visa användare
59
G3
525i Touring -93
ja jag håller med föregående talare. 0,8l/mil är välldigt bra för en tex 525. jag ligger runt litern med min e34 525IT -93. och det spelar ingen roll vad det är för väglag el temp ute.

[IMG]Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Den 520i jag har just nu är min tredje bil på rad av årsmodell -94. De tidigare har varit en Volvo 855 och en Saab 900 2,3i aut; 520i är överlägset snålast av dessa tre. Min vardagskörning, som ofta består av korta resor till jobbet och tillbaks (en sträcka på cirka 5 km varje väg) innebär en snittförbrukning på en liter per mil numera, vilket är 3 dl snålare än Saaben och 2 dl snålare än Volvon. Så visst går det att åka billigt!! Se till att få en bil med VANOS bara.
Jesper von Wowern
Min 525 touring -95 ligger på 8-9 liter blandad körning inklusive lämplig mängd fullgasaccelerationer och 180km/h.

/Jesper von Wowern
54
10
540 Svart
540IA Touring 1995
Skaffa ett jobb som motsvarar den bil du tänker köra!
Hade en 518i e34 för ett tag sedan som tyvärr blev skrot men Jag snittade på 0.8 med den tank efter tank.
Har även kört 520 av samma karross och jag tycker inte att den är speciellt mycket piggare än en 518. Låter lite goare när man varvar dock men om man inte vill lägga ner speciellt mycket pengar på sin bil tycker jag att en 518i håller för mycket.
En bmw är ju alltid än bmw dock och den har ett service schema som bör följas.
Jag säger emot.
Om du är ute efter att spara bensin så är det fel bil, visst du kan köra som du hade ett ägg under foten men hur kul är det?
Vissa dagar kommer du ha bråttom, köra mer i stan osv räkna med över litern.

Skaffa hellre en bmw 316 318, den lär dra mindre.

Du behöver dock aldrig blir rädd för att bli stående det finns mackar överallt.
Jag kan inte hålla med om det eftersom jag körde mer än ofta i stan och hamnade nästan aldrig över litern även om jag inte hade ett ägg under foten
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Det är inte hög förbrukning som är problemet, det är priset..

Man skulle hitta på någon form av aktion.. Molotov cocktails i riksdagskansliet är ju out of the question, för dyrt.. ;)

Har man effekt, behövs ingen finish.
Jag skulle rekommedera en 518i, årsmodell -95 eller -96 eftersom dom har kamkedja i stället för rem. Min 518i Touring drar knappt 0,8 liter / mil i blandad körning utan att jag snålkör. Det är naturligtvis ingen racebil men det spelar väl mindre roll om det är ekonomin som är huvudsaken. För övrigt tycker jag att det är väldigt bra balans i bilen efter som den inte är lika framtung som dom med större motor.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hade en 518i -95 och visst, är man ute efter att vara ekonomisk är den ett bra val speciellt då den har M43 motorn och inte den gamla M40 motorn. Men nån gång ibland (varje dag i mitt fall :)) känner jag för att gasa lite och då kan det vara skönt att ha nåt under huven så jag köpte en 528iA -96 och den snittar på 1,09 L/mil vid blandad körning. Och då är det även en hel del stadskörning samt en hel del varvande.

Min bil
Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Köp ingen 540 bara.. dom drar massor =P
Alltså, En förklaring för dom som inte förstod mitt inlägg.

Idag kör jag en Ford Mondeo -98, bruks/vardagsbil. Den drar runt 0.8L/mil. Om man skulle köpa sig en e34 som bruksbil istället, går det att köra ekonomiskt med en sådan?

Jag säger inte att 535an jag oxå äger, som lekbil, drar 0.8l/mil.
Drog snarare 2L/mil när man låg på gasen......

pr
296
produce1
540/6 touring-95
540 är inte heller så törstiga som en del tror jag låg på 0,85 på landsväg UTAN problem men svårt att hålla nere soppan om man har tung gasfot iofs i en sån bil.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

ska du köra en 540 på 0.85l milen kommer du fan att dö av tristess...
:-)

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

glömde skriva att du förmodligen kommer behöva åka på 155or runt om för att komma ner i 0.85milen med en 540 :)
min 535 E34 M30B35 ligger mellan 0.8-1.1 landsvägskörning om jag ligger i lagligt hastighet
drar som minst när jag ligger ca 95kmh då ligger den på 0.8
dock kör jag ju som bilen är gord för att köras ;) 5000 varv +++ för jämnan ungefär så för mig går det åt en 80 liters tank på en kväll :)

BMW MOTORSPORT
0,95l rätt tung gas fot och ett snitt på 115km/h drar en manuell 540i, såå håll 90 eller kör på icke motorvägar så är 0,85 fullt möjligt=)

Stephan
min 525 utan vanos dricker rätt bra, kör nästan bara tätort mycket rödljus, dricker runt 1,3 -1,4 L/milen.

Farsan har dock lyckats få ner den i 0.89 landsväg.

Konstant över 1 liter är mer realistiskt.

För mig är det heller inga problem att göra av med 80 liter bränsle =)
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Min 520 med vanos känns riktigt snål när man kör en del landsväg och är lite försiktig på gasen. Däremot verkar den dra skapligt mycket i stadstrafik. Antar att detsamma gäller för de flesta motoralternativen. Bilen är ju skapligt tung, så mycket start och stop kräver väl en del, men för storleken och vikten känns iaf 520:n som en rätt snål bil.

* Första fulltankningen: 0,96 l/mil, "Stockholmsförortskörning" + motorväg knappt 25 mil.
* Andra fulltankningen: 1,08 l/mil, i princip enbart förortskörning.

/Martin - kort och gott
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.