AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214.353

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Sida 18 av 20
Hm. Dåligt med svar här. Jag har läst alla högkvalitativa och informativa inlägg från xxargs och inser att man kan grotta ner sig i detta hur långt som helst... Nu tror jag att han jobbar mer eller mindre professionellt med kyla och har såväl kunskap som motivation att experimentera med olika lösningar medan de flesta här bara är glada amatörer med DIY-intentioner.
OK, man behöver tillräckligt med vaccum för att verkligen vara säker på att få bort absolut all luft och därmed fukt. Men dagens system är ganska toleranta och även en ful-fyllning kan fungera har jag förstått. Med mer eller mindre lyckat resultat.

Om man vänder på frågan då: är det definitivt värt att få sitt system vaccumsuget med riktiga grejor i stället för en hemmabyggd pump eller är skillnaden i princip försumbar för gemene man?

Jag kan berätta att Enviro-Safe just nu testar en "riktigt" kompressor som dom tror att man kommer att kunna sälja till slutknd för 5-600,- och då börjar det bli intressant. Jag har hittat vaccumpumpar som klarar 5 Pa (Julas klarar 10 Pa) för under 500,- + frakt ($65 + frakt). I Kina givevis.
Tydligen är 25 Pa minimigränsen.

Huvudfrågan min är: om man använder en kylskåpskompressor så kan man max uppnå ca 30 Pa (?) och det räcker inte för att få ut all luft och därmed också fukt. Check. Men räcker det för att få ut tillräckligt mycket för att inte den sista gnuttan ska vara värd all denna extra tid, kostnad och energi? Det är såna frågor som vi DYI-nissar är intresserade av.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det låga vacumet är för att eventuella vattendroppar skall förångas och komma med ut. Men vissa gaser/oljor lär tåla fukt. Sedan kan fukten frysa i expansionsventilen när du kör igång och det blir kallt, då stannar väl systemet.

/Mats J
Jo jag har förstått att det är det som är vitsen. Och risken.
Men får man verkligen inte ut NÅT av fukten genom att "ful-suga"? För mesta av luften bör man väl i alla fall få ut.
Om jag får ut, säg 90% av fukten med denna metod så bör det väl räcka?
Du får inte ut ett dugg av fukten innan du kan pumpa under 20 mBar, då du måste gå under det trycket som krävs för att vatten skall börja koka i rumstemperatur - annars flyttar det sig inte någonstans oavsett hur länge man pumpar.

Det handlar om partialtryck här och så länge luft och andra gaser tillsammans med vattenångan överstiger vattenångans partialtryck så flyttar sig fukten inte någonstans i rören.

Skall du suga korrekt så skall trycket vara lägre 2.66 mBar (2000 micro) efter en lång tid efter att du stängt kran till vakumpumpen - vilket innebär att det räcker inte med att bara köpa en vakumpump - utan också en absolutvakummeter för att kontrollera att man har vakumsugit ordentligt. (just detta fuskas det dock otroligt med)

2.6 mBar innebär ca 30 ppm fuktighetshalt i köldmediet vid 25 grader C - vilket är att nära gränsen att betraktas som 'wet' - dvs. fuktig i kylnissesammanhang.

Tyvärr fuskas det med detta även bland proffsen och det kör sin vakumpump i bästa fall 30 minuter (tid är pengar) oavsett och inte så länge som det behövs för att erhålla tillräcklig stabil vakum - vilket i fuktiga fall kan innebära vakumpumpning 12 - 24 timmar innan man når godkänd nivå och detta med tvåstegs vakumpumpar med slutvakum under 0.05 mBar!. Proffsen förlitar sig på att den nymonterade torkfiltret skall ta hand om den kvarvarande fukten...

---

Kommer man till 0.1 Bar absolutvakum (100 mBar) så har man 10% luft kvar i systemet vilket blir mellan 1-2 dl luft i systemet vid lufttryck i en bil-AC, kommer man till 10 mBar så är det mellan 10 - 20 ml och kommer man till 2.66 mBar så är det ca 2-5 ml luft kvar - en tesked. Dock när man kommit så lågt så börja fukten avges från alla ytor och slangar och oljan och den vägen spola ut de sista resterna av luften. Är det väl vakumsuget så finns det ingen luft alls kvar då fukten har spolat ut luftesterna, men för att det skall ske så måste vakumpumpen kunna suga under 1 mBar absoluttryck.

---

Du tradar alltid mot hållbarhet och effektivitet om man börja tumma på sådana saker som vakumsugning - luft i system - även litet av det, är inge bra alls då den är i vägen för köldmediet i kondensationen i kondensorn med resultatet att kompressorn arbetar med högre tryck, högre temperatur samt att det är luftbubblor som följer med kondensatet och får expansionsventilen att vibrera och slitas ala vattenkran som hostar luft efter reparation i rörsystemet, samt också ger oljud.

dessutom kan du inte lita på värdena du läser av manometerstället då dessa kommer att visa högre tryck än vad det verkligen är...

Det som är skadligt med luft i systemet förutom själva volymen den upptar och inte kondenserar, är att syret i luften oxiderar oljan så att den börja brytas ned till olika organiska syror tillsamman med fukten och det är obra.

---

och slutligen - jag jobbar inte med detta yrkesmässigt utan är en amatör som för länge sedan började med en SAAB 900 med trasig AC och fick helt orimliga reparationsbelopp för att repa enkelt fel som jag själv kunde peka ut var det var och det kändes lång väg att de försökte blåsa en och därför började titta på saken själv.

Jag har själv gått igenom den processen du är i nu bkv22, men allt blev så mycket enklare när jag väl tog kostnaden med att köpa julas vakumpump och en manometerställ med adaptrar och slangar...

Sedan har det fyllts på lite med högvakumkammare med turbopumpar, 2-stegsvakumpumpar som backpumpar, absolutvakummätare med till 1e-10 mBar etc. men det är en annan historia, dock har jag lärt mig mycket om hur svårt det är att få tätt mot vakum och hur mycket vattenånga som passerar rakt igenom plasten/gummit i slangar mm. och det är närmast omöjligt att hålla vakum över tiden så fort det är plast/gummi inblandat - just pga. vattenånga och andra flyktiga ämnen som kommer från slanginnerytorna och det tar aldrig slut hur länge man än pumpar! torkfilter behövs och därför skall man byta den vid alla tillfällen man rotar med AC:n

Som vanligt så imponeras man över dina både pedagogiska och övertydliga beskrivningar!
Skönt att få veta att någon redan har provat det jag möjligen funderade på att göra detsamma så att man slipper ödsla en massa tid på samma sak.

OK, jag förstår nu att ett så högt vaccum som möjligt är rätt avgörande både för systemets funktion och livslängd. Viktig information. Jag förväntar mig då att dom stora, dyra apparaterna med i princip en knapp: "Töm och fyll AC" som de större verkstäderna har verkligen kör hela cykeln tills systemkritiskt vaccum är uppnått innan den gör nästa steg i processen. Även om den säkert går att lura och köra manuellt. Som man kan läsa mellan raderna här så litar jag inte (heller) på verkstäderna och det är väl en av orsakerna till att jag är med i DYI-klubben. Att dom sedan oftast har tillgång till bättre verktyg än mig...kan ju ibland vara surt.

Om man nu ändå ska spinna vidare på DIY-tråden... Jag kan förvånas att mätare saknas på de flesta pumpar, såväl Julas som andras i samma prissegment och att man måste skaffa detta separat. Jag har f ö hittat den typ av pumpar som Jula säljer för ca $65 + frakt. I Kina givetvis.
Jag har även hittat relativ billiga kit på nätet (runt $40) med dubbla manometrar och färdiga slangar...men dessa är ju för tryck, inte för vaccum! Inte ens i ett kit där en riktigt pump ingick hade man med en vaccummätare. Mycket konstigt. Absolutvaccummätare verkar vara rätt dyra grejor.

Ja, jo, om jag visste att jag kommer att hålla på med AC oftare och fixa och dona emellanåt så köpte jag nog också in samma saker men att slanta upp 3 lappar initialt bara för att kunna pyssla med detta framgent kändes lite tungt.

Rent uppfinnarmässigt kan jag inte sluta att fundera på varför man inte tagit fram satser för att "spola" igenom systemet med nåt som absorberar all fukt, då slipper man ju hålla på att fibbla med vaccum under många timmar. Läste någonstans att man kan använda vanlig gasol för att spola igenom systemet, då har man visserligen inte blivit av med fukten men all syre/kvävebladning ("luft") försvinner. Alltid nåt. Går ju att köpa absolut torr luft på burk, skulle man inte kunna använda det? Eller om man rent av kunde köpa detta på tub, då kunde man ju spola igenom systemet med rätt högt tryck av detta och den eventuella fukt som då fanns i systemet skulle direkt absorberas och följa med ut. Och snabbt skulle det gå. Eller?
ni
520
niklas100
520d 2008
Jag tror aldrig jag varit med om någon ac kille som vacuumsugit längre än max 30 min
de byter torkfilter istället och litar på att det tar hand om fukten
så även om de har den bästa utrustningen så hjälps det ju inte om den inte används på rätt sätt
tror du får samma effekt med en billig vacuum pump under längre tid än vad du får om du lämnar in till en ac service se till o byta torkfilter bara
För grovvakumet så duger biltemas 'bränslemätare' 151366 för 79:- som är vida mycket känsligare än det som sitter på en manometerställ.

dock mätare som bygger på tekniken platt böjt rör som vill räta ut sig vid allt större tryck, och böja ihop sig mera vid vakum, fungerar inte om man man skall mäta 20 - 30 mBar absolutryck och lägre och dessutom ändrar sig visaren fram och tillbaka beroende väder och barometerståndet - detta ser man även på biltemamätaren ovan då visaren vid max vakum pumpad kan flytta sig uppåt 5 mm beroende på om det är högtryck eller lågtryck ute för tillfället och detta är inte pålitligt för 5 öre...

med andra ord att mäta absolut vakum så kan man inte ha omgivande lufttryck som referens utan det måste referera mot absolut vakum eller använda annan teknik.

---

vanligaste metoden för vakumätare för 5 mBar och lägre baserar på upphettad tråd eller en termistor där avkylningen av tråden minskar ju högre vakum. mätare byggd på denna tekniken kallas oftast för Pirani-mätare efter upphovsmannen på en tysk glödlampsfabrik (tror tom. att det var på Philips)

En sådan mätare kan man faktiskt göra själv med hjälp av glödlampa som tex. julgransbelysningsglödlampa, en strömkälla som man kan ställa in spänningen noga samt en multimeter som kan mäta mA med minst 2 decimaler.

och mina experiment på den punkten kan läsas Här: Länk

söker man på internet så kan man hitta en rad olika DYI-pirani med OP-ampar men problemet med dessa är att använda lampan är vagt definierad - min koppling ovanstående så är det definierat till en viss glödlampa på biltema likasom tillhörande kalibereingstabell och uppmätt kallmotstånd som finns i inlägget - dock baseras inte min metod på att hålla tråden vid konstant temperatur för att komplexiteten skall hållas på absolut minimum - dvs en strömkälla med noga ställd spänning och en mA-meter som mäter ström genom lampan.

Den typen av mätare har förvånansvärt stort omfång - de kanske startar att börja röra sig mellan 5 och 10 mBar och dessa kan mäta ned till ca 0.001 mBar och i vissa fall till 0.0001 mBar. I och för sig olinjär kurva men och detta är inte så dåligt som man kanske skulle tycka först när man inser att en linjär skala skulle bli flera meter lång om 0.001. mBar skall vara urskiljbar i gradering...

kruxet är att få det tillräckligt kalibrerat...

Se där! Det var väl det jag misstänkte. Ac-killar är inga Einsteins och vill att det ska gå snabbt så att dom tycker att det duger med en snabb vaccumsugning, det brukar ju funka ändå....Märkligt bara att apparaten tillåter det, om den ska vara värd namnet så borde det ju inte gå att fuska sig förbi detta viktiga steg.

Men över till mina egna problem. OK, jag förstår att en absolutvaccummätare är ett rätt avancerat instrument och jag tar än en gång av mig hatten för en suverän beskrivning om hur man meckar ihop en egen slags mätare. Kuxet är ju bara som du själv tillägger att man inte har något att kalibrera den mot...

Nu var det ju så att jag hade ett tätt och fungerande system när jag bytte tryckvakt och det var öppet i kanske 45 minuter. Oljan såg fin ut; guldgul, rätt transparent. Borde jag verkligen ha fått in så pass mycket fukt i systemet (med luften) under denna korta period att jag absolut måste torrvaccumsuga det (<2.6mBar)? Att få bort merparen av luften är en sak, det torde ju även en enklare anläggning á lá kylskåpskompressor kunna klara.

Sedan hade jag tänkt pytsa i Envirosafes prylar. Blir enklast så eftersom proportionerna redan är klara.
Ett annat sätt som kylnissarna brukar göra är att spola systemet rent från luft och fukt med en lämplig gas, oftast argon under lågt tryck, dvs fritt flöde osv. Därefter behövs ingen hightech vacuumpump för att evakuera och sedan släppa på nytt köldmedia.

FP
Ja, det har jag ju även själv varit inne på. Men som xxargs påpekar: på så sätt försvinner ju inte en gnutta av fukten. Bäst vore ju en gas som samtidigt kunde absorbera fukten och ta med den ut, borde kunna finnas.
Ingen gas kan absorbera fukt om man inte pratar kemiska reaktioner med oftast otrevliga nya ämne som bildas, utan allt handlar om partial-tryck - däremot kan torr gas flytta undan och spola ur fukten allt efter som de stiger ur alla ytorna i rören och på så sätt hålla låg partialtryck av vattenånga över ytorna som man vill torka.

men kör man på detta sätt med en ganska dålig sugande vakumpump (typ kylskåpskompressor som vakumpump) så får man gas kvar i systemet och då gäller det att välja gas med hyffsat samma kondenseringstryck som den senare köldmediet och att den kan blanda sig med denna utan sidoeffekter samt att den är väldigt torr när den släpps in i systemet.

Jag kan inte se att det skrevs om spolgas tidigare, kanske missat nåt.
Det finns massor av småknep och större operationer inom de flesta ämnesområden. Vi amatörer brukar inte sällan fastna vid detaljer som inte alltid är jätterelevanta medan proffsen mycket väl kan ha andra metoder och slutresultatet kan bli detsamma och helt godtagbart.

Tidsfaktorer spelar ofta in, speciellt när timdebiteringen närmar sig en halv vacuumpump av "amatörtyp". Sen vill nog proffsen ofta göra så många jobb som möjligt under en viss tidsrymd, en arbetsvecka osv, och då kan en extra halvtimmes sugning per anläggning snart spela stor roll...

FP
Nu kom det ett inlägg imellan...
Jepp, visst skall man använda optimal spolgas, jag skrev argon som exempel eftersom jag sett detta vid några tillfällen.
Jag jobbade tidigare på ett utbildningsföretag där man bl.a även hade utbildning av kylmontörer och -system. Nu är detta drygt 20 år sedan men lite knep lärde man sig trots allt.

FP
Själv ser jag spolgas något som man använde innan vakumpumparna var riktigt bra och kunde suga riktigt djup och därför pratar om tripple vac etc. som man gjorde efter protokoll och inte efter om det behövs eller inte.

Problemet är att utgasning av fukt tar tid oavsett om det jagas ut med starka vakumpumpar som suger djupt eller tunn torr spolgas som hela tiden flyttar bort ångskyerna mot den (sämre) vakumpumpen.

det är som att vänta på att betongs skall hårdna efter gjutning - det går inte fortare bara för att man står och tittar på detta

Behovet ser man på vilken nivå vakumet stannar på när man stäng kran till vakumpumpen och väntat ett tag (kanske timmar för ett större system) men det förutsätter att man har absolutvakummetrar som man kan mäta med samt att rör och slangarna man använder verkligen är täta och ej gasar ut fukt och lösningmedel under kontrollen - oftast gör proffsen detta med kopparrör istället för slang på den biten som går från anslutningen till till kran mot vakumpumpen och absolutvakummetern för att vara säker på inget gasar ur slangarnas väggarna och falsktriggar.

För bil-AC så skall inte trycket stiga till mer än 2000 micron eller 2.66 mBar efter en god stund när kran till vakumpumen är stängd och då har man en kondenspunkt för vatten motsvarande -10 grader C.

sådana kontroller kan man inte göra med en dålig vakumpump och använder spolgas utan allt är då en gissningslek.

---

Det fins ett sätt till att torka vattenånga om det är det som är problemet - torkfilter - problemet är att få vill byta torkfilter en andra gång efter service och den som sitter är kapacitetsmässigt gjort för att hålla systemet torrt under ett antal år - inte att torka upp ett redan innan fuktigt system då dess reservkapacitet som var tänkt för att hålla systemet torrt under ett antal år - förbrukas redan första veckan medans den torka upp systemet.

@BKV22:

Du snackade om att det var öpper 45 minuter - tänk på att ett torkfilter anses förbrukad om dess anslutningsportar har varit öppna mot fri luft efter 15 - 30 minuter - har man som jag provar med supertorkad silikagel och HIH4000-hygrometersensorer så kan man konstatera att sugverkan på luften fukt är helt otrolig och det käns som hela fuktinnehållet i ett rum får ögonen på den öppnade torkmediet och sätter full fart mot denna...

Prova i sommar att plocka ur en isskyld dryck ur kylboxen och kolla hur fort det blir imma på burken redan efter några sekunder - där är ångtrycket på burkens kalla ytan mellan 4 och 10 mBar berende på hur kall burken är - medans en torkmedel som i torkfiltret har en ångtryck runt 0.3 mBar vilket gör att det drar till sig fukt ännu fortare än dryckersburken och filtret är förbrukat när en kvart till hel kryddmått fukt i vattenform har abosrberats...

att det blir en rejäl vattenring kring den kalla 33 cc-burken efter en kvart till halvtimme i sommarvärmen har nog dom flesta upplevt och att mängden fukt är lätt över 1 ml...

med andra ord - 45 minuter öppen anslutning är en 'evighet' i dessa sammanhang ;-)

Argon är väl nåt som många har tillgång till...dock inte jag. Vanlig propan/butan dvs. husvagnsgas har jag dock. Hur lång spoltid rör det sig om tro?

Ett cheap-charlie tillvägagångssätt skulle då vara:
1. Spola genom systemet med propan/butan (eller argon) på lågtryck.
2. Vaccumsug med enkel kompressor.
3. Fyll med topp-fill kit, typ Envirosafe.
Det som kan hända är att det finns för mycket fukt i systemet och att inte torkfiltret funkar optimalt, annars är väl chansen att detta funkar rätt stor?
ni
520
niklas100
520d 2008
Ang kylnissar de brukar köra reklamkampanjer med ac service vakuumsugning läcktest och fyllning av nytt kylmedie på 30 min jag är långt ifrån någon expert men ställer mig tveksam till att det blir någon riktig vacuumsugning på den tiden
Då tror jag som sagt att man gör ett bättre jobb själv lyckas man däremot hitta någon som
Xxargs som vet hur det funkar och är villig att betala för tiden så självklart får man då ett bättre resultat
Hade ett torkfilter kostat normala pengar, typ 2-300,- så hade jag nog kanske satsat på ett nytt men nu vill man ha en tusenlapp eller mer för det och då tvekar jag. Det är ju en 12 år gammal bil det handlar om.
ni
520
niklas100
520d 2008
Jag hade inte vågat chansa utan att byta torkfilter med tanke på att torkfilter antagligen är 12 år gammalt samt har varit öppet 45 min om du nu ska lägga tiden o pengarna på att fylla blir ganska surt när det fryser pga fukt
Gillar toyotas lösning där en torkfilter kostar 108:- på Avantia där man med en sexkant öppnar en bult i sidan på kondensorn, tar ut den gamla tyginsatsen och petar in den nya - ny o-ring på bulten och så tillbaka.

har sett att flertal ganska moderna bilar av olika märken anammar den principen numera.

Torkfilter är annars ganska kända för att vilja börja läcka i sina anslutning (inte bara rören utan tryckmätare mm. som brukar vara anslutna där) och i tittglasets infästning om de har en sådan...

är bilen 12 år gammal och till varje pris inte vill byta torkfilter så skulle jag sätta en hövakumpump på att suga något till par dygn till nivåer under 0.1 mBar - linda lite isolerad tråd kring torkfiltret och med ställbar labbagregat med ström värma den långsamt till ca 110 - 130 grader C om man är modig (man får kolla många gånger i början tills man ser att tempen inte ökar längre innan man lämnar den utan övervakning)

Då kan man torka zeoliten till ca 40-60% vattenkapacitet när den är i jämvikt med 13 mBar ångtryck och förhoppningsvis ännu torrare om man går under 0.1 mBar på vakumpumpen...

- men åter igen - kan man inte vakumpumpa under 13 mBar så får man inte ut ett smack fukt, med spolgas, kanske lite grand men här kommer det kräva kanske 100 liter eller mer gas då det måste stå och småläcka in gas under kanske flera dygn.

har man klar slang på vakumpumpens utlopp (och pumpen helt varmkörd innan man börja suga något alls från anläggningen) och det börja komma imma och tom vattendroppar på insidan av slangen så vet man att man har lyckats börja suga ut fukt ;-)

ni
520
niklas100
520d 2008
Volvo V70 vanligaste felet på ac är att torkfiltret rostar hål o börjar läcka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.