AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.509

Stötdämpare bak sitter fast, ska av. - e34

mi
20
micke_320ik
520i -92 (M50B25 -93)
Hej

Pallade upp bilen och säkrade för att sedan börja på att skruva av stötdämparna och till sist byta fjädrarna (en av de har gått av). Problemet jag har är dock att när jag har lossat på den nedre bulten och lossat lite på de övre tre så kan jag inte rubba stötdämparen det minsta.

Fjädrarna sitter båda ganska löst, så jag tvivlar på att de trycker på stötdämparen alls.

Jag har testat att spraya en massa WD-40 runt nedre fästet, även i hålet där bulten satt. Ändå får jag den inte att röra sig.

Jag har testat att sparka på stötdämparen, för jag har ju fått lära mig att våld alltid löser problem. Dock ej denna gång. :(

Har ni några tips? Hur gick ni tillväga?

MVH
Mikael
Transocean
Det är våld som skall till, sist när mina bakdämpare byttes för ett halvt år sedan använde mekanikern nån typ av tryckluftsdriven "slaghammare" eller dylikt, sån grej man ser byggnadsarbetare att bryta betong med... Inte helt enligt läroboken, men han fick loss dom till slut även om det såg helt för jävligt ut...

Grejen är väl egentligen att avlasta hjulupphänget mens man demonterar d v s att man trycker upphänget uppåt. Det gjorde min "gamla mekaniker" när dämparna byttes rätt efter inköp för 4 år sedan och han hade inga som helst problem.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
De brukar sitta som f-n...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Ta en stor brytgaffel ex. vis Biltemas Brytgaffel
För losstagning av spindelleder.

Art nr Pris Antal
Längd: 200 mm. Gaffelöppning: 19 mm, -djup: 70 mm. 19-1240 39,90 kr
Längd: 410 mm. Gaffelöppning: 18 mm, -djup 72 mm. 19-1241 49,90 kr

Sedan är det bara att bryta till och smörja samtidigt. Gummibussningen på nedre stöltdämpar fästet brukar dock gå sönder men om du skall hänga dit nya stötisar så spelar det ingen roll. Bara göra ren axel från resterande bita av gummibussningen.
För att få ut stötdämparen så måste man också lossa den sk. pitmanarmen för att kunna vinkla ned bakvagnen tillräckligt.

Mackan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ett annat tips är att försöka med en avdragare: Länk

$Marten: Jag förstår inte vatför pitmanarmen måste lossas, jag fick loss mina + att jag aldrig hört detta tidigare.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Jag använde denna Länk det gick smidigt på vänster sida men på höger sida har jag för mig att bränslefiltret tog i så där fick jag använda denna modell Länk

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891
mi
20
micke_320ik
520i -92 (M50B25 -93)
Tack för tipsen.

Jag har lyckligtvis en brytgaffel och den sistnämda avdragaren som Nordstedt nämde. Ska ner till garaget strax och göra ett försök.

MEN, tror ni att det går att göra utan att byta stötdämparen? Har inte haft några planer på att byta dessa än så länge.

Har ni fler tips så är det bara att skriva. Har mobilen med mig och kollar mailen där. :)
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Jag hade samma problem som du när jag bytte fjädrar på min. Det sitter en förlängd hylsa på nedre bultfästet som sticker in ca 1cm i motsvarande del på hjulnavet och det rostar naturligtvis fast med tiden.
Hur jag en bröt/bände/värmde så släppte det inte...så jag fick helt enkelt såga av hylsan intill navet! Den nedre bulten är så kraftig så jag tror inte det gör som mycket om stötdämparen hänger i den enbart...
mi
20
micke_320ik
520i -92 (M50B25 -93)
Petri, tack, men det gick bra ändå :)

Den där avdragaren med två "klor" fungerade perfekt! Har nu bytt :)
Hade precis samma problem när jag bytte på min brors 535:a i våras...skiten satt som berget...Jag bröt med bryt gaffel men det resulterade bara i att den nedre gummibussningen lossade o "gled" vilket ledde till att den "puttade bort" den pressade plåt-falsen, katastrof med andra ord...Problemet löstes genom en 2-armad avdragre (minsta modellen från Biltema) som jag använde för att "hålla ihop" hylsan med dämparen. När sedan avdragaren höll ihop dämparen och hylsan (alltså den som sticker in en bit i "navet" så att säga) bergfast så placerade jag en ring nyckel modell stoooor, precis så stor att den gick runt dämparen, så nära den nedre gummibussningen som möjligt. Efter ett antal bauta-dängar med en 4 kgs slägga så lossade skiten:-). Den metod funkar bra om man inte skall återanvända de gamla dämparna, kommer INTE kunna använda samma metod på mina EDC-dämpare när de skall monteras av o skickas iväg på renovering till England, så jag hoppas verkligen att de inte sitter så förbenat hårt...
PS: Jag försökte givetvis med massor av "kylspray" o liknande innan, ev kan det även hjälpa att värma ordentligt, dock hade jag inte tillgång till brännare....
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
använde 1 tons spel och drog lös mina bak så mer våld är lösningen
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

När jag bytte mina, som även de satt som kuksmör sågade jag först dän dämparen (med en brutal vinkelslip), sen svetsa jag på ett metallbläck på hylsan och slog ut den. När man slog på dämparen då fjädra ju bara bussningen.

Avdragare hade tydligen varit en lösning men jag va så arg så jag valde den mest brutala löäsningen =)
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Jag håller för tillfället på att byta mina dämpare också. Jag fick inte lös bulten (skallen blev rund) så jag sågade av den och slet bort gummit. Nu har jag inre hylsan sittandes utanpå bulten med avsågas skalle kvar. Hur ska jag göra?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag sågade loss dämparen med vinkelmoppe, sen svetsa jag på en metallbit på hyslan och slog ut den. Problemet med brytgaffel är att dämparens hylsa bara sviktar med bussningen =/
Ke
4
Kennet B
525i 92
Spraya med Krypolja (används av vattenfall) vid gotset och i bulthålet,
Vänta ett dygn.
Borrra en grop mitt på bulten, Skruva in bulten i gäng ca ca 5 mm.
Sätt an en trearms avdragare i gropen. Dra så hårt du törs.
Värm godset där det sitter fast med en gasolbrännare.
Vänta på smällen, Det är löst.
Kennet
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Brukar köra med gasolbrännare, värmer man i 30-60 sekunder från insidan där bulten satt fast sen väntar man en minut så brukar den gå rucka loss.

Kan vara bra att ha en plåtbit som värmeskydd för bromsslang mm.

Bussningen i dämparen brukar dock smälta när man gör så här men ska dom ändå bytas så spelar de ju mindre roll.

//Roffa
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jag har själv tampats med den här skiten i kväll, jag blev mäkta aggressiv och befinner mig nu i det läget att jag sågat ner dämparen, drivit av bussningen i änden på dämparn och kvar är bara hylsan. Imon bär det iväg till biltema där jag ska skaffa mig en ny dämpare samt ev. nån gasolvärmare.

Är det någe lönt att skaffa gasolvärmare?

SUPERNATURAL
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
En rörtång är perfekt för att vrida loss hylsan, gärna med hjälp av en värmepistol, kostar nästan inget nuförtiden.
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.