AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214.159

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Sida 17 av 20
ex
91
exolon
325i E93 2012
Tjena,

köpte en ny burk r134a som jag tänkte ladda med min laddslang som har tryckmätare som jag använt tidigare (ihop med samma typ av r134a burkar från EZ chill). När jag väl fick burken insåg jag att den saknar själva "dispensern", typ ventil-mojjen som ska sitta direkt på burken och öppna burkens ventil eller hur det nu funkar. Ibland är det bara en tryckknapp och ibland ett litet pistolgrepp.

Jag vet inte vad de där kopplingarna heter, men här är bild på hur det ser ut:

Länk

Nån som vet på rak arm vad det är jag behöver? Gängorna på min "ladd-slang" passar alltså i gängorna på burken, så jag behöver en liten ventil som har samma gängor i hona och hane så att säga i båda ändarna men som kan öppna burken... I min naivitet tänkte jag att det finns en standard på dessa gängor, men så är kanske inte fallet :)

tror nyckelord på engelska är "can tap piercing valve" eller nåt sånt.. men vet inte vad det heter på svenska eller var man får tag i det här..

obs det är alltså inte ventilen i andra änden, low/high side grejorna, som jag frågar efter utan i "burk änden"..

ex
91
exolon
325i E93 2012
Svarar själv.. Kan det vara en sån här? ACME 1/2" can tap valve..

Länk

Borde gå att hitta i sverige nånstans tycker man.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har ju anslutningen från Biltemas lilla airbrushspruta, det kanske är samma gänga som på dom? Eller kolla om det finns någon annan grej på Biltema eller liknande med lämplig anslutning som man kan använda, typ gasolbrännare eller så.

/Mats J
Var tvungen att tömma mitt system (r134) då tryckgivaren på torkfiltret gått av(!) och står nu inför en ny fyllning. Jag har alltså inga läckor i systemet i övrigt men så gott som all gas är ju borta.
Några frågor till er som har kört Biltema-metoden eller motsv.
Eftersom jag inte haft några läckor så är jag ju säker på att det inte finns någon fukt i systemet, därmot så vet jag ju inte hur mycket som finns kvar för någon vaccumsugning blir det ju inte tal om.

- Hur gör ni med kompressoroljan? Den är ju lika viktig den men hur kan man få in den i systemet under fyllning? Det sprutade ut avsevärt med olja när jag tömde systemet.
- Hur vet man hur mycket gas man ska använda till just sin bil? Har inte hittat någon tabell.
- Hur används manometern? Kan man genom den avgöra när systemet är fullt?

Sök på R134a på den stora svenska auktionsajten så får man en intressant träff som kostar 400,- (säljs även i Tyskland något billigare).
Det är visserligen inte exakt samma som R134a man ska funka lika bra.
Hittade även en italiensk firma på en annan, ännu större auktionsajt som säjer större tuber på 1kg med manometer för ca 700,- inkl frakt. Då är det "äkta" R134a (dom har även andra gastyper).
Någon som testat denna? Vilken verkar mest intressant?
ni
520
niklas100
520d 2008
dåliga nyheter 1 du kommer inte få i tillräckligt med gas om du inte vacuumsuger
och 2 luften som har kommit in i systemet är full med fukt
och har systemet varit öppet bör du byta torkfilter
tro mig jag har provat
bkv22:

Har du ingen övertryck kvar så måste systemet vakumsugas, försöker du ändå så kommer det inte att fungera speciellt bra - och egentligen behöver torkfiltret också bytas oavsett om du har rotat i systemet eller inte om bilen är bit över 5 år. Jag har sett hur det ser ut i en kompressor när oljan börja ha hög fukthalt och det börja ge sig på aluminiumet...

Jag vet - har man en vakumpump så är det lätt att säga 'det är bara att vakumsuga', utan den, en nästan oöverstigligt hinder - Jula har vakumpump för 1500:- - sök på 'vakuum' - annars missar du den, passande slang med adapter + lite till måste du också skaffa och en enda proffsslang kostar mer än vad hela julapumpen kostar... letar man runt lite så kan man köpa hela manometerställ med slangar och med snabbkoppling för under tusingen

har du bara bytt tryckvakten med ett snabbt byte och det var en smula övertryck kvar så har det inte kommit så mycket luft i systemet då olja och annat hade avgett gas under bytet och sett till att det inte trängt in luft i hålet för tryckvaktens anslutning - då kan det fungera ändå att fylla upp igen.

Sedan gör du dom felen som man helst inte skall skriva i text och än mindre i forum - dvs släppa ut gas fritt i luften. Alla sådana övningar med okontrollerad utsläpp gör det bara svårare för oss andra GDS-reparna som är seriösa, noggranna och gör det hela snyggt med minimala till inga utsläpp alls samt _läser på_ och skaffar minimum av nödvändiga verktyg inklusive vakumpump och adaptrar _innan_ man går till verket.

Hade du läst längre tillbaka i tråden så hade det tex. beskrivits GDS-metoder med minimal läckage för att tömma systemet med hjälp av fryst saltlake som kylande isbitar, tömda drivgasburkar från biltema och förslag på anslutning och därmed mycket liten oljeförlust eftersom tömningshastigheten hade varit på mer rimlig fart - dessutom hade du haft gasen kvar att släppa tillbaka det i systemet igen. Nå - nog om det.

Jag förstår.
Skälet till att jag trots allt försökte själv var att jag fick veta att det finns två typer av tryckvakter: en som man kan ta bort eftersom hålet där man gängar in den är fjäderbelastat och självstängande i torkfiltret och att det därför inte händer något när man tar bort det. Eftersom den bil som jag tog givaren av - som hade fungerande AC när den ställdes av för ett par år sen - inte visade på något utsläpp när den skruvades bort så chansade jag.
Det var ett j-a tryck i systemet, fick rycka bort handen av rökpuffen och oljan fanns sedan överallt i den delen av motorrummet!
Det är en Mitsubishi, -02.
Jag var tvungen att plocka bort hela torkfiltret för att kunna få dit tryckgivaren men alltihop tog inte mer än någon halvtimme.
Jag tror ändå att dom mera DIY-anpassade kiten som säljs på nätet (€40 inkl frakt) har tillräckligt med tryck för att även kunna fylla ett tomt system, man får väl tvångsköra kompressorn under tiden som man fyller? Däremot fattar jag inte hur man ska få dit oljan igen...suger man in den på samma sätt??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om det är nån annan som funderar på att göra nåt med sin AC så kontakta någon som kan tömma ditt system, jag kan tömma system nästan ner till atmosfärtryck utan vakuumpump.

Efter egen reparation så montera inte torkfiltret - öppna det inte ens, utan åk till nån som kan vakuumsuga direkt efter att filtret har öppnats och monterats!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
bkv22:

Merparten av oljan är säkerligen kvar i systemet, de flesta påfyllnadskitt har ofta en burk med olja som ersätter den del som har försvunnit.

Mvh
Jag har nu haft kontakt med detta företag:
Länk
och dom har alla prylar jag behöver.
- Ett kit för att få bort fukten
- Ett kit för att få i oljan
- Och ett kit med manometer för att få i själva gasen. Allt för ca 700,-
Sedan kostar nya tuber bara 149,-/st.

Företaget har sålt dessa sedan 1996 och snacket med torkfilterbyte köper dom inte alls, det byts väldigt sällan torkfilter i USA. Undantaget om det kommit in fukt och börjat rosta.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Som med alla sådana här forum så uttalar sig både mycket duktiga och mindre duktiga personer om det mesta.
Till slut är det upp till en själv att bedöma vem och vad man tror mest på.

Så tror du mest på företaget du haft kontakt med så är det ju bara att köra igång.

Berätta gärna för oss hur det blev.

Per L
Du är medveten att köldmediet i dom flaskorna är propan/isobutanblandning

Inte för att det stör mig speciellt mycket med HC-fylld system då jag också skulle använda mig av det om det inte vore för att R134a är så lätt att få tag på om man vet var man skall titta, ty man ändå har bensin i fordonet som jag betraktar som minst lika farligt.

Dock är jag extremt skeptisk till 'torkmedel på burk' då efter att ha läst MSDS att det är organiska kiselföreningar som antingen bildar silikagel i SOL-form eller till en silikonolja när den binder fukten som finns. Har inte fått riktig klarhet vilket då samma ämne kan användas för endera processen (silkon-kemi är nästan lika komplex som organisk kemi...)

jag har samma förtroende på sådan 'lagning på burk' som kylarcement på en läckande kylare - det hjälper kanske en stund...

Torkfiltret i en bil är inte till för att hålla själva köldmediet från fukt - den är faktiskt ganska tålig mot detta och med R134a så tål man dessutom ganska mycket fukt innan det ger bekymmer med frusna expansionsventiler mm, utan filtret är för att skydda PAG-oljan från att bryta ned sig pga. fukt och bli svart och syrlig.

Dock med HC-blandning så ändrar sig reglerna en smula - gasol gillar inte vatten kort sagt, inte så att det bryts ned eller så, men kondensat kan bara hålla 1/10 - 1/20 del (beroende på temperaturen) så mycket fukt som finns i gasen i form av vattenånga ovanför vätskeytan, vilket gör att när HC kondenserar ut i kondensorn så får inte fukten följa med löst i kondensatet som med R134a, utan bildar egna droppar i kondensatet så småningom.

detta gör att det blir väldigt lätt vattenpärlor rullande i kondensatet och är expansionsventilen under nollan så fryser det och det blir stopp - man får samma effekt som med R12 på sin tid (dom är för övrigt väldigt lika i egenskap). Av den orsaken måste man hålla torrt i AC-systemet då frysrisken är redan vid 25 ppm fukt i HC-blandningen medans man kan gå över 400 ppm fukt i R134a innan det blir problem

En del DIY-satser går runt detta problem på samma sätt som med 'flytande torkmedel' - man slurka i lite sprit i HC-blandningen för att vattenpärlornan inte skall frysa och så låtsas man ingenting om det. också en lösning av problemet för stunden...

Nåväl - lycka till med satserna och se till att ha det välventilerat/utomhus och inte någon öppen eld eller röker när du fyller på - oavsett om det är R134a eller HC-blandning.

jo, en sak till - inget av det du köpt hjälper om du har fått luft i systemet, (vilket du förmodligen har fått eftersom du lossade torkfiltret) luften är i vägen i systemet kort sagt så att kylningen i kondensorn fungerar dåligt och evaporatorn också arbetar dåligt samt kompressorn går med onödigt högt tryck och hett på utgången, lånsiktig kan det också orsaka nedbrytning av olja pga. syret i luften.

du bör verkligen få det vakumsuget just för att få ut luften även om du inte vill göra detta för att minska på fukten, innan du fyller på...
Grejorna och företaget i länken verkar vara en god representant för t.ex US-marknadsföring eller liknande där man vill framhålla hur miljövänlig man är.. man hittar på en massa "nya" uttryck, gärna med environment eller green inblandat.
Under en period, speciellt vad gällde bilar, och i synnerhet automatlådor fanns ändelsen "-o-matic" i allsköns utrustningar.
Här är det enviro-o-safe som trummas ut, man borde kanske förklarat lite mera vad innehållet är (gasol) i den svenska annonsen, istället för en del "svengelska" t.ex Hydrocarbon osv.
Omvandling av fukt/vatten till olja verkar ju väldigt seriöst och trovärdigt...
Jag hade nog satsat mera på de andra leverantören från Italien i en tidigare länk, då tror jag förutsättningarna för ett lyckat resultat ökar betydligt

FP
Det är alltid trevligt med folk som är pålästa och kan sin sak. Själv är jag bara en glad amatör och även om jag är tekniskt bevandrad så är jag inte speciellt insatt i AC'ns alla fällor och problem.
I detta fall har jag väll gått på säljsnacket och tycker att det låter bra. Men en sak reagerar jag på: Pro Dry produkten verkar inte säljas i USA! Kanske den inte funkar så bra ändå?
Hade det funnits skäliga prissättningar lokalt - säg att man tagit 4-500,- för en fyllning, då kanske jag inte skulle hålla på och jiddra med detta. För firmorna har ju en maskin som gör allt: man kopplar in apparaten och trycker på en knapp så suger, väger och fyller den hela anläggningen och det som förbrukas kanske kostar någon hundring.
Och jag köper resonemanget med vaccumsugningen. För luften finns ju där redan och försvinner ju ingenstans när jag fyller på nytt. Hm.
Ska fundera på detta.
En aspekt som kanske ofta glöms bort är ju att det krävs auktorisering, tillstånd mm för att få hålla på med gaser mm i samband med AC och värmepumpsanläggningar osv. Varje gram med köldmedia in/ut ur anläggningar och gastuber skall kunna redovisas, det som glada amatörer och importörer/försäljare håller på med i detta sammanhang är inte speciellt lagligt om man säger så.
Detta påverkar så klart prissättning osv om/när man anlitar en AC-firma som har alla tillstånd osv, de utrustningar och "maskiner" som krävs för att jobba enligt regelverket är långt ifrån gratis. Själva gasen i sig är billig, det är snarare logistiken och allt runt omkring som är kostsam.

FP
Ja men så ser det nog ut i hela EU - men ändå ska det kosta 3-4 ggr mer i Sverige än i andra länder *grin*.
Fenomenet gäller f ö även i många andra branscher.
Nu är ju just denna gas helt laglig och får hanteras och köpas av vem som helst och det är ju inte precis rocket science vi pratar om; förflytta en viss mängd gas från en behållare till ett slutet system. Den har dessutom funnits i minst 15 år så skulle det inte ha funkat så skulle produkten i sig ha försvunnit av sig själv.
R134a, R125 och R32 (som man gör R407C resp R410A av) var redan från börja betraktat som temporära gaser som skulle utfasas så fort som möjligt - men tyvärr har branchen blivit bekväm av sig och jobbar sig att bygga fast sig i detta så att det skall vara 'omöjligt' att överge detta istället för att jobba vidare på byggsätt och metoder för att tex. hantera HC-blandningar på acceptabel sätt - att det går om man bara vill ser man med vitvarornas R600a och regelverket för propan i AC mm. för hus och lägenheter som är faktiskt ganska generösa.

och samma sak skulle man kunna göra med bil-AC också med tex med DME som skulle nästan halvera substansmängden mot idag med samma kylkapacitet och dessutom tåla 3.5% i luft innan förbränningsbarhet är uppnådd. - satserna hade handlat om under 200 gram för vanlig bil och så lite att det närmar sig akademisk nivå men med HFO1234yf så kommer det nu handla om 750 gram... och då är det ändå brännbart och ger giftiga gaser som HF vid förbränning... hur man får den ekvationen med giftiga avgaser med dessutom med vansinnigt destruktiva HF till förmån för HC och bra byggsätt i fattar jag bara inte...

Jag kan gärna hålla med om att det skulle behövas en "normalisering" av prisnivåer osv.
Ändå hävdar jag att man bör vara lite kritisk och vaken mot marknadsföring av produkter som i ett slag sägs revolutionera än det ena och än det andra, alldeles speciellt inom fordonsbranchen.

Inget specifikt för detta företaget men när man t.ex skriver i stil med att produkten är "lika brandfarlig som ditt hårspray eller 5-56 som du har i bilen" så får iaf jag en känsla av att man inte vill tala om hur farlig t.ex gasol egentligen kan vara vid olyckliga omständigheter.
MSDS för produkten här: Länk

Visst får man hantera "gasol" osv i samband med godkända utrustningar, gastuber, slang och ventilpaket osv. Detta friskriver inte tillverkare/återförsäljare från att leverera gas och utrustning just under dessa premisser, med rätt märkning, varningstext, instruktioner (på det nationella språket) osv.
Åter igen, inget specifikt mot företaget i länken, men det förekommer väldigt mycket import, hantering osv av kemiska ämnen, el och elektronik och en mängd annat, där man struntar i detta.

FP
Visst håller jag med om det, mirakelprodukter fungerar sällan som reklamen föreskriver och fungerade verkligen produkten till fullo så skulle den snart vara på varje mans läppar inom branschen. Särskilt om den nu har funnits i så många år.
I USA - där i princip alla bilar har haft AC de senste 30 åren - är det så vanligt att en AC slutar funka efter några år att i princip varje mack säljer Top-Fill kit liknande denna där man pytsar i lite gas "on the fly" för att AC'n ska rulla igen. Inte märkvärdigare än att man som här lånar en glykolmätare och fyller i lite mer glykol eftersom man efter en tid vet att det kan försvinna en del vätska.
Givetvis så är detta en lukrativ bransch då "alla" har AC och den som kan tillverka det mest användarvänligaste och mest prisvärda kitet drar högvinsten. Då brukar man heller inte vara lika angelägen om att påpeka produktens nackdelar. För jag kan tänka mig att det är svårt att tillverka en produkt som verkligen fungerar lika bra för alla bilar och alla system, blir en slags kompromiss. Men så länge man får sin kylda luft och bara behöver fylla på sin anläggning med en tub á $9.95 vart femte år eller så kanske man nöjer sig mig det. Och kanske jag med.
Har haft en mailväxling med firman som säljer Enviro-safe och efter att även ha läst en del trådar i andra utländska forum så är jag övertygad om att detta fungerar - t o m bättre än med R134a. Ett argument som har kommit upp är att gasen i sig är brandfarlig...men det är å andra sidan även bensin. Och det rör sig ju heller inte om några gigantiska mängder.

Det som gör mig mest fundersam innan jag lägger min beställning är hur jag ska få bort luften som finns i systemet. Även firman som säljer Enviro-safe förordar vaccumsugning före deras ProDry.

Att åka till en AC-firman bara för att vaccumsuga tilltalar mig föga...inte heller att köpa en vaccumpump för 1500,-

Har sett videfilmer på Youtube om innovativa människor som byggt om en gammal kylskåpskompressor till vaccumsugning. Men då finns det andra som påstår att detta vaccum inte räcker för att få ut all fukt. Men jag fattar inte detta riktigt, det är väl i första hand luften, alltså den vanliga syre/kväve blandningen som finns naturligt i luften som jag vill få bort, om sedan den lilla gnutta(?) fukt som finns där blir kvar eller försvinner kan väl inte vara hela världen och en viss mängd fukt bör jag väl få ut även med denna lösning? Jag ser mera luften som en stor förorening i systemet som man vill få bort och för detta ändamål borde väl även en hemmagjord kompressor duga gott?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.