AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.219

Byte av hjullager, e38

Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Hej alla ni på forumet.
Det verkar som om mitt bakre hjullager (förarsidan) på e38:an givit upp. Finns ett tydligt glapp när jag ruckar på däcket med greppet "kvart över nio". Någon här som bytt ett sådant på egen hand? Behövs specialverktyg?
Bytte de fruktade bakre kullederna själv (var ett helvete) och vill även ge mig på ett hjullagerbyte.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Detta mektips handlar väl om E32/E34 men räkna med att det tar tid på E38 också...: Länk

Mvh
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Tack!
Verkar överkomligt att göra själv.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kan vara 2an här också som glappar, rätt vanligt på E38. Hela hjulet känns då löst, främst i nederkant. Länk

---
Min bil: Länk
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Johan_S:
Tack för tipset. Trodde också att det var nr 2 (kulled,ball joint) som var problemet och bytte således dessa nyligen. dock kvarstod glappet men det blev en klar förbättring i bakvagnens uppträdande, känns tajtare nu (mindre sladdrig).

Dock kvarstår glappet trots detta byte. Har bänt och vridigt rejält i både nr 13 och 17 (se Johan_S:s länk) utan att kunna härleda glappet dit. Kan ju förstås ändå vara någon av dem som glappar men då det är enkelt att framkalla glappet med handkraft via"kvart över nio"-greppet borde mitt relativt aggresiva bändande i dessa avslöjat glappet, men icke. Bilen har för övrigt rullat 18 000 mil så förvisso finns potential för utslitna länkarmar. Men som sagt, efter mitt bändande börjar jag tro att glappet sitter i hjullagret.

Någon fler med tankar kring detta. Kan hjulllagret möjligtvis uteslutas som felkälla?

En e38 ska ju inte ges tillfälle att glappa etc och kännas som en gammal volvo, är ju helgerån... : )

Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Hej alla på forumet:
Ville bara meddela för ev.intresserade att mitt glapp i bakvagnen nu är åtgärdat.

Det var dock inte hjullagret som jag gissade på. Istället visade sig det vara den bakre övre länkarmen (wishbone, nr 17 i Johan_S:s länk). Trots mina idoga försök att spåra glapp i denna länkarm kunde jag ej upptäcka några och gissade då på hjullagret. Besöt mig ändå att byta länkarmen ifråga före någon annan åtgärd och voila - glappet är nu borta. : )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.