AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214.357

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Sida 19 av 20
för att avfukta om man inte har en kompressor som kan ta ner trycket till under 1mB som det pratas om borde man kunna använda xxargs eminenta diy torkfilter av kattsand...
om man suger ur systemet flera gånger och varje gång använder samma luft, som flyttas till en torkad behållare, och som man vid både ut och fyllning låter det passera genom kattsand-torkfilter....
Avantia säljer inte ens torkfilter till min bil..och då ska dom ändå vara störst i Sverige på sånt.
Hade jag en högvakuumpump skulle jag givetvis använda den. Länge. Uppvärmning av torkfiltret var ju innovativt men lite trixigt att arrangera. Intressant företagside annars, värma och suga ur fukt ur gamla torkfilter ;-)

Rosta lär det inte göra då det är i aluminium.
xxargs eminenta men ändå rätt avancerad kattsandsfilter kräver ju en hel del prylar för att kunna tillverkas. Bl a så måste man ha dessa Biltemabukar med skruvgäng längst upp som inte verkar finnas längre. Sedan bygger ju den på att man kör runt Biltemagasen och då fångar upp fukten.
Fasen så mycket enklare det skulle vara med en riktig vakuumpump! Ingen i närheten som vill testa? Bor i Björkarnas stad.
Söker jag efter torkfilter på skruvat.se på mitt reg.nummer så får jag ingen träff men det finns ett filter till en massa andra Mitsubishi som ser likadant ut och som kostar 200,-. Kan det verkligen finnas så många olika filter till en och samma bil?
Det kan ibland vara lönt att titta på filtrets eventuella serienummer - i många fall kan samma filter finnas till ett flertal modeller och tom. bilmärken.

Om du söker internationellt och inte bara i sverige så kan ibland hitta hitta kompabilitets-listor.

...

Sedan förstår jag inte gnölet om att inte köpa julakompressorn... 1500:- är ungefär två tankar bensin med dagens priser!! letar du lite så kan du troligen hitta vakumpump och mätställ i ett paket för ungefär samma pris (kolla dock det här med adaptrar till bilens snabbkopplingar - att köpa dessa löst kan vara dyrt, speciellt de med rattar...)

Du kan köpa för 4-6000:- i prylar och förbrukningsmaterial innan du är i samma belopp som vad en AC-service för enklare fel utan byten av prylar kostar om du skall skall köpa tjänsten - visst kostar det pengar första gången man skall åtgärda det själv, kostar gör ju alla verktyg även för annan typ av mek - det är nästa gång du repar som det börja betala av sig och just detta är heller inte speciellt märkesspecifikt!.

dessutom lär man sig en hel del på att 'göra det' själv
Har hittat ett torkfilter hos Skruvat.se för 208,- som jag tror passar - även om den inte ger träff i deras referenstabell. Ska kolla med dem.

Iofs är 1500,- inga jättesummor i sammanhanget, men för en enda engångstömning kändes det drygt. Sedan är det lätt att man hamnar i en ska-bara-ha-lite-bättre-prylar spiral; man märker att manometerstället var lite kasst och vill ha bättre, man behöver lite kopplingar och bättre slangar, en våg kan ju vara bra att ha osv osv. Plötsligt börjar man nästan hamna på femsiffrigt med utlägg och har prylar för att starta en mindre AC-verkstad. Visserligen är kunskap lätt och bra att bära på och vore jag 20 år yngre så fanns det nog risk att jag gav mig fan på att bli AC-expert - och så småningom blev det men nu har man inte riktigt den geisten längre.
Jag har full förståelse för hur du själv har sugits in i detta, först av ilska men sedan av nyfikenhet och du verkar ju också besitta en del elementära såväl fysikaliska som kemiska kunskaper.
Följande har hänt: jag fick oförhappandes ett uppdrag i min gamla hemort så där sökte jag upp min polare som jobbat med AC-anläggningar i snart 30 år. Han kan alltså detta och jag fick lära mig lite om hur det går till i verkliga livet. Han har givetvis proffsprylar men inte värre än att man kan fixa det själv, men han hade t ex en absolutvaccummätare för det måste alla ackriterade firmor ha. Han "avslöjade" att man givetvis vill korta tiderna när man suger/fyller och då finns det några knep.
Först kopplade han in sin tvåstegs-vaccumpump på mitt system. Första steget hade han f ö kopplat bort helt eftersom man måste koppla om till steg två när den inte suger mer och sånt tar bara tid. Därefter sög han till ca 15mBar (jag kunde själv se detta på mätaren och det gick snabbt, kanske 10-15 min). Sen tog han en skvätt PAG-olja och sög in det i lågtrycksporten. Därefter tog han kvävgas och körde in det (tror det var på högtryckssidan). Av flera orsaker: dels för att skölja runt oljan men även därför att denna gas absorberar det mesta av fukten, och även för att se att det var tätt.
Nar detta var gjort: dags för ny sugning. Inte lika länge denna gång, nu var det ju vara kvävgasen med dess fukt som skulle ut. Skulle man göra det by-the-book så sa han att man även ska göra en tredje kvävgasfyllning/tömning och därefter vänta minst 30 min för att se att det inte finns läckage - men det hoppade vi.
Sedan i med R134a: 650g trykte han in - via högtrycksporten! Det är det bästa förklarade han så länge man inte startar kompressorn. För att få gasen att vandra så värmde han flaskan (stor rackare) med en värmepistol. Givetvis stod hela flaskan på en våg. Efter att dosen hade åkt in var det bara att slå igång anläggningen och kalluften flödade. Observera att han alltså inte hade startat motorn och därmed kompressorn förrän nu.
Fick det billigt, så billigt att man ogärna står och slabbar själv.
Han berättade också att torkfilter är rätt tåliga, tre luftexponeringar på någon timme tål dom, sedan måste man byta. Glömde tillägga att man även egentligen skulle värma kompressor och torkfilter när man körde in kväven för att få fukten att lättare ge sig iväg.
Provkört idag. Funkar ypperligt. Men i morse var det +2 och snöblandat regn, då kändes en ACC rätt menlös...
Trippelvakum-metoden är ganska vanligt utomlands - men att koppa bort första steget på vakumpumpen ser jag som onödigt då dom vakumpumparna jag har löser det hela automatiskt med mer än en utblåsventil när första steget (som är mycket större i volym än andra steget) får övertryck för att andra kammaren inte kan svälja allt luft/gas som första kammaren trycker i när den pumpar närmast atmosfärstryck.

kvävgasens uppgift är att transportera ut fukten om man inte kan pumpa tillräckligt djupt - men det finns ingen 'mekanism' som gör att kvävgasen skulle absorbera fukt mer än någon annan gas eller ingen gas alls - utan allt hänger på partialtryck. Och skall man ha 1% Rh (= ca 10 ppm fukt om det är denna vatteångpartialtryck i gasformiga delen av R134a) så skall man pumpa till ca 0.3 mBar vilket en bra 2-stegs vakumpump lätt kommer ned i, men en enstegspump som har svårt att komma under 0.5 mBar har problem med detta och därför kan använda trippelvakummetoden för att förbättra läget lite - dock aldrig så bra som en vakumpump som pumpar på under 0.1 mBar under lång tid ger...

Sedan köper jag inte att ett torkfilter som är flera år skulle hålla för 'tre ingrepp', har hållit på för mycket med torkmedel och fuktläckande langar samt hygrometrar för att kolla fukthalten för att svälja detta ;-)

Men visst, är fordonet utrustad med riktigt stort torkfilter så är marginalerna större - men det jag ser är fuktvandringen in genom slangarna med tiden som är det stora problemet som gör att man får torkfiltret mättat efter ett antal år oavsett om man gör ingrepp eller inte i kylsystemet - därför skall man byta den var gång man ändå rotar i systemet då det aldrig annars görs samt att varje ingrepp som är öppnad mer än mycket kort stund tar en bra tull av torkfiltrets kvarvarande kapacitet - och inte tala om ihälld extra olja då ingen olja ens i plåtförpackning har mindre än 50 ppm fukt - dom som kommer i plastflaska har mycket mer än så.

Hur många kylnissar kolla fukthalten i utpumpade köldmediet ( skulle kunna göras närmas automatiskt med en elektronisk hygrometer ala HIH4000 och en temperaturmätare på gasdelen i en tömningsmaskin) - gjorde man det och kollade systemets grundvakum efter den halva timmens vakumpumpning så tror jag att man skulle ha helt annan respekt för fukt i systemet - förr - när man hade R12 i systemet så kunde man inte fuska med fukten då det innebar att det frös i expansionsmunstycket och blev tätt, och användaren upplevde funktionsfel då frysning kunde inträffa redan vid 25 ppm fukthalt i köldmediet. samma 'problem' har man med gasolblandningar i kylsystem.

med R134a så får köldmediet vara väldigt fuktigt innan frysning inträffar med funktionsfel, kanske 800 ppm vatten i köldmediet innan frysning inträffar övh. Där är låg fukthalt istället viktig för att oljan i systemet inte skall brytas ned i förtid och det gäller både PAG och POE-oljan.

Själv har jag sett hur pumpen ser ut inuti när fukthaltsbalansen låg på ca 130 ppm (ca 4 mBar stadig vattenångtryck i systemet trots en ganska lång pumpning) i en åtta år gammal Audi A3 och där syns det att det har varit korrosionsskador på själva aluminiumet på pumphusets innerväggar - man ser väldigt väl vilken nivå olja hade varit i pumpen när den stod still då ytan som var under oljeytan var frätt, matt och gråsvart medans det ovanför var fortfarande aluminumfärgat och närmast blankt efter pressgjutningen - dock med lite spår av kemisk angrepp.

har man sett detta så tvekar man inte längre varför man skall byta torkfiltret om man renoverar och fyller AC i sina egna bilar...

Mitt torkfilter tror jag är förhållandevis stort - det är en ganska rejäl behållare, nästan 2dm lång och 7-8cm i diameter. Men hade jag haft ett nytt tillgängligt skulle jag givetvis inte tvekat att byta.

Pumpen klarade <0,3mBar och han nämnde också att detta var kravet när man jobbade med större anläggningar. Jag tror att vi var nere i dom siffrorna när han sög men det var inte under någon längre tid.

Men jag tror liksom dig att kylnissarna sätter sin tilltro till torkfiltret eftersom dom vet att R134a kan innehålla rätt stor del fukt och ändå fungera. Men råkar man befinna sig i obygden tillfälligt så är ett nytt torkfilter flera dagar bort och då får man gilla läget och chansa.

En intressant grej - lite OT dock: han hade själv rätt nyligen hittat en sprayflaska med rengöringsmedel för ugnar som innehöll: R12!!! Den hade han sparat bara för att kunna köra upp i snoken på någon inspektör när dom knackade på.
0m den gick under 0.3 mBar så tyder att systemet inte var allt för fuktigt - dock skulle jag vilja veta nivån när kran till vakumpumpen stängdes - är systemet fuktig så går den fort upp för att stanna på en viss nivå - den jag sög på innan byte av filter stannade på 4 mBar efter bara något 10-tal sekunder efter att kran stängdes trots 1 timme vakumpumpning (även här var det också frågan om man skulle byta eller inte då det satt bökigt till och därför provvakumsögs först) och beslut togs att det skulle bytas.

Ja så observant var jag tyvärr inte. Höll på att snacka AC-tips och fokuserade på det...Det var en digital mätare med tre decimaler och jag kunde avläsa 0,015 redan efter 2-3 minuter och sedan kröp det ytterligare neråt. Jag tyckte mig se 0,003 när han avbröt - men det hade då inte gått mer än max 15 minuter.

Kyljobb hade även hans far jobbat med på 60-talet. Då använda man ett rör med olja som man sög genom - när det slutade bubbla så ansåg man att man hade fått ut det mesta av fukten/luften så då sög man ett tag till och nöjde sig med det. Vakumpumparna var i princip kylskåpskompressorer.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Nu finns det ett företag som säljer påfyllnads gas i sverige Länk
Ingen aning om vad det är för sammansättning på gasen dock.
det är gasolblandning i dessa

Inte för att jag personligen ser något problem med detta i bilen med tanke på alla andra brännbara vätskor som man hanterar betydligt mindre 'tätt' som bensin och konc. spolarvätska.

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Nån som vet /har erfarenhet av dessa?

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag köpte ett sådant kit 2009 och efterfyllde min gamla SAAB 9-3Aero år 2000.

SAABen har ett litet "fönster" på torkaren där man kan se när och hur mycket det bubblar vilket ger en indikation på om köldmediet börjar ta slut långt innan ACn slutar att fungera.
Jag fyllde i en flaska och bubblorna bubblade som det skall göra när systemet är "fullt". Jag till och med åkte in till en AC-firma som kopplade upp sitt manometerställ och också dom höll med om att allt var bra.

Fortfarande idag fungerar ACn bra och bubblorna tyder inte på att det är dags att fylla på igen.

Jag använde förstås medföljande slang med manometer och gjorde som instruktionen beskrev och jag tror att man klarar av att fylla sitt system med dessa grejor även om man inte, som jag, har ett "fönster" att titta i.

Per L
Vill minnas att det finns liknande kit på närmare håll, inom EU framför allt till bättre pris utan tull osv. Italien bl.a har alltid hafte en del företag inom detta, Bör gå att hitta på ebay eller google, har varit uppe i forumet också.

FP
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
ok tack för info. Den italienska varianten verkar intressant. Har den även de läcktätande egenskaperna?

Om nån har länk till den så är jag tacksam :)
Pe
2.342
Per L
Själv köpte jag min sats från England 2009. Dock vill jag minnas att efter 2009 har det införts nya regler inom EU att sådant här inte får säljas längre.

Dock har jag också efter denna ändring sett annonser på ebay från länder inom EU. Även från Sverige (Tradera) men till hutlösa priser.

Per L
Pe
2.342
Per L
gustaf76

Vid en snabbsök just nu på Tradera hittar jag inget
Däremot finns det flera annonser/auktioner från England och Italien.

Det är bara att söka!

Per L
Jag tippar på att Italien har störst "utbud".
Det har funnits regler om denna hantering länge, även innan 2009, och lika länge har man kringgått dessa och sålt ändå...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.