|
|
|
|---|---|
|
Hur högt upp går er tempmätare innan elkylfläkten till Ac:n drar igång? Är det nästan ända uppe på det röda eller? Min bil ifråga! | |
|
fläkten går igång relativt omgående efter knapptryckningen på a/c kontrollpanelen. fläkten reagerar väl inte på hur varm motorn är utan istället på hur varmt det är utomhus. varje ggn ja har haft på a/c'n har fläkten surrat där fram, precis som den ska. går inte fläkten och det är 20+ ute är ju någonting fel och a/c systemet tar då skada eftersom den inte får nån kylning. så har iaf jag fått d hela informerat gällande a/c'n /arre |
|
|
Det är inte så att AC'n tar skada, det finns tryckvakter som sköter detta, däremot så blir kyleffekten dålig i och med att Ac'n får svårt att göra sig av med värmen vid låga farter. Vid ca 20 graders utetemp så funkar bilens egen fläkt rätt bra till att suga tillräckligt med luft för att kyla även kondensorn. Vid farter över ca 50-60 km/h så räcker fartvinden mer än väl till att kyla tillräckligt. Om det är varmare ut stiger trycket i AC'anläggningen och blir det tillräckligt högt (ca 20 bar) slås kompressorn av för att skydda systemet. Jag har någonstans hört att själva AC-fläkten skall starta då temperaturen i kondensorn överstiger 73 grader, men vet inte om det är på det viset. Obekräftat rykte vill jag tillägga. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det skiljer mycket på fläktens styrning före och efter 09/98. före är det en trycksensorn i AC och tempgivaren i kylaren som styr fläkten i två olika hastigheter . och den brukar inte gå direkt vid start och rostar gärna ihop under vintern. Efter09/98 har fläkten en egen styrmodul med en kontrollfunktion som gör att fläkten ska starta till näe bilen startas och generera en svag spänning till modulen som kontrollfunktion att den fungerar, för övrigt så även inverkar styrniningen av bilens hastighet, katalysatortemp. motortemp och ovannämda vanliga funktioner. För övrigt så går den igång tidigare och använts mera som kylfläkt istället för viskofläkten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.