|
Sida 14 av 20
|
|
|---|---|
|
om du har en liten synlig läcka så är det en 'stor' läcka i sammanhanget, en liten läcka syns inte med rimlig väntetid (en liten läcka av 5 gram per år R134a eller 2.5 gram/år HC som är på gränsen till åtgärdsskyldig läcka motsvarar en kryddmått gas efter 3.5 timmar). kolla hur det läcker efter några timmar - det kan självtäta sig. annars så lär du få göra något åt den (tex motionera ventilen ifall det är skräp i den mm) då skyddslocken inte är gjorda för att hålla emot dom trycket som de blir på högtrycksidan. det var illa attt jetboil power verkar på G att utgå... - blir nog att bunkra om det finns något kvar hos affärerna... |
|
|
xxargs Infon jag la ut om CP250 verkar komma från wikipedia så då kanske det inte stämmer. Jag har fått 2 olika svar när jag har mailat 1 sa butan den andra sa 100% Isobutan.Jag väntar ännu svar från sverige och 2 andra länder. Har sökt reda på lite olika företag som säljer Isobutan på flaska .Priserna är varierande har inte hunnit gå igenom sidorna bara kollat lite snabbt. Vissa skickar till sverige. Lägger ut länkarna så finns dom om nån vill gå igenom. Åker själv på semester i morgon. Länk Länk Länk Polen Länk Länk Länk Sverige LRB 150 Kylspray 1,1,1,2-Tetrafluoretan (HFC 134a) 811-97-2 60-100% |
|
| Glömde länken till wikipedia Länk | |
|
Har alltid köpt jetboil på addnature.com och alltid fått rätt prylar... Mvh |
|
|
Var köper man PAG olja till vettigt pris nuförtiden? funderar på att dra igång ett system som stått tomt... Eller finns det någon "fuskolja" som man kan testa med på ett system som ändå är tvivelaktigt? Om man fyller med Gasolmixar, finns det fler oljor som funkar då? Om man nöjer sig med att fylla "dåligt" så det inte finns så stor risk för frysning i expansionsventilen, kan man då strunta i att sätta i nytt torkfilter, bara vacumsuga ur fukten i rören? Snik? JAJJEMEN! (gammal bruksbil...) /Mats J |
|
|
Fick ett nytt mail svar ang CP 250 : Hello, concerning your request we can give you the following information: the mixture of CP 250 is <75% Isobutan, <30% n-Butan and 1-2% Propan Detta svar var från Camping Gaz (Deutschland) Vad ska man tro? 3 olika svar än så länge. Jag beställde 1 låda med 12 flaskor ska testa mäta temperaturen på gasen som xxargs förklarade när jag har köpt mig en tempmätare. |
|
|
Gick ner till OKQ8 och köpte mig en in/ute termometer a 79kr. När gasen nästan var slut visade termometern Länk Så att dömma av temperaturen xxargs så är det Isobutan som finns i flaskan. Ska iallafall testa köra Propan /CP250 i min gammla Dodge VAN 1987 senare när jag får tid. |
|
|
Mycket intressant, bra undersökt - var köper man just dessa capingaz-flaskorna över disk i sverige, dom som biltema säljer är i stort sett bara 70n/30i-butanblandning och några procent propan och är inte så kul att använda i dom här sammanhangen. Jag Har också titta på några andra av CP250-typ (dock inte campingaz) med snarlik resultat varav någon hade extra skvätt propan för bättre köldtålighet som det hette, men hjälper bara när flaskan är nästan full. Det som är intressant är vad som händer med temperaturen när största delen av vätskan kokat bort - ju mindre vätska som är kvar när temperaturen blir varmare än -10 grader C ju bättre Bra Jobbat! |
|
|
Jula har lite gasoltuber för sitt lilla portabla gassvetskit turbo 90, det skall visst finnas två blandningar. Kanske kan vara något? FP |
|
|
det var den mest oinformativa säkerhetsdatablad jag har sett på bränsletuben ifråga... - nej, inte prova detta då svetsbränngaser bruka ofta ha propylene och aceton i sig för att få högre temp i kärnlågan (innerdelen i lågan) när dubbelbindningarna i propylenet bryts upptill CO medans propan/butan leverera det mesta av värmen i ytterlågan och har svalare kärnlåga. nu är det inget fel på propylen som kylmedie, den är tom. exellent sådan - men passar inte i BIL-AC utan mer som alternativ till R410a-kylanläggningar då flaskan ser ut att vara av EN417-typ så kan inte propan/propenhalten vara mer än 30-40% och är utspädd med blandning av n-butan/isobutan för att hålla trycket tillräckligt låga. (syrgastuben skall man definitivt inte använda här) |
|
|
Stämmer att MSDS inte var av den vanliga standarden. Söker man runt på leverantören så har de tre slags gasol, men Jula har nog endast den ena. FP |
|
|
Från denna firma köpte jag mina flaskor. Länk 12 flaskor 40,80 + 20Euro i frakt, levererades till dörren. |
|
|
Hej, Vad tror ni om denna: Länk hur många flaskor skulle jag behöva för att fylla mitt system (E39)? Mitt system är tomt för att kondensorfläkten har skurit och då har systemet tömts på gas. |
|
|
hej igen ja jag insåg själv också att det inte var bra med läckande port så jag beställde nya och nu är dom utbytta och täta och allting fungerar som det ska. Tänkte bara tipsa om cp-250 i sverige Länk Mvh A-K |
|
|
sjoa: om det är standard 'sprejburkstorlek' så är det förmodligen 330 gram /12 oz och om ditt system rymmer 1.2 kg så är det alltså 4 burkar. Kolla upp din bils fyllningsvikt och väg in mängden (förutsätter att systemet är närmast tomt - dvs max 3-4 bar kvarvarande tryck vid 20 grader och motorn ej startad på några timmar.) är det delvis fyllt så bör manometerställ användas och bevaka trycken så att de blir 'rätt' (kräver dock en del erfarenhet och man har sett hur korrekt fungerande system beter sig tryckmässigt) givetvis måste du se till att systemet verklige är tätt (inte alltid att säkerhetsventilen på kompressorn blir tätt igen - just detta måste kollas upp extra noga) och att kondensorfläkten med tryckbrytare verkligen fungerar innan - har fläkten gått så är det inte sällan tryckbrytaren är skadad, då i framförallt lite äldre bil-AC så går hela fläktströmmen genom tryckbytaren och är fläkten fastrostad så kan det gå >30 ampere tills något ger sig. Om kompressorns säkerhetsventil blåst så bör du nog peta in ca 20 ml PAG-olja (minus det som burkarna bidrar med) för att ersätta det som blåste med ut med köldmediet. se till att det är av rätt viskositet. |
|
|
sjoa Går väl snabbare från tyskland + att dom är med i EU. Usa så kmr det till moms + "skatt ?" sen så kan det väl fastna i tullen när det är r134a gas. Jag köpte från tyskland ett kitt med 3 burkar och mätare fick mitt till sverige utan problem. |
|
|
Tack för era svar. xxargs: Jag trodde att jag hade ett litet hål i systemet och lämnade in den för felsökning, då de provtryckte och inte kunde hitta något lekgage. Men kondensorfläkten hade skurit, den går i alla fall ganska tungt vilket den inte borde göra. Jag har beställt en ny som jag tänkte montera själv. Tror du att den bara kan ha rostat ihop? borde jag testa att mata den manuellt ett tag för att se om den släpper och hoppar igång igen? Firman som provtryckte systemet sa att de hade vakumsugit systemet så det borde väl bara vara att trycka in fyra burkar? Kan jag kolla tryckbytaren på något sätt innan jag fyller så jag inte måste beställa fyra nya burkar direkt? Men den borde ju vara fungerande eftersom firman som provtryckte inte kunde hitta några läckor och sa att det kom bra kyla när de hade systemet igång. Atnic: Har du någon länk till Tyskland där du köpte dina burkar? |
|
| ja de va som tusan,kunde inte tro när jag började att det skulle bli en så stor fråga att fixa ac med kylspray. De var bara en enkel fråga. Jag har följt den här diskusionen med stor förundran för dom som vet va dom gör. Så jag har ännu en fråga.Hur långt skall manometern vara graderad, o var köper jag den? | |
|
sjoa från denna köpte jag Länk Men frakten kanske inte va så billig ,men du har väl dina saker på ca 5-7 dagar. Pappsen: verktygsboden.se har ett set för 699kr + 250 kr i frakt Artikelnr: 74311"I garage och verkstad / Bilverktyg / Specialverktyg" Från tyskland köpte jag mitt + massa andra bra saker oljor ,packningar mm mm betalade 25 Euro i kombinerad frakt för allt jag köpte Länk Fast det finns väl flera aktörer på ebay som säljer mätar ställ men jag tyckte denna firman var bra när dom har allt man kan behöva "nästan" Lite bilder på manometer stället och konverterings ventilerna som ska på mitt r12 system senare. Länk |
|
|
Mitt manometerställ köpte jag från verktygsboden förra sommaren, tycker det funkar perfekt, det verkar vara just detta Artnr: 74311. Manometerstäletl kom med utmärkta kopplingar till R134A lågtryck och högtrycksportar enligt standard, "plug & play" bokstavligt. Vad gäller r134a-gasen så har jag som sagt använt biltemas "freeze spray", denna går fortfarande att köpa (senast i Juni-10). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.