AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.815

Varför laddar min turbokonverterade m50b25 för lite?

Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
blev just klar med min m50b25 turbo, som ska ladda 0,5bar. MEN den laddar knappt 0,2 vid VÄLDIGT höga varv. det är ej wg klockan felet ligger, de har jag kontrollerat, och inga hål eller liknande längs vägen till insuget. enda jag kan tro är möjligheten är att slangen till tomgångsmotorn (som ff är kopplad till insuget) "snor" all ladd...

ngn som kan bekräfta eller säga emot det? ngn som har ngn annan idé om vad problemet kan va?
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
nehep, inget svar...

kan någon rekomendera en bra verkstad som jag kan lämna in bilen på som kan titta igenom bygget, i stockholms området?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vem har sagt att den skall ladda 0,5 bar? Kan du inte fråga den personer/firman vad som är fel?

Eftersom du i stort sett inte givit oss några ledtrådar alls att gå på skulle jag gissa att turbon (turbindel och/eller kompressordel) är feldimensionerade!

När jag byggde om min SAAB 99 till turbo i mitten av 70-talet vill jag minnas att det var en hel del räknande för att dimensionera kompressor och turbin mht motorstorlek, varvtal, temperaturer, laddtryck osv

Per L
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
jag har själv gjort jobbet tillsammans med en polare, turbon e nästan ny. jag ställde in wg på 0,5bar, och den trycker upp ventilen vid det trycket oxå vilket är HÖGA varvtal.

menar du att jag kankse har för liten turbo?

turbon kommer från en saab 900 gamla karossen, vet inget årsm.

eftersom att jag inte kan gissa vilka "ledtrådar" ni behöver för att hjälpa mig så får ni som är intresserade att hjälpa mig ställa det frågor ni undrar över
Pe
2.342
Per L
Jag har inga bra infallsvinklar att komma med!
Om du är sugen på att lära dig grunderna om turboladdning kan du läsa vid:
Länk
Länk

Per L
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
man tackar, en hel del läsning som man säkert har nytta av.

ps. har bokat tid hos turbocenter i slutet av månaden ändå
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Har du provat dra ur slangen till wastegaten? vad laddar den då? Med en så lite turbo så ska de ge laddtryck väldigt snabbt, du borde istället ha problem med att du bottnar den på högre varv.

/// Kristian
Pe
2.342
Per L
Tipsaren:

Du har ju rätt vad gäller turbindelen!
Men även kompressordelen borde ju vara för liten med tanke på att turbon är till en 2-litersbil som dessutom förmodligen (med tanke på att den kommer från en okänd SAAB) är dimensionerad att ladda lätt litet och vid ett lägre varvtal.

Jag kanske är helt ute ock cyklar men borde inte kombinationen liten turbin och liten kompressor innebära tidig laddtrycksökning och sedan på högre motorvarv stryper turbinen motorn (= turbon varvar inte mer) vilket väl borde innebära att laddtrycket sjunker på höga varv!?

Samtidigt borde då turboaggregatet övervarva och vad det kan få för betydelse på kompressordelen och laddtrycket har jag inte klart för mig just nu!

Per L
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
har testat dra ut wgn, men absolut ingen skillnad
Tomgångsmotorn kontakten ger jag inte en krona för med överladd. Kan tänka mig att det läker enheldel laddtryck där.
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
cross_ippe:

så du tycker att jag ska ta bort slangen från insugsslangen som går till tomgången? borde inte motorn dö då?

jag har hört att man ska täppa igen tomgånsslangen, men då dör bilen? kankse höja tomgången istället?
På min turbkokonverterade 325 så pluggade jag helt enkelt hålet och ställer tomgången på skruven. Får gasa lite vid just kallstart sen har jag helt ok tomgång mellan 500 - 800 rpm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.