|
|
|
|---|---|
|
Kom körandes på landsvägen hemmavid och tänkte att det är just här som det brukar vara blodspår efter viltkrockar. Som en blixt kom en grävling utfarandes i vägen och pang sa det,,,, bilen hoppade till rejält när jag rammade det arma stakars djuret, som rullade under bilen och försvann i backspegeln. Det känndes som att ha kört över en sten för bilen hoppade till rejält. Otroligt hur grävlingarna kan göra så stor skada, oljetrycket försvann och hela bilen totalstoppade. Dimljuset blev till smulor och gud vet vad som hände med motorn. Stanken av bensin och olja blev jobbig och hängde kvar länge efter bärgaren varit där och hämtat ögonstenen. Om man inte har viltkollitions tillägg på försäkringen skulle grävlingen kostat mig en herrans massa tusenlappar, så ni som läser detta, skaffa en idag med stilleståndstillägg. Klart en bra grej. "Grävlingsdödaren" | |
|
Var hände detta? |
|
| på munsö precis vid skylten "MUNSÖ" ute på ekerö, stockholm. Mälaröarna är ju känt för att vara vilttätt. Man får ju vara glad att det inte var ett par vildsvin som kom sättandes för då vetefan vad som hadde hänt med bilen :-) | |
|
En kollega på jobbet har också kört på en grävling. Med hans gamla Mazda 323. Det var bara och åka till skroten efter det... |
|
|
Klippte en grävling med min gamla 900 Turbo -86, den klarade det galant, hållbart svenskt stål :) Mina bilar: Länk |
|
|
Hallå!? Bryr ni er inte om grävlingen? :) // M.V.H. Daniel |
|
|
Jodå, nån borde ge dessa stakars djuren en värdig begravning. Istället så ligger de där, livlösa och stela, vid väggrenen. |
|
|
min första tanke var -helvete nu har jag dödat ett stakars djur- men när oljetrycket försvann och bilen dog blev jag inte så glad. Ska ringa verkstaden nu och kolla hur bilen mår :-( |
|
|
Klippte en rejäl grävling i ca 60 knyck (hann bromsa lite), körde över den med både fram- och bakhjulet. Spoilern blev lite bucklig (5000 spänn, ingen självriskreducering för viltolyckor...) men annars klarade sig bilen fint. Kollade framvagnsinställning mm och allt var bra. Rejält tyskt hantverk :) Grävlingen klarade sig INTE med en framvagnsinställning... /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
Hur gick det med bilen? Du tog väl vara på grävlingen? ;-) Så här framställer man grävlingsfett: Flå grävlingen som vanligt. Flå sedan loss kroppsfettet, mest runt ryggen och på baken. Det blir som ett fettsjok, och det gör inget om det kommer med lite köttslamsor. Skär ner fettet i tärningar i en stor eldfast gryta. Smält fettet under ett par timmar, inte för hög värme, då bränns fettet ( röken blir mörk). Ett tips är att slå i vatten i grytan under kokningen, då är risken mindre för att fettet bränns. Låt fettet svalna och sila bort köttresterna. Tappa upp på burkar och oljan är klar att användas. Det är dock en fördel att låta oljan stå cirka två månader och skikta sig. Grävlingfettet är ett mycket underskattat smorningsmedel både för läder och verktyg. När grävlingsfettet är kokat behåller den en flytande form som är jämförbar endast med sältran. Efter kokning kan du tappa oljan på en smal, avlång burk eller flaska och låta stå i två månader. Detta eftersom det då blir en skiktning med ”finolja” överst och ”fuloja” underst. Hållbarheten på ”finoljan” är mycket god. Däremot kan ”fuloljan” härskna och bör förbrukas först. |
|
|
Vi som bor i stan och bara kör över råttor och inga grävlingar, kan detta fett köpas färdig på burk? Biltema tex? |
|
|
Ja grävlingar är hårda , bilar är mjuka eller var det tvärtom? Surt att krocka med vilt , massa probs med eftersök och lidande djur, samt att bilen behöver repareras vilket suger då detta innebär plötsliga utgifter. Föräldrarna bor på landet och jag åker dit ibland, farsan som är jägare brukar få vara med på eftersök vid viltkollisioner, surt när det händer mitt inatten. Gott om rådjur och puckade rabbissar (kaniner) som springer ut just framför bilen. Så jag följde trådskaparens goda råd, tecknade "viltkollisionstillägg" detta var inte dyrt, 8 kr extra i månaden! Ersätter upp till 6000 kr, helt okej. Trodde det skulle vara mycket dyrare! Så kolla upp detta ni som bor utsocknes. Mange |
|
| Nu kom den hem igen, min älskade bil. Det kostade inget, kändes konstigt men underbart att åka från en verkstad utan att pungslås ekonomiskt. En effekt av det hela blev att jag åkt en massa komunalt och med andra ord bidragit lite till att spara på naturen + och en massa nyttiga promander, så nu slipper man stå i vassen i sommar :-) | |
|
Gott att det ordnade sig med bilen! ALdrig kul att ha bilen på verkstad och få en saltad faktura , men lite nytta av försäkringen var ju guld värt i ditt fall! Mange |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.