AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214.166

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Sida 4 av 20
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Samtliga Biltemas gasolblandningar är mindre bra då de innehåller mestadels n-butan som inte fungerar som kylmedium.

Har köpt ren Propan; Sievert 2208 har samma gänga som Biltemas drivgasflaskor, xxargs skrev i nåt annat forum om att Sievert 2206 hade nån intressant gasblandning - sök på xxargs på Google så hittar ni.

Mvh
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Nu har jag laddat AC'n i min 735iA -89 (automatisk AC).

Inhandlade Biltemas kylspray och gasol.
Trycklufts kopplingar och 12,5 samt 6mm blåa trycklufftslangar.
Hade ett Airbrush kitt sen tidigare (även en airbrush tub med r134a) så där hade jag koppling mot gasol tuben.
Fast den kopplingen är inte speciellt bra, skulle tro att koppingen för gasolbrännarna som nämts tidigare i tråden är bättre.

Airconditionerset från verktygs boden.
Airconditonersettet har 3st slangar färdiga för att ansluta mot r12 ventiler och även adaptrar för r134a ventiler.

Anslöt slangarna (3st) till manometern.
Den gula slangen kopplas mot kylsprayen via 6mm tryckluftsslang och diverse tryckluftskopplingar ( Länk Länk ger en bra övergång mellan 6mm slang och 12,5mm slang).

Blåste igenom slangarna med gas (Airbrush).

Anslöt låg och högtrycksslangarna på sina portar.

Startade bilen och väntade en 5 min sedan kontrollerade jag trycket.
Trycket på låg och högtrycks sidan var för lågt.
Fyllde på lågtrycks sidan och styrde takten med kranen på manometerstället.
Trycket enligt Haynes AC boken skulle vara: 24-34 psi på lågtryck och 284-394 psi på högtrycks sidan vid 26 grader C.

Eftersom jag vid tillfället hade endast +15 grader C så brydde jag mig inte om att fylla efter högtrycks porten.
Tömde första flaskan (airbrush burk med r134a) denna vägde jag efter att jag anlutit den och blåst igenom slangarna med en hushållsvåg (med slangarna anslutna fick den stå på vågen).
Mot slutet lät jag flaskan återhämta sig i temperatur sedan la jag den i en hink med ljummet vatten (ville inte att flaskan skulle spricka av temp chock).
Mängden som fylldes på var 250gram.

Tillsatte ca12,5 gram biltema gasol.

Toppade sedan upp systemet med kylspray tills jag fick ett medelvärde på ca 28-30psi.
Högtrycks porten visade 8,8-10bar (128-145psi).
Haynes boken säger 130-160psi vid 15,5grader C så detta verkar vara ok.
Fyllnads vikt ca 200 gram.

OBS när jag fyllde med kylspray så kom det en del i vätske form trots att jag hade flaskan rätt vänd (syntes via siktglaset på manometerstället).
Då stängde jag genast kranen på manometerstället. Och öppnade stängde den i små portoner (med nån minuts mellan rum) för att inte skada kompressorn.

Nu borde jag tillsätta ca 10 gram gasol till men jag struntade i detta, kanske gör detta vid ett senare tillfälle.

Test turen på 2 mil gav mig lägsta utblås temperatur på 6,5 grader C och ute temp på 15-17 grader C.

Jag bor ganska nära havsytan så inga korrigeringar i tryck var nödvändiga.

Får se hur väl detta fungerar vid varamare väderlek.

Mvh Mikael

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vilkwen anslutning hade kylsprayen?

/Mats J
Den smala blåa slangen med slangklämma passar riktigt bra med närapå presspassning på biltemasprayen, men det är ingen säker förbindelse då det kan läcka just där man trycker mot röret som går ned i tuben, börja det fräsa där och bli kallt så blir det snart ofta värre läcka.

själv skulle jag raskt fylla över från sprejburken till en (drivgas)flaska med gänga och 17-601-kran på och den vägen får betydligt säkrare och tätare historia.

En mattermos med vid öppning från clas i sjön med vatten i och isbitar i (eller hellre frysta saltlakeisbitar i saltlake @ -18 grader smältemperatur) så skapas det undertryck och det går ganska raskt att tappa över. (dock låt inte temosen stå med saltlaken eller tom. vanligt vatten under lång tid - den por-rostar och går hål så att man tappar vakum redan efter någon vecka eller två med saltlaken... - har skrotat 3 ståltermosar från olika tillverkare redan, innan jag förstod varför...)

---

En så gammal bil med gammal R12-AC så finns det säkert en tittglas på torkfiltret (leta rätt på den) - inga bubblor till enstaka bubblor i tittglaset så är den ganska optimalt fylld (det var så man gjorde förr) - nu med R134a och lite gasol så kan det som rinner förbi vara mjölkaktigt och svårt att se bubblorna - mjölkaktigheten visar också att emulgeringen av oljan fungerar.

Helst bör man byta torkfiltret då om den har varit orörd över 10 år så är den förmodligen ganska mättad med fukt - här har du dock turen att R134a löser vatten bättre än R12 och risken för ispropp är mindre som det annars kan bli när systemen börja bli fuktiga invändigt.

Systemet har inte PAG-olja om du inte har bytt[1], vilket gör att systemet inte är fuktkänslig i avseende att oljan bryts ned till syror, men märker man att kylan försvinner kort efter aktivering och kanske starta slumpmässigt då och då igen så kan du ha frysning och då måste torkfiltret bytas.

[1] låt bli - komplettera med mineralolja istället om det behövs, och fortsätt med propaninblandning i R134a om det måste efterfyllas igen - dock gör ett seriös läcksökning före isåfall - PAG-olja i ett gammalt R12-system är inte att rekomendera då det kan finnas klorrester från R12 i oljan och den bryter ned PAG-oljan ganska fort - man måste använda retrofitolja (ester, POE) avsedd för konvertering av gamla R12-rystem i såfall.
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Uppdatering.

Jaha systemet läcker mer än vad jag hoppades på.
Så nu måste jag byta lite komponenter och testa igen.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
xxargs:

Provade att toppa upp en Ford Transit några dagar tidigare med Sievert 2208 - den hade strax under 8 bar (110 psi), fyllde på tills den låg på strax över 12 bar (180 psi).

Till saken hör att kompressorn aldrig slår av, verkar som om nån givare inte funkar. Efter nån halvtimme så märkte jag att flödet av luft ströps mer och mer framme vid förarplatsen (bak var flödet mycket bra och iskallt), testade att stänga av AC:n och flödet kom tillbaks sakta...

Hade en tömd Sievert 2208 sedan tidigare och kunde tömma genom högtrycksporten i korta omgångar så att jag kom under 10 bar (140 psi), då kunde kompressorn köra hela tiden utan tilltäppt luftflöde fram, bak blev kylan sämre.

Det verkar som om ren propan blandat med R134a inte var optimalt?

Iofs var nån givare sönder som styrde av/påkoppling av kompressorn - när jag själv aktiverade/stängde av AC:n så funkade luftflödet/kylan ypperligt fram...

Mvh
Om du har en variabel kompressor (började användas i början av 90-talet) så skall den inte stängas av, till skillnad mot till/frånreglering som sliter mera på koppling och kompressor.
Laborationerna med gaser har jag kommenterat tidigare, går inte in på detta igen.
En fundering ändå: Är det ingen som frågar sig varför det krävs ackreditering och kunskaper för att få tillstånd till detta? Och nej, det beror inte enbart på miljökrav och ozonskikt och hur många gram köldmedia man hanterar, vilket oftast är argumenten från branchfolk...

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
folke:

Märkte du att jag vände mig till xxargs?
Jepp. Man får gärna se inlägget som allmän info.

FP
Kortfattat - du har fyllt så mycket propan i din R134a-laddning att din evaporator blir så kall att den fryser till is på utsidan med resultatet att alla lameller blir igentäppta av frost och därför så försvinner ventilationen efter ett tags körning.

Därefter i tron att systemet kanske är överfylld så tappade du ut en del köldmedie till tub och nu arbetar systemet istället med köldmediebrist vilket gör att kylkapaciteten är så dålig att det inte blir någon is i evaporatorn för främre regionerna men har inte kapacitet som räcker för kyla till dom bakre regionerna.

Detta beroende på att din kompressor är av variabel kompressionstyp - och den baserar sin reglering på att hålla en konstant tryck på sugsidan oavsett last (ca 2.0 - 2.5 bar övertryck), som i sin tur motsvarar en viss koktemperatur av ren R134a i evaporatorn och det hela är injusterat för ca 2-4 grader koktemperatur. Med din propanspetsade R134a-blandning nu så är koktemperaturen en bit under 0 grader C vid 2.0 - 2.5 bar övertryck och det vet inte kompressorn om utan pumpar på för att håller trycket på inställd nivå - vilket resulterar evaporatorn fryser till isblock med din nuvarande gasblandning.

Skall man blanda och exprimentera med olika gasblandningar så måste man ha tungan rätt i mun och gilla att titta på tryck/temperatur-tabeller för olika gaser och fundera på vad som händer när man blandar - för det går inte alltid som man tänkt sig då ämnena ibland interagerar med varandra så att dess koktemperatur vid viss tryck kan vara lägre tillsammans än de enskilda ämnen var för sig - bl.a just propan/butan i blandning med R134a...

Jag kan inte komma ihåg att det står i någon inlägg någonstans att man kan ersätta utläckt R134a genom att toppa upp med ren propan... i sådana sammanhang så är det alltid en isbutan/propanblandning man spetsar med såvida det inte är just ren R134a.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tack!

Ska skaffa isobutan (Jetboil Jetpower), hittade din graf om olika gasblandningars tryck i denna tråd: Länk Länk
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Husvagnsgasol!! Billigt och bra.
Fungerar mycket bra. Har haft det i två av bilarna och jag har inte behövt någon extra service på AC på några år.
Funkar kanon sommartid. I Australien används detta mycket i stället för r134a i r134a system. Dom om några borde veta.

Topfylla = att bara fylla på med medium.
Fylla systemet = vacuumsuga och sedan fylla systemet fullt med medium.
Blanda inte R134a och Butan/propan - utan du får välja antingen lämplig gasolblandning utan R134a eller bara ren R134a.

Det händer en massa skumma saker med tryck/temperatur när man blandar mer än 3-7 % propan/isobutan i R134a och helt enkelt går ganska rejält kallare vid sugtrycket som en variabelkompressionskompressor jobbar med - och man får som resultat en djupfrusen evaporator efter ett tags körning...

ON/OFF-AC är mindre känsliga då en termostat stänger av kompressorn och låter den tina när evaporatorn är under 0 grader temp.

---

I undantagsfall kan tappa i 3 viktprocent isobutan i R134a i gamla R12-AC för att underlätta blandning och smörjningen med den gamla mineraloljan.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ok, tack.
Europeisk hurvagnsgasol kan vara en blandning av propan/N-butan/isobutan som kanske fungerar direkt - men svensk husvagnsgasol har minst 95% propan i sig och behöver spädas ut med isobutan för rimligare tryck vid given temperatur - och som sagt innan - variabelkompressions-kompressor är väldigt kinkiga för rätt tryck på sugsidan och därmed rätt blandning av isobutan/propan för lagom evaporatortemperatur, medans ON/OFF-kompressor går nästa köra på vad som helst inom rimlig tryckområde iom. temperaturstyrning.

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
xxargs:
Det fungerar jättebra att blanda. Bara att fylla på med gasol, Detta baseras på tester i verkligheten och inte enligt tabeller eller beräkningar.
Bmw hemma är vakuumtömd och fylld med gasol, Ferrarin är bara påfylld.
Dessa fungerar jättebra i verkligheten och har gjort det i ett par år.

Blanda? - det betyder att du inte kör på ren propan utan använder också isobutan och även ofrivilligt N-butan som följer med butanet ??

Vad är det för kompressorer på sådana bilar - i det prissegmentet kan jag lätt tänka mig att det är variabelkompressortyp.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Ingen aning om vilken sorts kompressorer det sitter i bilarna.
Med blanda menade jag blanda r134a och husvagnsgasol viket det blir när man bara fyller på.
Bmw är 740 från 95
Ferrarin är ingen Ferrari utan en Fiat Coupe"lillferrari" från 95 den med.
Om kompressor slår av och på med jämna mellanrum i normal temperatur så är det en ON/OFF-kompressor och en sådan är inte alls lika känslig när det gäller gasblandningar - det går nästa att köra med vilket skit som helst (hårddraget) så länge trycket på högtryckssidan inte blir för hög eller för låg.

är det en kompressor som slår till strax efter när man startat fordonet och sedan snurrar konstant utan att slå av och på i jämna mellanrum så är det i regel en variabelkompressionskompressor och den är mycket känsligare för rätt gasblandning, då den reglerar sig baserat på tryck på sugsidan och inte temperaturen.

En del av dessa fordon med variabelkompressor kanske också har en frostskyddstermostat och slår av och på kompressorn i jämn takt om man skulle ha gasblandning som går 'kallt' ala propan/R134a-blandning - men det hade uppenbarligen inte rob_t_j72 i sin fordon eftersom evaporatorn frös ihop för honnom.

.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Men har man ON/OFF kompressor låter det ju som att man kan få riktigt bra kyleffekt med en mix av 134 och gasol. Men jag var förbi biltema och köpte tre burkar kylspray idag så jag skall bara byta den läckande kondensorn först, sedan blir det ren 134. Kanske borde skaffa lite mer olja också förstås.. Får se var man kan hitta sådan.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.