|
|
|
|---|---|
|
hejsan, jo det är så här att när jag var på väg hem från jobbet i torsdags så började styrservon morra kraftigt. tänkte att det kanske är dåligt med olja vilket det var så jag fyllde på och det blev bättre i ca 5 min. var nu ute och forskade lite i vad felet kan vara, för det är inte lite det låter, hittar inte på vad som kan vara fel. men styrningen funkar som den ska trotts dettta morrande. hade bilen igång och lyfte på locket till behållaren och det var alles skummigt i oljan.. är servopumpen slut eller vad kan vara fel? tacksam för alla svar och idéer. bilen i fråga är en 540 -93 mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" | |
|
Morrar det hela tiden eller bara när du vrider på ratten? Har du nivåreglering bak? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
nej det låter bara när jag vrider på ratten. och nivåreglering har jag ingen aning om jag har eller ej, mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Börja med att byta all olja i servosystemet, kan göra underverk om den är för gammal. Kolla noga så du får rätt olja bara. Mina bilar: Länk |
|
|
Hade samma morrande ljud. Fick tipset att byta olja, men ingnorerade detta, eftersom att jag misstänkte att det inte hade med saken att göra. Beställde genom verkstaden en beg. pump, som monterades. Problemet löst. Kostade ca 2000:- inkl montage och ny olja. Verkstaden sade att om pumpen går, så finns det en risk att det kommer filspån i olan, och då kommer styrservor att ge upp så småningom, och då kostar det INTE 2000:-, snarare 20.000:- Tips: Byt pumpen direkt så är du garanterat av med problemet.. |
|
|
okej, tack för svaren, frågan är om man ska chansa att byta oljan bara. och i så fall hur dränerar jag sytemet och vad ska det vara för olja? Har för mig att jag inte har någon lapp på behållaren.. mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Jag skulle chansat! Din bil har CHF 11S om den är svensksåld eller har nivåreglering (kolla om det finns slangar in i bakre stöddämarnas nederkant), annars troligen ATF. Att blanda dessa båda oljor är INTE bra, så kolla noga. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har haft detta på många bilar, och så kollar man oljan och då kanske den är svart/grå istället för röd som den är på de flesta bilar (vet inte vilken färg pentosin har, har inte haft någon bil som behövt det). Då har det klarat sig med ny olja. - Du dränerar så här (OBS detta är en allmän besktivning, har inte gjort detta på en E34) Töm servobehållaren. Ta loss returledningen från din servobehållare, bör vara den som sitter högst upp på behållaren. Led ner den under bilen och stick ner den i ett kärl. Med motorn avstängd: Sväng ratten vä/hö mellan ändlägena några gånger, så kommer oljan i systemet ut i returen. Sätt sen tillbaka behållaren och returledningen. Palla upp framhjulen Fyll på med rätt olja Starta bilen, lufta systemet genom att svänga vä/hö med framhjulen fritt hängandes (annars kan det hacka ganska obehagligt när servon får jobba med luft i systemet, därav upp-pallning)´ Kolla oljenivån igen, den bör ha sjunkt så du får fylla på igen. Mina bilar: Länk |
|
|
okej, tack så mycket för svaren, ska kolla det nu så fort jag får lite tid över. Återkommer med resultatet. mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla så att pumpen sitter fast så att bultarna inte är lösa. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hej igen, har nu bytt olja i systemet men utan resultat, samma morrande ljud. Trodde ett tag att det hade blivit bättre för när jag hade bilen upplyft så lät det inte det minsta illa. Men så fort jag tog bort pallbockarna och skulle ut och prova så kom ljudet tillbaka. Så det enda är väl att byta servopump antar jag :( mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
märkte nu att det även låter när man står på tomgång och ljudet öker i takt med att varvtalet ökar. Så det lär väl vara helt slut antar jag. mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Har samma problem på min E-39.Under 1500 varv e den tyst,men ökar varvet så tjuter den o ökar med motorvarvet,ja har nivåreglering men den e luftstyrd. Roffe |
|
|
jag har ingen nivåreglering, så för min del så måste det vara pumpen som är på sissta versen och sjunger. ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.