AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214.156

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Sida 8 av 20
K2
348
K2
523i -97
Systemet behöver kanske inte vara mer komplicerat än så, tack för förklaringen xxargs. Glömde säga att det även finns en kupésensor som är kopplad till ACC-systemet, när inställd temp närmar sig så sänks kupéfläktens hastighet. Detta gör i sin tur evaporatorn kallare för att så småningom slå av kompressorn när den blir för kall.

Det var detta som inte inträffade när det var varmt ute med full sol och bilen stod still, möjligen pga en litet väl grovt tillyxad lösning för kylning av kondensorn som konstaterats (en enläges on/off elkylfläkt styrd av pressostat på högtryckssidan var allt som finns).

Det smala kylröret till förångaren var vid detta tillfälle litet småvarmt stundtals, kanske en bra indikator på att kondensorn inte riktigt ges förutsättningar att göra sitt jobb under rådande förhållanden. Utgående grövre kylrör var kallt och kyla producerades men inte tillräckligt för att nå måltempen inom rimlig tid => kompressor på hela tiden.

Vad bra, nu tror jag att jag begriper tillräckligt för att ha en känsla för om och när det behövs åtgärder på sådana här system. Hinner man ingripa medan det finns tryck kvar i systemet så blir det ju både enklare och billigare!
Ett stort tack till xxargs, men en följdfråga har jag dock. Du skrev att det kunde vara olämpligt att blanda gasol och R134a. Mitt system har stannat pga lågt tryck, men tomt är det inte. Kan det leda till problem om man fyller med 50% ren propan och 50% jetboil jetpower?

Som jag förstått saken ÄR produkterna HR12 och Care 30 blandbara med R134a. Är det alltså så att dessa fortfarande inte importeras till Sverige?
Det jag sett med refprop är att trycken blir högre för en given blandning med R134a och butan/propan än propan/butan eller ren R134a för sig och det kan (men inte nödvändigtvis gör) ställa till med regleringen i bilar med variabel kompressions kompressor då det kan lura systemet att evaporatorn är varm pga. sin högre tryck för viss temperatur och kompressorn pumpar på och evaporatorn fryser.

i enklare On/Off-kompressor AC lär det inte påverka så mycket.

startar inte kompressorn längre så är trycket under 2 Bar i systemet och då handlar det bara om runt 10 - 15 gram R134a kvar eftersom det inte finns någon flytander R134a vid två bars tryck och temperatur över 0 grader...

Tror inte att det ger allt för mycket problem med jetboil och propanfyllning, men peta in sista 10-20% av propanet sist och samtidigt kolla tempen på ventilationen och utgångsrörer på evaporatorn så att det inte fryser. Det är samma sak här att högre propanandel ger högre tryck och högre tryck gör att en kompressor med variabel kompression pumpar hårdare och gör evaporatorn kallare och kan frysa.

för On-Off kompressor har det ingen större betydelse.

Oooops! Fick visst inte göra reklam för hjälp med AC fyllning!!

Hej! Xxargs! Jaså du är här med!
Alltid kul/intressant att läsa om dina utlägg ang GDS fyllning av AC

Behöver du hjälp med nåt, så är det bara PMa eller nåt på dom andra ställena!

/xlarge
hej Xlarge , jo det var här jag började med mitt AC-GDS funderande för flera år sedan, parallellt med citroenakuten - men efter att de tappade flera års inlägg efter ett forumhaveri så orkar jag inte börja där igen och hittade andra vattenhål som bekant...

Jag hör av mig om jag stöter på något intressant
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vad finns det för kurser i Sverige, så man får rätt att köpa riktig gas över disk i Sverige? I England verkar en tvådagarskurs räcka för att få köpa.

/Mats J
K2
348
K2
523i -97
Bra fråga men varför bekymra sig när man kan köpa den behövliga gasen under annat namn (tex "kylspray") på tex Biltema?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
xxargs, eller någon annan,
om man vill byta torkmedel i ett torkfilter vad kan man köpa och hälla i då? Tänkte modifiera ett filter och sätta i skruvlock så det blir lite billigare att öppna systemet...

/Mats J
Glöm det om inte torkfiltret är avsiktligt öppningsbart med någon stor bult med O-ring eller liknande - trycket i en torkfilter kan vara upp till 30 bar och måste vara lika läckfritt som resten av AC:n

En del bilar har numera så att man kan byta insats som en påse med torkmedel, ofta sammanbyggd i kondensorn - bl.a toyota på sina senare bilar, kanske som en led i sin miljöframtoning - en sådan insats (påse med torkmedel i) kostar typ 110:- hos avanti om jag inte minns fel...

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antar att det är liknande dessa inline-filter?:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Går att rengöra och återanvända:

Länk
K2
348
K2
523i -97
rob_t_j72: det där är inget torkfilter utan en sil såvitt jag kan se. Säkert bra att ha i och för sig, det verkar ju så i exemplen dom visar.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
xxargs,
om någon säger att det är omöjligt så funkar jag så att jag gärna vill bevisa motsatsen... Så jag får ge mig på att jobba lite med torkfiltret. Det finns ju lite utrymme i bilen för att bygga på lite, så man får söka efter Toyotapumver...

/Mats J
Ingeting är helt omöljigt om man kan berabeta/fräsa/svetsa själv behållare som passar - jag tänker inte hindra dig och skulle inte själv vara främmande för detta, men tänk på säkerheten i första hand och kom ihåg att tryckprova med vatten/olja (bakom splitterskydd) till minst 50 Bar, gärna över 100 bar så att det verkligen håller. försäkra också att filtret verkligen håller tätt med både vakumtest och trycktest med spårbar gas.

Filter som jag tänkte på är tex.

Länk

jag rekomenderar att du sågar upp och öppnare en torkmedelsbehållare och undersöka den invändigt innan eget bygge - skall förmodligen in lite koppar och/eller mässingsnät vid ut och ingångar och ev. nätkorg runt filterinsatsen. etc.

tillägg: filterpåsen i länkens bild skall inte öppnas utan du får utforma filterröret så att insatsen är i nätrör och du kan låta köldmediet flöda förbi hela filtrets långsida in och ut utan att täcka igen flödet mellan in och ut - filtret är jättetorr och har lång tid på sig att arbeta så det räcker att köldmediet flödar efter tygpåsens sidor.

K2:

håller med - en sådan sil suger inte fukt och är något man stoppar man in efter en havererad kompressor för att den nya kompressorn inte skall få skit i sig från metallspånen som har tagit ut sig i systemet och kanske också en sådan mellan kondensorn och expansionsventilen så att inte den blir igenproppad - då rivning under och bakom instrumetpanelen brukar vara dyrt rent tidskonsumtionsmässigt

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
xxargs,
jag har på jobbet möjlighet till tryckprovning upp till åtminstone 500bar och även att cykla trycket för att hitta utmattningsbrott. Jag kan även läcksöka med helium eller vätgas under tryck. Men jag tycker inte det behövs så det tänker jag hoppa över, sålänge jag blir nöjd med min konstruktion. Är jag tveksam har jag alla möjligheter att prova sönder den.
Min tanke är att ta upp ett hål i botten på originaltorkfiltret och få ut det gamla torkmedlet där, sedan svetsa på en stos så man kan gänga på en rörstump (hydraulrör med många hundra bars sprängtryck) som är pluggad i ändan och ha påsen med torkmedel i detta rör. Detta kommer göra torkfiltret längre (neråt) men det verkar finnas plats där.
Efter vad du beskriver låter detta inte optimalt eftersom nedre delen av påsen inte kommer ha något flöde förbi sig. Får se hur det ser ut när jag tagit hål i det gamla filtret jag har som övningsobjekt...
När det väl är fixat blir det ju inte så dyrt att hålla på och greja med systemet.

/Mats J
Hydralrör som tål +100bar är bra - men du måste får det tätt mot gas också också vilket kan vara ganska så knepigt, har jag märkt. se till att göra bra fungerande O-ringtätning.

du kan alltid styra flödet med en koppartub en bit ned efter tygpåsesidan (med gott om plats runtom så att det kan flöda lätt tillbaka till utgången. Som sagt - torkfiltret jobbar under flera år så om det skulle vara halvdålig flöde så spelar det inte någon större roll - det viktiga är att torkfiltret finns någonstans i köldmedieslingan där köldmediet flödar förbi.

Dock jobba på att granulatet inte kan ta sig ut ur burken med nätfilter på utgången om påsen mot förmodan skulle gå sönder av någon orsak.

när du plockar fram torkpåsen ur sin förpackning så måste den stoppas in i filtret skyndsamt och att alla anlutningar redan är ihopskruvade - helst bör man vakumsuga en halvtimme innan (eller tills trycket är stadigt är en bit under under 2.66 mBar (2000 µtorr) ) ett varv innan filtret stoppas in om systemet har varit öppet länge, sedan stoppa in filtret och vakumsuga omedelbart igen efteråt.

En halvtimme i luft kan vara tillräckligt för att göra filterpåsen eller filtret med oanslutna ingångar till stor del mättat med vattenånga och stor del av kapaciteten är förbrukad.

Lycka till.

K2
348
K2
523i -97
Tänkte bara vara litet duktig och rapportera tillbaka hur det gått med min lilla fyllning med Biltemas kylspray, nu när det gått en månad litet drygt efter operationen jag aldrig vågat mig på utan kunnig vägledning från detta forum.

Det fungerar helt perfekt är det korta svaret, bättre än det gjort någonsin under det decennium jag haft denna bil (genom att högtrycket numera blir tillräckligt för att trigga igång kylfläkten även vid stillastående vilket inte var fallet innan).

Det verkar alltså som att man kan hoppas på ett bra resultat om systemet fortfarande har hyfsat tryck i sig när man fyller på men vi får väl se om ett år eller så. Jag hade 4 bar i systemet (vilotryck) efter ca tre veckor utan kyla, där någonstans gick alltså gränsen för när Saabs ACC inte längre kan leverera kyla.
177
Bästkusten
328iA Cab -98
jag har sökt på biltema men inte hittat "kylspray", är det någon som har ett insöpställe och artnr? tex biltema och artnr?

Vänligen
Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.