AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.190

Går det att demontera bakskärm på z3?

Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Har tröttnat på små blessyrerna på min pärla och börjat att plocka ner den för att slippa fula och tråkiga lackskarvar när man ska lackera om de delar som har fått stenskott eller dyl.
Tänkte börja stötfångare fram, trösklar och bakskärmar. Och håller på o demontera tröskellådorna nu då det är mycket lättare att måla dom på ställning än under en bil...
Men...
För att lossa tröskellådorna måste man komma in bakom bakskärmen och där e trångt satan. kommer knappt in där med handen. Så därför tänkte jag att man kanske kunde ta loss bakskärmarna oxå o slatt 2 flugor i en smäll.

Går det att demontera bakskärmarna eller är dom svetsade i ovankant vid rutan?

och om det går, hur går man till väga?

Stort tack på förhand

Bättre en tia i näven än en tjuga i foten.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Allt går att demontera på Z utom den lilla plåten ovan bakluckan, för att demontera bakskärmen: Ta bort bagageluckan bort med hjulet bort med innerskärmen, lossa 4st bultar som du når från bagageutrymmet, sen tror jag det är 3st plåtskruvar med clips du når från baksidan i hjulhuset och sen bort med plastskyddet som du der när du öppnar dörren under skyddet sitter de sista bultarna. Lycka till! //Z3Kent

Min bil 2007Länk
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Glömde ju o skriva att min e coupe. om det spelar nån roll.
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Verkar inte vara samma på coupén. Man får nog riva kläslen på hela sidan om man ska komma åt där inne.
Ma
5
Manilva
X3, 09
Z3, 00

Z3kent, du verkar ha skruvat ner dian bakskärmar några gånger, vet du om man kommer åt att slå ut en buckla som sitter rätt högt upp på skärmen, plåtkillen som tittade på den påstod att det var en plåt svetsad innanför som gjorde att han inte kom åt utan jag måste köra en "helskärmsreparation"
mvh
manilva

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Nej någon plåt förstärkning minns ja inte att det var utan de var helt "släta" men det borde väl en expert fixa men måste ju vara lättare med demonterad skärm. Passa på rostskydda för det är uselt skydd från början eller rättare sagt noll. Lycka till. //Z3Kent.

Min bil 2007Länk
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
jepp. håller me Z3 kent. Rostskyddet existerar inte.
Jag ska lackera om mina tröskelådor imorrn och har blästrat dom idag.
Ska lägga 2 varv reaktiv-syragrund, 3 varv standox non-stop füllprimer, body på nederdelen som orginal, samt 303 cosmosvart och standox ultra reptåliga "platinum" klarlack. både invändigt och utvändigt! Så kan det försöka rosta bäst fan det vill!
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Ja det rent otroligt man kan fuska så skärp Er BMW fabriken! Det så kopiöst dåligt tycker jag precis som du säger tröskellådorna, bakskärmar och helt tomt där bakskärmarna suttit så ett tips till alla som vill vara noga...ta det som ett nästa vinternprojekt fixa till det innan det blir för sent. //Z3Kent

Min bil 2007Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.