|
Sida 6 av 20
|
|
|---|---|
|
Hej K2. Anslutningarna på verktygsbodens airconditionset är vanlig JIC hydralkoppling. Jag åkte till Hydroscand och dom plockade fram en nippel som passade perfekt. Kostade nästan ingenting... köpte även lite o-ringar till kondensor mm när jag ändå var där. |
|
|
Tack Tengil, vad bra! Finns ju inga detaljerade specar på prylarna tyvärr och jag känner mig litet handikappad av att ha så långt till Biltema för att få tag på bra & billiga tryckluftskopplingar efter behov som dyker upp efter hand. Vissa prylar är svåra att hitta på annat håll tex de där fina Biltema-gasolbrännarna som ger en bra anslutning till de gängade engångsflaskorna på ett någorlunda billigt sätt. Satsar på den varianten med slang dvs Länk för att maximera flexibiliteten även om det hintats om elegantare lösningar med bromsrörsnipplar etc tillsammans med Länk. Har man bara en dylik ska väl resten vara lösbart lokalt. Tack! |
|
|
Hej, igen. Helt rätt, jag använder alltså: biltema anslutningen med slang -> JIC hydralnippel passande på slangen -> Airconditionset. Funkar kanon. Idag är den stora dagen då jag ska montera min nya kondensor, torkfilter och fylla systemet med ny olja etc. Ska försöka ta lite bilder så det går att se hum man ska eller inte ska göra. |
|
|
Lycka till Tengil, oerhört intressant att läsa om det här! xxargs, du skrev på sidan 2 (?) i denna tråd i samband med överfyllning av gas mellan flaskor: "- givetvis måste slangar/tuber/kompressor antingen vakumsugas innan eller vara fyllda med samma typ av gas som skall sugas ut..." Det jag tänkte göra var alltså att fylla över från biltemas kylsprayflaska till gasolflaska som innehållit gasol, detta av praktiska skäl inför själva toppfyllningen. Måste jag verkligen vacuumsuga gasolflaskan innan? Det är litet tryck kvar i flaskan så ingen luft kan ha kommit in, tänkte släppa ut den sista gasolen precis innan fyllningen. Summa summarum så skulle kylsprayen bli blandad med någon deciliter gasol i gasform, dvs vad som kan finnas kvar i burken efter tömning. Frågan är om detta är försumbart eller om det är ett problem. Om det är ett problem, skulle det hjälpa att "skölja ur" gasolflaskan med några puffar kylspray innan själva fyllningen sker med nedkyld flaska? Alternativet är att försöka fylla direkt från kylsprayburken. Ursäkta om frågorna kan verka överdrivet försiktiga men jag vill inte göra några onödiga misstag. |
|
|
På tal om kylspray, vet inte om frågan kommit upp tidigare: jag såg att Biltema har två nästan identiska produkter med samma pris och innehåll, dels kylsprayen dels en av deras "tryckluft på burk"-varianter (de stod på samma hylla när jag kollade sist). Jag misstänker att skillnaden skulle kunna ligga i hur flaskan är konstruerad, dvs att man i kylspraysburken tar gasen i vätskeform från botten i flaskan via ett rör medan man i "tryckluftsburken" tar innehållet i gasform från toppen ungefär som i en vanlig gasolflaska. Eftersom man oftast vill ha innehållet i gasform för att inte skada kompressorn så kanske det här kan kräva litet eftertanke? Ska kolla senare hur den där flaskan beter sig i olika lägen när jag flyttar över gasen till min tomma gasolbehållare. |
|
|
Om jag känner mig själv rätt så blir det snart dags för en vacuumpump också. Hur pass bra funkar en enstegs Jula-pump i sammanhanget? Länk Sett några som beställt denna i några trådar men skulle vilja veta litet mer. Jula-pumpen ska klara ned till 10 Pascal enl spec vilket skulle betyda 0.1 mBar. Funkar den bra för ändamålet att fixa sina egna kylgrejor typ bil-AC, värmepumpar/AC etc litet då och då eller krävs bättre prylar? |
|
|
Uppdatering: Efter byte av kondesor, torkfilter och fyllning av olja vakumsög jag systemet i ca en timme (den tid det tog att skruva ihop innerskärm mm). Fyllde sedan två flaskor biltema gasol genom lågrtycksporten (ca 200gram styck) och toppade sedan med ren propan tills det slutade bubbla i siktglaset. Lägsta utblås temp med motorn på tomgång = 6,5grader. Har inte hunnit provköra på riktigt ännu, ska mäta trycken när allt har samma temp i morgon (för att kunna gissa propan/butan mixen). Återkommer med en slutsats imorgon. |
|
|
Tengil: Om den inte blir mycket kallare vid 1500 - 3000 rpm och halvfart på fläkten så låter åter som att du fått till det ganska bra - mycket kallare än 4-6 grader skall du nog inte ha om du inte vill att kondensorn skall frysa, hur ser den tjocka röret ut från evaporatorn ?? - så länge den inte frostar/fryser så är du nog på den säkra sidan. --- K2: Jag har en julapump sedan några år tillbaka - dom angivna 0.1 mBar kan man i stort sett glömma och man får vara glad om man kommer under 1 mBar med rätt oljor etc. - vet andra som har jobbat seriöst med sin julapump med polering invändigt och specialoljor för högvakumbruk mm. för tänkt användnings som grovpump framför sin diffusionspumpar för sin hemmbyggda metallbeläggningskammare och kom ner som bäst till 0.5 mBar på sin julapump... förmodligen är det batchspridning mellan exemplaren också och man kan ha tur likväl som otur. Dock räcker det (nätt och jämt) för bil-AC bruk då man där har satt 2000 microtorr eller 2.6 mBar som krav på uppnådd vakum för AC i fordonsbruk men är teoretiskt inte tillräcklig för värmepumpar och tex. frysboxar som arbetar med många minusgrader i evaporatorn, även om det säljs sådana enstegspumpar billigt hos värmepumpsleveratörerna, och det verka fungera bra ändå... Skall man ha riktigt djup vakum så är det tvåstegspump som gäller, men dom kostar 3- 5 ggr mera i pengar... --- Jag vet inte hur bra min pump suger då jag inte har elektronisk manometer som kan mäta från 10 mBar och nedåt (vid dom nivåerna så har mekansiska manometrar sluta rört nålen för länge sedan) men har läst i kyllitteraturern att om det smattrar i kompressorn ungefär som om det kommit grus i kompressorn och försvinner vid minsta luft/gasläcka - så är det en indikation på att man är i allafall nått en liten bit under 1 mBar. Skall man ha en tvåstegspump så köper man det betydligare billigare i england och kostar ändå över 3 papp för dom billigaste + frakt, VAT mm. och här i Sverige så startar det på runt 7000:- och är knappast en alternativ för hobbymekning av AC. |
|
|
ghaa... skrev kompressor men menade förståss vakumpumpen.... |
|
|
Bra info xxargs, tack så mycket! Tolkar det som att Jula-pumpen är precis så man skulle klara det mesta i dessa sammanhang men litet på gränsen. Ä andra sidan är det väl just på gränsen vi håller oss när vi pular med sådana här prylar eller hur! Lugnar mig med detta tills jag har sett resultat av min enkla lilla toppfyllning. De ringde igår från Schenker och undrade om det var ok att de levererade mitt manometerställ på måndag förmiddag. Jag föreslog att de kanske kunde överväga att leverera det redan igår men det gick tydligen inte. Är ändå glad att man kan beställa den här typen av prylar fortfarande, helt ok om de kommer på måndag trots allt. Ska bli riktigt skoj att se hur min ac-anläggning reagerar på toppfyllningen! Oavsett hur det går så hamnar kostnaden ändå under *felsökningskostnaden* på de lokala ac-firmorna. Dessutom vet jag tillräckligt nu för att helt kunna koppla bort dessa firmor ur ekvationen för ev ytterligare arbete, tack vare trådar som denna. Fan vad bra ni är, xxargs, tengil mfl. |
|
| PS. När det gäller att frysa max koncentrerad saltlake så tar det ca två dygn om man bara kan ställa in -24 grader på frysen som i mitt fall. Viss framförhållning krävs alltså om man tänker samla upp/flytta gas på det viset. | |
|
K2: Att koppla bort AC-verkstäderna helt var en gång också mitt mål efter att de uppenbarligen försökte köra upp mig med helt orimlig prislapp för det som skulle åtgärdas. Dom nyttjar verkligen folks okunskap när de ser chansen och inte tror att kunden kan syna korten...- man skall inte jäklas med tekniker som råka kunna syna korten... Nu skall säga att det fins AC-nissar/service som är schyssta och flexibla (som att man själv kan byta kondensor etc.) och ger en rimlig prisbild för deras del av jobbet och förbrukningsmaterialet (trots allt skall dom också äta och betala hyran), men den första gav mig jäkligt dålig smak i munnen av kylbranchen när dom synbarligen försökte nyttja situationen bakom sin acreditering/certifiering... Detta är iofs över tio år sedan, men jag har elefantminne och enligt en del trådar här så har det uppenbarligen inte blivit bättre med tiden. Sedan är det också en viss utmaning att lära sig hur det fungerar och skaffa kunskap att kunna fixa det själv för egen hand - den första AC-reparation för egen hand tjänar man inte så mycket pengar pga. inköp av prylar, expriment och konstruktion på hur man skall lösa praktiska saker och all tid till för jagande av information - men ser man det som en hobby för en period så är det lite annat läge. --- Din frys är förmodligen av den nyare modellen med R600a (Isobutan) som köldmedie gissar jag - dom har små kompressorer för att förbruka så lite energi som möjligt per år och har inte riktigt samma infrysningskapacitet vid låga temperaturer som de gamla R12-frysarna... - sedan gäller det att lägga påsarna med saltlaken så nära kylslingorna som möjligt för god värmeöverföring - vid -24 grader så är det bara 2.6 grader temperaturskillnad mellan fryspunkten (22.4 grader C) på saltlösningen och frysens kylslingetemperatur och det är 60-70 kcal per liter som skall kylas iväg för att allt skall frysa, stor värmemängd alltså som skall kylas bort vid en låg temperatur där kompressorns kylkapacitet är liten (några 10-tals Watt kanske) kan du ställa frysen ytterligare lite kallare så bör du prova med detta |
|
|
-22.4 grader för saltlakens fryspunkt och bara 1.6 grader skillnad var det tänkt att det skulle ha stått i inlägget innan - Attans att denna forum inte tillåter editering/rättning en gång åtminstone eller i allafall förhandsvisning av sina egna inlägg där man ser skrivgrodorna vid en genomläsning... --- En del frysboxar har infrysningsläge med en knapp - vilket praktiskt brukar betyda att omkopplaren förbikopplar termostaten och kompressorn går 100% av tiden och det blir så kallt som det blir - prova den om du har möjlighet. |
|
|
xxargs: det är en nyare frys så det är nog som du säger. Saltlaken frös i alla fall till slut och nästa gång ska jag prova infrysningsknappen, tänkte inte på det. Det gick som en dans att flytta över gasen enligt metoden du beskrev tidigare. Det känns oerhört mycket bättre att ha gasen i en ändamålsenlig behållare med riktiga anslutningar och avstängningsventil. Imorrn kommer manometerstället äntligen och sanningen om hur det står till med klimatanläggningen kommer att uppenbara sig strax därefter. Tengil: grattis till den lyckade operationen som det verkar! |
|
|
Hej igen, min fyllning verkar ha blivit mycket lyckad. +3,3 grader utluft var det kallaste jag mätt och då fortfarande inga problem med frost. Även autoläget reglerar temperaturen som det ska. Bara att hoppas att jag fått systemet tätt helt tätt. Trycket i systemet efter temperaturutjämning låg på 5,9bar vid ca 19 grader C. Detta stämmer ganska bra med tabellerna från "Farsan" Länk. Kalla hälsningar från Örebro. |
|
|
Med 2 delar biltema 17-602 + 1 del husvagnspropan med dom halterna jag uppskatte förr i tiden så borde det landa på 5.6 Bar vid 19.5 grader C bubble point. Dewpoint är 4.03 Bar - skall man få upp dewpoint till 5.6 bar så behövs det 23.3 grader - mao. en glide på 9.4 grader med 70p/10i/20n-blandning så är trycket vid bubble 5.67 bar (också vilotrycket när det är utjämnat temperaturmässigt) och dew vid 4.12 Bar vid 19.5 grader. Om det är nollgrader precis där det släpper ut i evaporatorn så är trycket 2.82 bar på lågtrycksidan och vid nära utgången (tjocka röret när det inte är full fläkt igenom ventilationen) för samma tryck bör det vara ganska exakt + 10 grader, är trycket lägre så finns det teoretiskt en frysrisk i evaporatorn, men i praktiken tål det nog lite kallare utan att det blir isproblem - men skulle det inträffa så handlar det om att minska propanhalten i bilar med variabel kompressionskompressor och i bilar men ON/OFF-kompressor - flytta frostskyddstermostaten i evaporatorn (det kan iofs. vara ett jäkla jobb) då det är 'glide' i blandningen som ställer till och termostaten kanske inte har känselkroppen där det blir som kallast delen av evaporatorn och stänger av kompresson när det börja frysa Din blandning har förmodligen något mer propan än min framräknade 2-delar biltema + 1 del propan... Du har händelsevis inte vägt in resp. del ganska noggrant - dvs. vet exakt hur mycket biltemagas resp. propan du har petat in på några gramm när? Det som också skulle vara intressant är vilket tryck den har på lågsidan när du har kallaste utblåstemperaturen vid halv och helfart och gärna också mäta tempen på tjocka röret precis vid genomgången i torpedväggen samtidigt. Ytterligare punkter att mäta är vid kompressorns utgång samt tryck på högtrycksidan - helst skulle man vilja mäta tempen mitt på kondensorn men det är knepigt att få till riktig mätning i luftdraget som kyler sensorn... |
|
|
Den delen som inte är medräknat ovan är att när den varma inkommande 30-40 gradiga vätskan från kondensorne och torkfiltret kyls ned till 0 -grader så kokar det av 25 - 30 av sin egen vikt för att kyla av sig själv till 0 grader och i den processen är det propanet som avgår till 90% halt vilket gör att återstoden som blir kvar som vätska i evaporatorns början och drar värme från luften har betydlig lägre propanhalt - säg 50% propan 40% N-butan och 10% Isobutan och denna blandnings 0-gradernivå är nere vid 2.12 Bar när den första avkoket vid insläppet är avklarat - så det är förmodligen omkring den trycket och lägre på lågtrycksidan som börja indikera frostrisk... Detta visar också på hur svårt det är att bedömma den faktiska kokpunkterna, frysrisk, oljans inverkan etc. med blandgaser med stora 'glide' och det är i princip bara praktiska prov som ger svaret. dvs, ger det kall luft men inte sakta fryser igen evaporatorn så har man nått sina mål. |
|
|
Dags för litet resultatrapportering från ac-novisen. Anslutningar etc: - koppling slangnippel 5-6 mm mot verkstadsbodens manometerset tycks endast finnas att hitta via Hydroscand, tack för tipset Tengil- skitbilligt som du sa. Ingen annan av de lokala firmorna hade något som passade. Min plan B var att helt enkelt kapa slangen och passa in med slangklämma mot Biltemas gasolbrännarset men nu slapp jag det. Jag vände på serviceslangen för att få bästa möjliga passning, vinkelanslutningen på den gula serviceslangen är alltså mot manometerstället. Tror man får improvisera litet här oavsett, skit samma bara det blir tätt och det är inte så svårt eftersom trycken är ganska beskedliga här. - Övriga kopplingar var av imponerande kvalitet för priset, täta och fina. Särskilt imponerad över snabbkopplingarna mot låg- högtryckssidan, hur smidiga som helst. Tvättade givetvis av anslutningsnipplarna innan med litet isopropanol jag hade liggandes, antar vad som helst går bra bara det blir rent & fint. Fattade aldrig att det var typ vanliga tryckluftskopplingar, precis hur enkelt och säkert som helst att handskas med! Process: - Försök 1 blev inte helt lyckat. Hade 4 Bar på hög-/lågtryck till att börja med vid vilande system, ganska lovande ändå med tanke på att jag inte haft kyla under ett antal veckor. Satte igång motorn och fick efter några minuter 0.25 Bar på lågtrycket och 6.25 Bar på högtrycket. Fyllde på gas tills jag fick 2.5 Bar på lågtrycket och 15 Bar på högtrycket, sedan fegade jag ur eftersom trycken ökade rätt hastigt. Summa ca 100 g köldmedium tillfördes under försök 1. Märk att kylar/kondensorfläkten inte aktiverades under detta försök, det finns ingen annan kylning på Saaben än denna enda elfläkt. Kopplade bort manometerstället och körde en runda, väldigt dålig kyla. -Försök 2 någon timme senare blev däremot superlyckat. Nu tänkte jag att det kan inte vara normalt att man har en kondensor helt utan luftgenomströmning så jag riggade upp ett par bordsfläktar att ge litet luft till kylarregionen under experimentet. Vilotrycket var nu 5 Bar på låg-/högtryck. Fläktarna gjorde att jag fick en mer långsam och kontrollerad tryckökning när jag satte igång motorn och tillförde mer kylmedium, nu lät jag den gå tills det blev 17 Bar på högtryckssidan. Då triggades bilens elkylfläkt igång minsann, första gången på ett decennium av denna anledning (annars har den bara triggats igång av för hög kylartemperatur vilket inte var fallet nu)! Resultatet av att elfläkten gick igång blev att trycket på både hög- & lågtryckssidan dök direkt till ca 12 Bar / 1.8 Bar. Därefter stannade fläkten och trycken segade sig upp igen för att upprepa processen. Ha! Bara att ha litet is i magen alltså. All systems go! På detta vis slurkade systemet i sig ytterligare litet köldmedium tills jag bestämde att det fick vara bra, trycken fluktuerade alltså under tiden men höll sig hyfsat inom normerna. Nu funkar systemet bättre än jag kunde drömt om, full kyla till och med när bilen står stilla vilket inte inträffat de senaste tio åren (har bara kylt innan när bilen varit i rörelse). Pressostaten som ska aktivera kylfläkten funkar uppenbarligen perfekt bara det finns tillräckligt med gas, magnetkopplingen går av och på i ca 30 sekundersintervall som den ska, jag har underbar kyla i bilen igen! Antar det skulle bli något mindre trixigt att fylla i en bil som har mekanisk kylfläkt typ BMW dvs att man har rimligt blås genom kondensorn hela tiden, jag blev nog litet lurad här av elfläkten i Saaben som tydligen aktiverades först vid ett något högre tryck än jag räknade med. Dessutom kunde jag ju inte tro att den skulle aktiveras alls eftersom detta inte funkat alls de senaste tio åren. Vid försök 2 fyllde jag ytterligare 160 g gas, summa 260 g gas krävdes alltså för att få systemet att funka normalt igen. Man kan säkert räkna bort några tiotal gram gas i slangar osv så det kanske handlar om ca 250 g allt som allt. Av allt att döma läcker inte bilen särskilt mycket eftersom det genererat kyla tills helt nyligen efter åtminstone ett årtionde i drift och hade 4 Bar kvar vid fyllningen. Jag har gott hopp om att toppfyllningen kommer att hålla i sig såvida jag inte råkat få någon Schrader-ventil att börja läcka mer än vad det kan ha gjort innan genom fyllningen. Tack för all hjälp xxargs, Tengil mfl! PS. Vad sjutton är den där lilla gula ratten på verkstadsbodens manometerställ till för, den på serviceslangen? Har rattat på den fram och tillbaks men den verkar ha noll effekt. Gas kommer fram oavsett hur den står tycker jag. |
|
|
Grattis får man väl säga då :) Skulle någon som har ett AC-set från verktygsboden kunna knäppa ett kort på allt som ingår? ______ Foto Länk |
|
|
weeeman: Här ser du bild på Verktygsbodens AC-set Länk Det enda du inte ser på bilden är de tre slangarnas anslutningskopplingar (7/16"-20 gängor). K2: Den gula "ratten" i mitten (syns också på bilden i länken ovan) är ingen ratt utan ett lock (likadant som de tre övriga locken) som döljer ytterligare en anslutning. Dels kan anslutningen användas för att skruva dit den lediga änden av den gula slangen så att det inte kommer in skit i slangen när man inte använder den. Precis som man kan haka fast de andra två slangarna på sidornas "anskutningar" (kopior på hög- och lågtrycksportarnas anslutningar). Under det gula locket ("ratten") sitter en ventil som liknar en vanklig cykelventil. Vad jag inte förstår är hur den i övrigt är tänkt att användas! Kopplas en vakuumpump in på gula slangen är väl risken stor att ventilen öppnas och förhindrar att man kan vakuumpumpa ordentligt!? Jag inbillar mig att det måste finnas ett ordentligt tätslutande lock där när man vakuumsuger! Måste man skaffa ett sådant själv eller håller verkligen ventilen ordentligt tätt under hela vakuumsugningen? Ytterligare en fråga om Verktygsbodens manometerställ (har köpt ett men ännu ej använt det). Anslutningsgängorna är som sagt var 7/16"-20. Om man tittar på nätet där det säljs manometerställ och lösa delar till sådana (kopplingar, kranar, slangar mm) ser man att den vanligaste anslutningsgängan verkar vara 1/4". Om jag vill koppla in tex en precisionsvakuummätare eller en avstängningskran i gula slangen vart hittar jag lämpliga kopplingar att köpa? Jag vet att jag kan göra egna av bromsrörsnipplar men vill helst köpa dem färdiga. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.