|
Sida 16 av 20
|
|
|---|---|
| Av vem köpte du GDS-kittet förresten? Var det i år eller förra året? | |
|
Hej och tack för svar! Kittet finns på följande sida Länk Jag bör alltså inte stirra mig blind på trycket? Passagerarsidan blåser kall luft, dock inte lika kall som på förarsidan. När systemet är fullt nog bör de blåsa i samma temperatur? Jag hade tidigare också fläkten på 100%, jag bör ha den på 50% när jag fyller på? Vilken är den lägsta temperatur som man bör ha som mål? |
|
|
När trycket ökar tillfälligt på lågtryckssidan så betyder det att kompressorn inte jobbar, sen klickar den igång igen och sänker trycket. I kittet som du köpte finns en tempmätare redan, sätt in den i ditt kallaste uttag och fyll i korta sekvenser och kolla så att tempen inte understiger 2-3´C eller 40´F med fläkten på 20-35% mellan varje kort påfyllning. Ha kupéfläkten på 50% först och sätt i tempmätaren i det kallaste uttaget, dra ner fläkten till 20-35% när du ser att termometern inte sjunker mer innan du börjar fylla. Kittet du har köpt är en blandning av isobutan/propan, det är effektivare än R134a - så fyll i korta sekvenser och höj motorvarvet till 1500 varv i 30 sekunder mellan varje kort påfyllning och kontrollera tempen innan varje ny påfyllning. Om du märker att det blir kallare än 2´C/40´F så fyll inte mer, det varmaste utblåset borde nu ligga på iaf 5-7´C eller 45-50´F, det kan vara svårt att få jämn temp från alla utblås med olika kylmedier... Mvh |
|
|
Tackar så mycket för all bra info. En sista sak, såg att du pratar gott om jetboil. Passar den min anslutning med skruvgänga? Om inte, vet du någon annan som gör det? Gärna någon som går att köpa i affär. (handlar gärna på internet, men betalar gärna lite extra för att slippa frakttiden.) Kollade hos dom jag köpte vad de ville ha för en extraflaska och det blev rätt dyrt. Bör finnas bättre alternativ än så. |
|
|
Köp en campingasolflaska på biltema - tex. 17-614 eller 17-602 och kolla om det passar på anslutningen (prova utomhus första gången om det skulle skulle börja läcka och det inte går att stänga av) gaserna i dessa tuber från biltema är dock inte så lämpliga att använda i AC då dessa har väl mycket N-butan i sig. Det är därför som man tittar på jetboil som har mest isobutan i sig och husvagnspropan och en lämplig bladning är då ca 50% viktprocent av vardera om man skall köra med kompressorer med variabel kompression (styrs av suggastrycket - låg tryck ingen kyla, vilket lätt inträffar om det är stor andel N-butan i blandningen och kompressorn börja pumpa först vid +15 - +20 grader C...) ...) medans man har betydligt friare blandningsförhållande med en On/Off-kompressor som styr på evaporatortemperatur och en sådan tål bättre tex. biltema gasolen med två delar 17-602 och en del propan, så var 'receptet' innan man fann jetboil... |
|
|
Är borta i Danmark just nu så mitt enkla svar är att Jetboil kanske går att hitta i Sverige men jag har ingen aning om var. Addnature var den enda internetbutiken i Sverige som hade Jetboil, och nu verkar den enbart finnas i Tyskland - men frakten tog bara 3-4 arbetsdagar. Mvh |
|
| Missade visst lite, jetboil (och övriga engångsgasflaskor) har en gänga som kallas 7/16 och är inte kompatibel med ac-burkarnas gängor - de har en standard som jag tror kallas 1/2" ACME istället. | |
|
1/2" ACME låter som riktigt grov anslutning till tex. 13 kg/tuber då det finns en drös adaptrar för att konvertera från 1/2" till 1/4" anslutning där 1/4" i sin tur har 7/16"-20 UNF-gänga... man kan få gå ögona i kors för mindre än att hålla på med amerikanska måttenheter... vad är det för diameter mätt över gängtopparna på skruvanslutningen på dessa gasflaskor med punkteringsanslutning?? Är det runt 11 mm så är det troligen 7/16" - sedan är det frågan hur tätt gängan är (mäts ofta i antal varv per tum - UNF är den amerikanska versionen av fingänga) |
|
|
Ja, det är strax över 11mm och det borde väl ungefärligen motsvara 1/2"? Hittade lite länkar där alla skriver 1/2" ACME: Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Skrev för länge sedan att min magnetkoppling inte slog till. Inte heller med 12v direkt på kompressorn . Nu sitter det en ny magnetkoppling men den slår inte till ändå, flingan lyser. Om jag nu lägger 12v på kompressorn så slår magnetkopplingen till och det börja komma kyla. Max fart ca 6+ ,halv fart 4+ . Arbets trycket på lågsidan är ca 30Psi - 2.06Bar ,Högsidan 180Psi - 12,4Bar Vilo trycket är kring 45-50 Psi Temperaturen i garaget var 10+ . kondensator fläkten är ur kopplad använde en stor bords fläkt som kylning vid test. Vad ska trycken vara egentligen? E36 325Tds Touring 10/1995 Provat bygla tryckvakten men det fungerade inte kompressorn slog inte till fast slingan lyste. Kan det vara så att climatpanelen är lite trasig? Eller är det för lite gas?, fast den kyler ju bra eller? Kondensator fläkten är ur kopplad kan det göra att kompressorn inte slår till när man ska slå på den via climatpanelen. Läste i nån tråd att de var en som hade satt en on/off brytare med en säkring så han gav 12v direkt till kompressorn inifrån bilen . Funderar på om man skulle göra det själv. Är det dumt eller ska jag göra nått annat? Tycker det kommer så pass bra kyla när man kör 12v på kompressorn manuellt. Har glömt mycket sedan jag var inne här sist får nog läsa igen om allt igen =) . |
|
|
Matningen till kompressorns koppling går via olika tryckvakter, låg och högtryck osv. Jag skulle passa mig noga för att koppla 12V via brytare osv direkt till kopplingen, annat än för kortare test osv som du gör nu. Det är någon parameter som gör att inte manöverspänningen släpps fram, fel eller verklig anledning (tryck, temp osv) är omöjligt att avgöra. På nyare bilar är elfläkten övervakad, kopplas den ur så kan detta göra att systemet inte kör igång kompressor osv, men inte på din modell vad jag vet. Om du tvångskör kompressorn utan tryckvakter en längre tid osv så finns stor risk för haveri. xxargs kan säkert svara på om trycken du avläser tillsammans med temperaturerna osv är rimliga. FP |
|
|
Glömde: På t.ex E39 och en del andra krävs min +12 eller 14° för att kompressorn skall starta och pumpa, annat än kortvarigt för motionering, vid för låg yttertemp kan systemet ta skada av att köras (för länge). Det är samma tempgräns som används neråt för att aktivera restvärmefunktionen om man har denna. FP |
|
|
trycken som nämdes i Atnic:s inlägg såg ganska OK då evaporatortrycket bör liga kring 2 Bar (kan variera mellan 1.5 - 3 bar och bör inte vara under 2 Bar mer än korta stunder då tryck under 2 Bar indikerar minusgrader i evaporatorn), 12 Bar på högtrycksidan är godkänt men tyder på att det går ganska svalt i kondensorn och förklaringen är nog att du har provat vid +10 grader och inte kring 20 grader och varmare. - som många redan nämnt så är inte AC:n speciellt aktiv vid temperaturer vid +10 garder och därunder - dock prova avfrostningsläget, då kan logiken tillåta attkompressorn går lite kallare en stund just för att avfukta luften även när motorn är kall och innan det ger värme i ventilationen. juste detta är dock olika på olika bilar. . |
|
|
R410A ???????????????????? Var kan jag få tag i denna gas eller alternativ till min luftvärmepump i verkstan perantoniohansson |
|
|
Ta ut kylnisse - finns ingen känd alternativ 'bra källa' då gasen har högre tryck än någon av de alternativa HC. Du kan iofs på egen risk prova med propylen (finns på jula i form av brännare med bränngas som är 99.5% ren propylen enligt MSDS, art.nr 218533 för brännare med flaska och art.nr 218534 för själva flaskan). Men då kommer du tappa ca 30% i kapacitet teoretiskt och det kanske inte går bra av andra orsaker (fel expansionsventil mm). Med propan blir det teoretiskt ännu lägre med bara 58% kapacitet i jämförelse med R410A om man får det att fungera alls. Obs kapacitet är inte samma sak som COP då sistnämda i regel höjs när man går över till HC-gaser om man fortfarande har något så när kapacitet kvar. När somliga byggde om R407C-maskiner till propan så höjdes i regel COP med någon eller par procent men kapaciteten kanske var ca 95% av R407C, använder man sugasvärmeväxlare med kondenstatet så började det hända lite mer saker med både kapacitet och COP till det bättre - och maskiner med Propan _bör_ ha suggasvärmeväxlare med kondensatet också av smörjningsskäl för att det inte skall tunna ut oljefilmen i cylindern när det komprimerar då propanet annars är väldigt nära att börja kondensera till vätskedroppar som späder oljan när den samtidigt komprimeras... En blandning som jag funderat på att prova om jag hade en tom R410A-VP att leka med är 80% propylen och 20% etan-gas räknat på vikt. (att får tag på ren etan är också en fråga att lösa...) Då får man en gasblandning med tryckområde ganska likt R410A men med nackdelen ca 7 grader K i glide vilket i en del fall inte har någon betydelse men i andra fall kan påverka i främst avseende COP eller bråka med intelligentare expansionsventiler mm... Är det kapillärrör som i billigare VP så är det enklare och skulle det rusa på för mycket i kapillärröret (flash-gas) pga. att propylen har lägre viskositet än R410A så kan man med en plattång platta till kapillären en smula efter längden en bit i taget, dock observera att det är svårt, kanske omöjligt att backa om man skulle ha klämt till för mycket, så ta det väldigt försiktigt i väldigt små steg och helst så att det går att trycka tillbaka till lite mer fyrkantigt rör igen om man skulle ångra sig - förmodligen märks inte så mycket förrän man är i någon kant av apparatens tänkta temperaturområde då det finns en del utrymme för variation och klämma på rören gör man bara när man anser att det måste göras. temperatur/tryck för ovanstående gasblandning och R410A ser man i: Länk Obs. dyliga experiment görs helt på egen risk både i hanterande och konsekvens som att kompressorn skulle skära mm. och tänk på att gaserna är lika brännbara som gasol - var försiktig. |
|
|
Jetboil Jetpower finns nu i 450g burkar, har köpt 10: Länk Mvh |
|
|
Hej skulle elfa:s kylspray (PRF101)fungera till ac:n Länk |
|
|
MSDS här. Länk "Blandning av drivgaser", inget jag skulle rekommendera iaf. FP |
|
|
OK! Tack för svaret varför hålla på att mixtra när jag kan beställa härifrån, Länk Priset är ok för mig också |
|
|
Ett klart bättre alternativ för den som vill och kan skruva med sin AC osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.