AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214.348

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Sida 13 av 20
k2

Inga problem med att fylla AC via högtrycksporten..
Allt som behövs är en flaskvärmare....
Alltså skapa ett högre tryck på fylltuben än vad det är i bilen!
Har fått göra det på ett antal bilar bla vissa AUDI modeller tex A4 -96..
Enligt ETKA "reservdelsprogram VAG" så kallas den då: Fyllnadsventil..
Fick göra det så sent som igår..

/xlarge

Fyller Ac på fritiden
Tack, jag har nu hittat porten bakom blinkersglaset! Inte det mest självklara stället för en som inte letat tidigare kanske :) Ska nu ge mig på att försöka fylla på systemet i eftermiddag! Återkommer med resultat, Tack igen!
MVH
A-K
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Fyllde på vår Ford Fokus -02 igår. Funkade som en dröm! Tyvärr hittade jag ingen högtrycksport så jag struntade i det och brydde mig bara om lågtrycket (innanför innerskärmen, blä). Fyllde på 2 burkar Biltemagas vilket är 100g mindre än nominellt.
Vakuumpumpade ca 30 min eftersom det bara var tryckrester kvar och lågtrycksbrytaren hade stoppat hela systemet. Efter första burken gick kompressorn on/off och lågtrycket varierade mellan ca 4-2 bar, lufttemp ca 15 (ute 25). Under fyllningen av andra burken började kompressorn gå kontinuerligt och trycket stabiliserade sig på ca 2 bar. Nu tolkar jag det som att med bara en burk i så suger kompressorn så tomt på lågtryckssidan att brytaren slår av den tills mediet hinner tillbaka från högtryckssidan. Detta on/off-fenomen borde kunna vara en snabb indikation på att det är dags att fylla i en extra burk vid ett senare tillfälle.

Temperatur i utblåsen efteråt +4C och inga tendenser till igenfrysning. Kände också på rörtemperaturer som verkade helt rätt. Kondensor in: hett (aj), kondensor ut: ljummen, evaporatorrör in i kupeen: iskallt, evaporator ut: sval

Allt jag kan om detta har jag lärt mig i denna tråd. Stort tack Xxargs
At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Länk

Till er som håller på med gasolen 100% isobutan för ca 32kr och uppåt.
Gasen finns i sverige också men till mycket högrepris .
Atnic:

Nu har jag inte kollast just dessa - men av produktens säkerhetsdatablad och alla CP250 flaskor jag kollat som går att köpa över disk i sverige innehåller förvisso mer eller mindre ren butan - men 'ren butan' är inte samma sak som ren isobutan

när man säger 'butan' utan någon mer info så brukar prorportionerna var 66-70% n-butan och 30-33% isobutan

och det är just n-butanet man _inte_ vill ha in i bil-AC när man blandar gasolblandningar

Kort sagt, dom där flaskorna duger inte.

Ren isobutan eller blandningar med hög andel isobutan är något man tar extra pengar för då de har bättre köldegenkaper (ger gas vid lägre temperatur ända tills burken är tom) vid campinganvändning och är inget man säljer till lägsta möjliga pris.

Om du är bekant med campingasolkök och kör småtuber så vet du säker att det brukar vara trögt att få ut den sista skvätten när du lagar mat, speciellt om det är kyligt/kallt - och den skvätten är just inget annat än nästan ren n-butan eftersom alla mer lättflyktiga gaser (propan, isobutan) redan gasat iväg - och följdaktligen har samma irriterande egenskap om den används i en bil-AC.

---

Förslaget med 50% jetboil jetpower och 50% propan är inget slumpmässigt ihopkrafsat förslag med vad som fanns i hyllorna utan det har tagit lång tid att hitta just den kombinationen av produkter och som går att köpa över disk. (jetboil jetpower hittas på add-nature)

Hej,
Tänkte bara rapportera att det sket sig för mig. Kunde inte trycka in gas i systemet. Efter lite felsökning så insåg jag att snabbkopplingen inte öppnar ventilen på lågtrycksidan. De passar helt enkelt inte ihop (snabbkopplingen och service ventilen) då nålen i mitten verkar inte nå kulan i ventilen. Har tryckt och rucklat på anslutningen och den sitter som den ska. Jag skruvade loss slangen och tryckte på snabb kopplingen men det kom ingen gas ut ändå.
Sen provade jag att trycka in kulan med en pinne och då pös det.
Typiskt min tur.
Undrar om det går att byta ut själva porten på röret eller måste man köpa hela röret med tillhörande port om man vill byta ut (känns onödigt) eller om det är snabbkopplingen som det är fel på .
Köpte den på acdelar.se
13A hette ventilen på nedanstående länk.
Länk

Några ideer någon?
MVH
Anna-Karin
synd att det inte går se exakt hur ventilen är konstruerad - men verkar som att det är någon specialventil då det normalt sett är ett stift i ventilen - ungefär som bildäcksventil - inte att det är någon kula i botten...

vet att vissa bilmärken har sina egna standarder trots att det finns en standard påbjuden när det gäller R134a-AC i bilar.
Hallå igen!

Nu har jag tagit kort på serviceventilen. Här kommer länkar till korten: Länk
Länk
Länk
Det är högtryckssidan men de ser likadana ut. Det konstiga är att det fungerar på högtryckssidan.
Kom med förslag på vad som kan göras, jag vill så gärna lyckas prova detta med gasol. Jag är rätt så händig vad som än skall göras :)
(Kan man använda högtrycksporten ändå (Då den ju i alla fall fungerar....) för att trycka in gasen i vätskeform med motorn av??? Får man in allt då?)
MVH
Glömde skriva, det svarta i mitten av ventilen på korten är något gummiskydd av något slag???
At
105
Atnic
xxargs

Jo jag har läst att n-butan vill man inte ha i systemet

På säljaren sida står det 250g Isobutan.

Men jag har skickat en fråga till han så jag åter kommer med svaret.

Kan det möjligen skilja på innehållet från olika länder kanske ?
At
105
Atnic
Hittade detta på nätet

Piercing patroner:

* Coleman 190 (190 g): 70% butan 30% propan +
* Campingaz C206 (190 g), 80% butan 20% propan +
* Primus 190 (190 g): 70% butan 20% propan + isobutan + 10%

Skruv ventil patron:

* Coleman 100 (97 g) / 250 (220 g) / 500 (440 g): 70% butan 30% propan +
* Markill 100 (100 g) / 210 (210 g) / 425 (425 g): 70% butan 30% propan +
* Primus Power Gas 110 (100 g) / 220 (230 g) / 450 (450 g): 70% butan 20% propan + isobutan + 10% (→ Enligt Primus Hem: 50% butan 25% propan + isobutan + 25%)
* Rothenberger Multigas 300 (332 g): 65% butan 35% propan +
* Snow Peak Giga Effekt: 85% isobutan + 15% propan

Bajonett ventil patroner:

* AZ CV270 Campingaz (230 g) / CV300 (240 g) / CV470 (450 g), 80%
butan 20% propan +
* Campingaz CV 360 (52 g): 100% butan
* Campingaz CP250 (250 g): 100% isobutan, identiska tillgänglig från många andra tillverkning bland annat under namnen av MSF-1A, BGK-1, CP250, TC-SUN-02
* Campingaz CG1750 (175 g) / CG3500 (350 g): 70% butan 30% propan +
* Coleman max 170 (170 g) / 300 (300 g): 60% butan 40% propan +
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag fyllde min brors Galaxy (likadan) genom högtrycksporten eftersom vi aldrig hittade lågtrycksporten då. Vi värmdetuben lite också och hade den uppåner för att fylla med vätska så mycket som möjligt. Med motorn avstängd alltså.
Helst skall det vara kallt när man gör detta.
Väg tuben före och efter så du vet hur mycket du fick i.

/Mats J
K2
348
K2
523i -97
xxargs, tack för länken (pinsamt...)! Nu kan jag stava till vakuum och glömmer det aldrig.

Xlarge: sist jag fyllde var högtrycket uppe och nosade i 26 bar stundtals, kanske visade mätaren ännu mer medan jag kollade in synglaset. Vad jag menade är att de gasflaskor av engångstyp som jag tror de flesta husbehovs-fifflare använder sprängs vid de tryck som kan förekomma på högtryckssidan, i alla fall när det är så varmt ute som nu. Har man en riktig testad gasbehållare för högtryck en 100 bar eller så finns givetvis betydligt större möjligheter att laborera.
atnic:

säkerhetsdatabladet för Campingaz CP250 (250 g) så står det bara butan, inte isobutan.
- jag tror det är ett skrivfel av folk som inte ser skillnaden mellan dessa. - du får gärna skicka länken där det står utryckligen 100% isobutan för CP250-flaska - själv tror jag inte på detta då cp250-flaskorna hör till billighetssegmentet när det gäller gasol till kök

Det som däremot är intressant är Snow Peak Giga Effekt med 85% isobutan - nu vet jag inte om den går att köpa i sverige.

Det man kan göra för att kolla en okänd möjlig isobutankälla är att tappa ur tuben en bra skvätt flytande gas i en kopp (gör det utomhus då vätskan kokar och avger brännbar gas i stora mängder) - stoppa en termometer i den flytande vätskan och se hur kallt det blir - har man en massa vätska kvar men tempen visar bara 3-4 minusgrader så är det till största delen n-butan (n-butan kokar vid -0.9 grader C i atmosfärstryck) medan är allt bort när tempen är nedåt -10 grader så ser det lovande ut då isobutan kokar vid -12 grader - när det är blandningar av propan, isobutan och n-butan så är det hela lite knepigt att bedömma - så man får inte ta graderna som exakta utan titta i vilket område dessa är och hur mycket av den ursprungliga vätskan som är kvar vid -10 och vid -2 till -3 grader.

---

Anna-Karin:

det där är inga standard anslutningar för R134a - specialare helt klart.

K2
348
K2
523i -97
På tal om gasbehållare, vad rekommenderas om man vill inhysa ca 1 kg r134a i en behållare som utan vidare pallar trycket på högtryckssidan om man skulle önska detta påfyllningsalternativ?

Jag antar att en lämplig behållare bör vara garanterad att klara 40 bar åtminstone. Det skulle kännas betydligt säkrare att arbeta med rejäla gasflaskor, slippa nojan att råka öppna till högtrycket av misstag osv.

Jag är litet småtrött på mina påfyllningsflaskor typ engångs-gasolflaska med skruvventil, har ingen anledning att lita ett skvatt på dessa och behandlar dem som närmast explosiva när de är fyllda med gas och i synnerhet när jag värmer dem en smula.
At
105
Atnic
Ska försöka hitta tillbaka vars jag hittade info googlade massa olika varianter av CP250 Det verkar finnas 2 olika CP250 burkar Röd/Vit kork sen är det lite färg skillnad på det blå´a

Om man klickar runt på gas flaskorna på campinggaz hemsida Länk så skriver dom när det är blandat Butan/propan o,s,v . Men inte för CP250 där står det bara 250g Isobutan .
Tror inte dom har skriv fel på sin sida =) .

Skrev ett mail till dom också får se om dom orkar svara.

Som K2 skriver ovan: Jag har samma synpunkter och hoppas innerligt att ingen här som ändå laborerar med tunna sprayflaskor osv "lär sig" detta den hårda vägen. Det fanns ju nån länk tidigare som visade en "liten" smäll vid flaskvärmning, som ändå i värsta fall kunde krossat skallen på vederbörande, oaktat explosionsrisken vid läckande gasol, att man kopplar in sig på fel port i bilen osv.
Det finns en anledning till att det finns certifiering, provningsplikt osv för de som jobbar med AC och trycksatta anläggningar rent allmänt. Om man "måste" pysa i lite gas ocv en eller flera gånger per år i bilen så är det all idé att leta upp felet/läckan och åtgärda istället+.

FP
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag håller med dig folke, man måste tänka på säkerheten.
Jag brukar inte ens ansluta högtrycksporten till manometerstället när jag fyller.
Om jag fyller genom högtrycksporten så måste motorn vara avstängd och kylaren kall.

/Mats J
Hej igen.
Nu har jag fyllt systemet via högtrycksporten och det fungerar hur bra som helst.
Jag har 3.3 grader som lägst i utblåset vid max kyla o fläkten i mittersta läget.
Inga frysningar på rörena vad jag kunde se.
Var tvungen att använda mig av en burk biltemas 16-602 då jetboil jetpower som jag beställde ersättes av primus power gas på friluft.se. Generalagenten har tydligen slutat leverera jetboil jetpower i Sverige!?!!!!!!!!!!!!!! (Lite fult tycker jag att man kunde beställa jetboil jetpower och de skickar PRIMUS utan att fråga... *suck*)

Tyvärr såg jag att högtrycksporten läckte liiiitegranna. Hoppas bara att hatten stoppar detta. Annars blir jag tvungen att byta porten. (Jobbigt), (Innan jag började med egen fyllning så har jag gjort en provtryckning och då läckte inte porten).
Biltemas gas 17-602 ska det stå.Skrev fel artickelnummer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.