AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
687

Styrväxeljustering E34, justerskurvens storlek

Hej,

Har precis justerat styrväxeln på min E34, och det gick inte helt smärtfritt. Jag får det bestämda intrycket att justerskruven är en insex 5,5 mm? Någon som har koll på vad det skall vara för storlek?

Fick slipa till en 6 mm insexnyckel för att få det att fungera. Inte lätt att slipa av en halv mm, men hade god hjälp av en tandtekniker…, icke desto mindre skulle jag gärna vilja ha rätt verktyg innan jag forsätter.

Finns 5,5 mm? Har någon tips på var man kan få tag på dom?

H
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag kan inte minnas att jag använde någon speciainsexlnyckel. Kan den ha rostat?
De äldre E34orna har för övrigt ett spår för en vanlig skruvmejsel.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tack för info.

Det verkar ju mindre sannolikt att det skulle vara 5,5 mm insex..., men faktum kvarstår 5 mm glappade som tusan, och 6 mm gick inte i. Men det är väl något som har hänt med skruven. Ser dock helt frisk ut.

H
Jag vill minnas att själva insexskruven har tum-mått, dvs leta upp en insexnyckel som är 7/32 tum så passar den perfekt (5.55 mm)
Här är ett tips där de finns att köpa till billig peng:

Länk
Till saken hör att normalt sett så är det väldigt lätt att vrida på justerskruven varför 5 mm fungerar för det mesta. Tumstorlek är kanske en förklaring? Får väl skaffa en uppsättning insexnycklar i tum.

H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.