|
|
|
|---|---|
|
jag var på besiktning med min bil fick klagomål om att HC halten var för hög typ 380. Då blev det en kontroll besiktning på den. Innan första besiktningen byte jag luftfiltret mot 2 st öppna sportfiltrar. bytte olja, oljefilter. Sen gick jag på kontrollbesiktnig innan det bytte jag stiften dom gammla var helt slut tappade ut lite olja för att få ner värdena bilen funkade som en ängel EFTER DET MEN det sket sig igen värdena BLEV ÄNNU högre på nästa allt förutom en lambda var normal. Andra besiktningen värdena var CO 0.6 CO 2500 0,4 HC 514 LAMBDA 0,97 Första besiktningen värdena var: CO 0,2 CO 2500 0,3 HC 380 LAMBAD 0,97 vad ska jag göra jag körde även 20% etenol i tanken.... | |
|
Högt HC och lågt lambda betyder att den går för fett. Oförbränt bränsle ger just högt HC. Kan bero på mycket. Finns många trådar om det här på forumet. - Sensorfel så den går för fett. - Olja i förbränningen t.ex. typ slitna kolvringar. Kolla t.ex. denna jättetråd om detta ämne av salig paap: Länk mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Be besiktningsmannen köra en testrepa så att katalysatorerna blir varma, är dom kalla så kan HC bli högt. Katalysatorerna på 750 sitter långt från motorn så dom blir inte varma av lite tomgångskörning. Om HC värdena beror på att det går förbi lite olja förbi kolvringarna eller ventilskaften så borde det hjälpa med olja av lite högre viskositet, eller kanske testa olika, typ helsyntet - mineral olja. Men då jag har haft lite höga värden har besiktningsmannen själv dragit iväg på en uppvärmningsrepa och sedan har värdena varit ok. Förresten, går motorn på alla cylindrarna? Någon tändkabel kan ha pajat när du bytt stift, eller så har någon tändhatt inte kommit ordentligt på plats, det var felet påen av mina bilar, det är ju rätt trångt så det är lätt att missa. Jag har för mig jag fick HC på ca 500 när en bil inte gick på alla. /Mats J |
|
| Kör sista milen till besiktningen på 2:an i 90 km/h så går den med största sannolikhet igenom. Jag har haft ungefär samma värden som du och provade det mesta utan att det hjälpte. Nu har jag besiktigat 2 år i rad med i det närmaste 0 i Hc. Om kattarna är ordentligt varma så blir det inga oförbrända kolväten i avgaserna. Värt ett försök? Det kostar dig 200:- för en ombesiktning. Lycka till. | |
|
Jag tänkte på en sak, om man flyttar fram katarna närmare motorn blir inte värdena bättre då? För att dom är förlångt plasserade från motorn så dom inte blir tillräkligt varma för att förbränna olja och bensinrester. Eller är jag ute och cycklar??? |
|
|
Jag håller med dig, eller så kan man linda rören till kattarna med avgasbandage. /Mats J |
|
|
jag ute och cycklar??? :) |
|
|
Nej, inte ute och cyklar, åker BMW förhoppningsvis! Men kattarna på 750 sitter alldeles för långt från motorn. Om man tittar på nyare bilar sitter kattarna ofta väldigt nära motorn. /Mats J |
|
|
Jag bara skojade med dej förlåt inget illa menat.. Jag kommer att flytta fram kattarna nära motorn efter diagnos på bmw felsökning motorn och el så att jag kan göra en checklista vad måste göras. Jo nästa fråga är att om värdena ökade kan det bero på att jag kör med öppet sportfilter och fyrapolig tändstift. Jag kollade idag på fördelar locket och rengjorde den såg inte så fin ut kan kanske ge en osark till värdena. Senare i veckan tänkte jag mäta tändkablarna. En annan fråga ochså inställningen på täningen kan den var feljusterad??? Eller måste man mappa om motorn finns det någon på saiten som kan göra det det vore guld. Jag själv bor i Stockholms området |
|
|
Fan mardrömmen var faktum topparna är kass läcker olja till cylindrana anntingen byta toppar eller byta ventil o ringarna vilket är jobbigast jag var byta o ringarna lättare köpa nya toppar som är ok. vad är nästa mardrömm på den här bilen är frågan. Man har ju lagt redan jäkla massa pengare på den börjar lessna undrar på vad man har gett sig in på. Skulle nog kanske ha satsat på min gamla jängkare eller så river jag ut motorn bygger en nogon typ av replika kanske Trabant..... |
|
|
O-ringarna borde väl gå att byta med topparna på plats, så slipper du riva så mycket i motorn. Det är väl gummit som torkat. Det händer ju åtminstone på äldre BMW. /Mats J |
|
|
beställt grejerna packningar plus tändkablar slutade på 12000kr i USA....... Undra vad det skulle kosta i Svergie?? |
|
|
Ganska sjukt att BMW delar är billigare på "fel" sida Atlanten, borde ju vara billigare från Tyskland kan man tycka. /Mats J |
|
|
Svårt att komma undan tull och moms från staterna bara :-( mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.