AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214.169

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Sida 12 av 20
At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Hej igen
Beställde ett kitt med tryckmätare och 2burkar r134a + en med gas å nått mjukgörande medel.
För jag trodde gasen hade gått ur så att låg trycks vakten slagit till "sett lite grön olja/spår medel" runt kompressorn. Men när jag kopplade på tryckmätaren så ser jag att den visar ca 5bar .
Efter att ha läst x-antal trådar om ac när jag väntat på gasen.Så började jag idag att prova andra saker tex att bygla tryck kontakten på tork-filtret men det hände inget kompressorn startade inte .Det var 4st kablar och stiften var märkta 1,2,3,4

testade bygla 1,2 och 3,4 inget hände.Något av dom var till kondensator fläkten har jag för mig 3,4 ? ,men fläkten är bort kopplad.
Sen tog jag min lilla gamla el mejsel med krokodil klämma "en sån dära med en liten test lampa i sig" och satte den på jord mutter och testade om det fanns nåå ström i sladden som går ner till kompressorn lampan lyste inte.
Tog sen och kopplade klämman på han-kontakten till kompressorn och sedan på + med motorn och snöflingan på slagen inget hände.

Har läst om relä till E34 å e39 under handsk facket ,lossade mitt och kikade under såg dock inga relä`er .

Jag misstänker att det är magnet kopplingen.
Eller så slog den inte till pga min el mejsel fast jag tycker ändå att den ska göra det det sitter ju en 12v lampa i den,lampan lös men inget hände motorn och flingan var igång.
Jag grubblar lite varför det inte fans ström från kabeln ner till kompressorn eller finns det flera?
Den jag testade på satt bak på kompressorn och gick vidare till ovan/fram sidan ,Det var ju bara 1 kabel som gick dit.
Kylningen fungerade dag 1 och dag 2 inte.
Har kollat säkringarna i lådan motor utrymmet men vilket av alla relä`er är till ac`n eller om nått av dom är det? Finns det relä`er på andra ställen?

Har beställt manometer ställ med kopllingar för hög och låg sidan så ska kolla trycket på hög sidan senare.

325tds Touring e36 tillverkad 1995/10 clima 2-zons
At
105
Atnic
En lite kompressor fråga då .
Fick ner handen till kompressor skivan och lyckades snurra på den inre . Det fanns ett visst motstånd på den ,kan inte säga att den gick runt lätt eller jätte tungt men ska det finnas ett visst motstånd när man snurrar eller?kändes inget hack,skrap eller glapp.
Skummat igenom så många trådar jag hunnit idag och igår men inte hittat nått speciellt .
Hittat magnetkoppling för för ca 1300:- ny och en kompressor för 2400:-
Tänker bara så man inte köper en koppling och så är hela kompressor väck.
Har inte upplevt någe missljud från kompressorn.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Atnic:

Det troligaste borde vara någon tryckvakt som har sagt upp sig, jag skulle ha anlitat en firma för enbart felsökning, prova nåt Avantia-center: Länk

PeterM:

Har haft bra erfarenheter av Jetboil, ska innehålla 20% propan och 80% isobutan - finns att köpa här: Länk Länk

"Av mig kända källor @ campinggasol med hög andel isobutan är MSR Isopro och Jetboil Jetpower då dessa enligt uppgifter skall ha 80% isobutan och 20% propan i sina blandningar - hur man än gör så måste man fortfarande tillsätta ren propan i ganska stor mängd och vill man inte mixtra med husvagnspropan eller dito från blå flaskorna så finns Sievert 2208 med ren propan med standard 7/16/primus/lindal-gänga - samma som campinggasolflaskorna."

Länk

Mvh
Atnic: Jag skulle inte bygla och koppla lite på en höft som du beskriver: Logisk felsökning med hjälp av ett kopplingsschema och minst baskunskaper i funktionerna krävs. Att t.ex koppla en testmejsel mellan plus och kompressorkopplingen (om det var så du gjorde) kommer aldrig att göra att kopplingen drar. Lampan har betydligt högre resistans än kopplingen och kommer att lysa, men du vet fortfarande inte om kopplingen är frisk.
Jag tror även att det bör påpekas att det innebär betydliga risker att laborera med olika gasolblandningar osv tillsammans med bilens AC. Det finns ju t.ex många "variabler" och antaganden i exemplet ovan, istf hårda fakta som är helt nödvändigt för att laborera med riskabla saker som att hantera explosiva gaser och trycksatta system.

FP
At
105
Atnic
rob_t_j72

Sen så tror jag inte att nån tryckvakt har sagt upp sig men men.
Finns inga firmor som har tid vars jag bor.
Sen så har jag r134a gas på flaska med rätt kopllingar.
Håller inte på med gasol.

folke

Det var det jag vela veta om min lampa gjorde så att inte kopplingen kunde dra till för att lampan tog all ström,det ska väl gå 3A ner till kompressorn.
Hade inte nån el-kabel att bygla kompressorn med .
Och varför jag byglade var ju endast att se om magnet kopllingen slog till.
Varför jag byglade tryck vakten var ju för att se om det mot förmodan var för lite gas i systemet om mätaren på flaskan var defekt men den visade ca5 bar .Och lågtrycks vakten slår till vid 2-2.5 bar om jag nu minns rätt.

Men man kan ju göra fel sökningen som jag gjorde för att försöka få veta om magnetkopplingen är trasig och om det är för lite gas i systemet.
Om man nu tar bort att jag använde en el mejsel,ska ta lite kabel från jobbet nu och testa igen utan en lampa som kan ta ström,och se om magnetkopplingen drar till.
Har en multimeter men kablarna har fått fötter.

Fast frågan hur lätt kompressorn ska gå att röra på är jag ännu ny fiken på.
Kompressorn rör sig med visst motstånd, men tar mera kraft vid lite högre varvtal osv. Det skall inte kännas eller höras mekaniskt glapp eller skrammel i den.
Har tyvärr inte nummersättningen på tryckvaktens kontakt, men med fyra anslutningar kan du ha upp till tre funktioner, gränsnivåer vilket vissa tryckvakter även har. Sen kan du ha normalt slutna eller öppna kontakter, det blir några kombinationer. Det var mest detta jag menade med att bygla och koppla lite på en höft osv.
Kopplingens magnetlindning kan säkert ligga på runt 3A förbrukning, ett enkelt sätt att testa kopplingen är att ta +12V från lämplig avsäkrad plats och koppla till kopplingens skarvkontakt (efter att man delat denna så att man inte matar 12V bakåt till styrenhet eller relä osv).

FP
At
105
Atnic
jo jag vet att det inte ska kännas eller höras nått skrammel eller glapp.
Jo folke jag vet hur man testar kopplingen skrev ju i inlägget ovanför hur man gjorde det och varför jag gjorde det.

At
105
Atnic
jag beskrev kanske lite klantigt när jag skrev att jag byglade kompressorn i inlägget ovan för dig Folke,jag menade att jag la 12v fast det står ju i mitt långa inlägg "01:10"
Kollade just på din bilmodells tryckvakt: 1-2 (blå/svart och svart/grön) är kombinerad låg och högtrycksvakt, normalt sluten krets, 3-4 (brun och svart/grön) är normalt öppen och styr reläet till kondensorfläkten. Med ovanstående fakta och en vanlig multimeter inställd för resistansmätning är det lätt att checka tryckvaktens status, och även bygla för att tvångsköra systemet. Observera dock att det är flera andra parametrar och styrsignaler som måste ligga rätt innan kompressorns koppling drar.
Kompressorns magnetkoppling har en svart/röd/gul kabel in som ger +12V via relä 143 som i sin tur styrs av AC-styrenheten men även via motorstyrningen (ECU). Kopplingen verkar även ha nån inbyggd brytare i mitt schema, kan möjligen vara en temperaturswitch.
Det som förvirrar lite i din beskrivning är att du skriver att din testmejsel inte lyser, kopplad mellan jord och kopplingens anslutning. Sen får du förklara lite hur du kopplade när den lyste, men om det var mellan plus12V och kopplingens anslutning så är det helt normalt att den lyser men du har inte testat magnetkopplingens funktion isf. Inte heller spelar det nån roll om motorn är startad eller AC-knappen är intryckt, om det är som ovanstående du kopplade.
Försöker bara förklara lite hur det är kopplat och hur man kan testa, men jag kan ha missförstått din förklaring

FP
At
105
Atnic
Tacksam för att du kunde titta lite och hitta info.

Jag hade motorn igång med snö flingan efter jag hade byglat kontakt 1,2 "tryckvakten" kompressorn slog inte till.

När jag testade med el-mejseln om "kabeln till kompressorn svart/röd/gul" gav stöm till en jordad punkt så lös inte lampan på mejseln och vid det testet var motorn igång och flingan på.Alltså kabeln till kompressorn är ström lös.

Sen när jag gav ström från batteriets +pol vid motorn till kompressorn så lyste testlampan på mejseln men magnet kopplingen slog inte till.

Har en kabel nu, så då lägger jag ström från + till kompressorn utan att det är nån lampa innan som tar ström.Ska även ta lös relä`t "143" och titta hur det ser ut ,man ska väl även kunna bygla det ?
Om du lägger +12 direkt till magnetkopplingens anslutning så skall den dra direkt med ett distinkt klick osv. Du kan ha testmejseln till samma punkt om du vill för att se att den tänds, det påverkar inte kopplingens funktion.

FP
K2
348
K2
523i -97
Ville bara tacka xxargs igen för den fina instruktionen hur man använder synglaset. Fyllde på en slatt till idag efter att jag äntligen fått tag på litet mer biltema-kylspray, nu fyllde jag bara precis tills bubblorna försvann i synglaset när kylfläkten gick och ca 1500 i motorvarv.

Trycken var stundtals mycket höga mot slutet av fyllningen men å andra sidan var det mycket varmt ute idag också, 32 grader. Fördelen med en hög utetemp vid fyllning ac är att påfyllningsflaskan töms mycket långsamt, man har mycket god kontroll över förloppet. Som vanligt fanns också komplikationen av Saabs ytterst tveksamma designlösning för kondensorkylning med denna on/off elkylfläkt som går igång litet sporadiskt, mest drivet av motorns kylbehov i praktiken. På tex en typisk BMW finns ju traditionella visco-slirkopplingar för en mekanisk kylfläkt så där bör det det vara betydligt enklare.

Upptäckte att på åtminstone denna gamla saab, i denna värme, så kan man i princip skita i vad mätarna visar. Likaså får man ingen särskilt användbar information från hur kyligt utgående kylrör från förångaren känns, det var bara möjligen litet svalt när bilen står still och man pillar med ac-fyllning.

Grejen är att jag fick till det nu enbart tack vare att kolla in synglaset och ha is i magen, fylla tills det slutade bubbla helt enkelt. Resultat: alldeles underbar kyla i bilen i denna extrema hetta, perfekt funktion när bilen är i rörelse och kondensorn får kylning. Vid stillastående verkar det funka så länge elkylfläkten är aktiv. Synglaset verkar vara den perfekta informationskällan för att toppfylla ac!

Tror till och med att jag hittade min lilla smygläcka som gjort att jag fick fylla på efter bara ett år: schraderventilen på lågtrycket läckte litet. Jag motionerade den varsamt, vred en smula på stiftet med en smalkäftad tång tills det slutade läcka. Kanske fanns det fler läckor men det känns fint att ha hittat åtminstone en som kunnat tätas till på detta enkla vis. Smått fantastiskt att torkfiltret fortfarande tycks göra sitt jobb efter alla dessa år, inte ett spår av igenfrysning i expansionsventilen.

Fasen vad kul det är när man börjar få litet grepp om vad som händer tack vare så otroligt kunniga mentorer!
K2

kul att du fick det att fungera

man använde alltid synglasen som indikator förr i tiden när systemen fylldes upp - det var ingen som vägde in något - det här med invägning är bara ett modernt påfund för att göra det knepigare och att trycka på dyra fyllningsmaskiner hos AC-verkstäderna samt idiotförklara dom som jobbar med dessa...

det är en viss skillnad på en industri-kylnisse som alltid fyller efter hur det ser ut i synglasen, mäter tempen på olika ställen etc. för att optimera gentemot en bil-kylnisse som numera bara läser instruktionsboken till maskinen och försöker para bilmodellen i listan med fyllningsvikter efter den obligatoriska 2-3 dagars kursen för certifikatet...

---

förstår vad du menar angående fläkten - slogs med samma sak när jag fixade brorsans SAAB

det man skulle göra till nästa gång är att tjuvkoppla dom stiften som styr fläkten i tryckvakten så att fläkten är igång hela tiden och den vägen få en mer stabil miljö.

och som du redan noterat så är det ganska stor skillnad på kylkapaciteten om kondensorfläkten snurrar eller inte.

då tjocka röret ut inte var speciellt kall så misstänker jag att du hade ventilationen på full gas hela tiden - visst man skall testa det läget också men man behöver inte ha fullgas på ventilationen hela tiden när man micklar AC.

med full fart i den här hettan så puttar du in mer varmluft än vad systemet hinner kyla vilket innebär att sista biten av rörlängden i evaporatorn värms upp av luften för att all köldmedie redan kokat upp en bit innan och tjocka röret ut närmar sig rumstemperatur.

hade du dragit ned ventilationen till hälften eller lägre i fart i den här hettan så kanske du hade 'kyla' ända ut - dock ser expansionsventilen till att utloppet alltid är minst 3-5 grader varmare än det som kokar inne i evaporatorn - detta för att det inte skall komma ut någon flytande köldmedie till kompressorn.

kul att du hittade smygläckan - just läckande påfyllningsventiler verkar vara en påfallande vanlig felkälla som även akrediterade verkstäder missar eller tom. orsakar i samband med inkopplingen - dvs. brister i självkontrollen att kolla om de verkligen är täta efter man tagit bort anslutningskopplingarna. - något som borde snabbt kunna kollas med en köldmediedetektor i samband med avrustningen

Hej!

Har följt tråden och ser att det finns mycket kunskap här. Har själv börjat pula lite men stött på problem. Hoppas någon här kan komma med ett hjälpande förslag.
Äger en Sharan från 99. Har införskaffat allt som bör behövas för att vaakumsuga och fylla på AC:n med Gasolblandningen.
MEN vad gör jag, jag hittar bara högtrycksport.
Har letat och letat men hittar ingen lågtrycksport. Är det då möjligt att fylla igenom högtrycksporten eller vad gör man?
mvh Edin
K2
348
K2
523i -97
Du har helt rätt xxargs, jag körde Saabs ACC inställt på "low" dvs fullt blås, kompressorn på hela tiden. Inte så konstigt att det tjocka utgående röret bara kändes litet halvljummet i vår härliga sommarhetta vid stillastående.

Men som sagt kylan funkar perfekt i praktiken nu. Kompressorn går av och på snyggt och prydligt i intervaller precis som det ska vara med en on/off-kompressor, håller kupén på inställd temp även i utetemp 35 C. Kallt och fint vid utblåsen såklart, orkar inte mäta bara konstaterar att det är fullt tillräckligt.

Bra tips att bygla elfläkten nästa gång det behöver fyllas, fullkomligt hopplöst att försöka utläsa någon begriplig info från mätarstället annars. Alternativet jag provade tidigare, att rigga upp bordsfläktar framför kylaren, kändes för jobbigt och var nog inte så effektivt. när allt kommer omkring Tvinga motorns fläkt att fläkta verkar mycket smartare.

Med kommande projekt inom synhåll, finns det några uppdaterade källor till hyfsade vacuum-pumpar för detta ändamål? Kollade på Jula nyss och kunde inte hitta deras pump längre på deras webbsida. Kanske finns den ändå i verkligheten, deras sökfunktion är inte riktigt 100. Alla tips till hyfsat billiga vacuumpumpar som fungerar för ändamålet mottages tacksamt.

Jag har definitivt fått blodad tand på det här att personligen se till att få avsedd kylfunktion i mina bilar. Köpte just på mig fem burkar kylspray från biltema för att fylla framtida behov.
K2
348
K2
523i -97
Anna-Karin, du måste fortsätta leta efter information om var du hittar lågtrycksporten. Med de prylar och metoder jag använder för fyllningen finns inte skuggan av en chans att fylla via högtrycksporten, bara att glömma som jag ser det. Det finns garanterat en lågtrycksport i systemet. Eller rättare sagt jag kan inte begripa att det inte skulle finnas.
Anna-Karin:

Det finns några få bilmodeller som bara har högtryckport, men dom är sällsynta och knappast aktuellt här.

Portarna kan vara jäkligt lurigt placerade och på omöjliga ställen som invända bakom blinkers (dvs man måste ta bort blinker/lampa för att komma åt porten etc.) eller liknande - ett ställe som många glömmer bort att titta är på själva kompressorn - speciellt om det är en fd. R12-system då påfyllningsportarna oftast satt på själva kompressorn (då i form av utsidan UNF 7/16-20 gängade anslutningar).

som jag ser så följer du den tjocka röret från torpedväggen precis hela vägen till kompressorn - någonstans på vägen bör långtrycksporten sitta.

när tillverkarna fyller så gör man det via högtryckporten och med flytande form på gasen med gastuben högt hängande, iskall bil, eller en pump trycker in köldmediet i flytande form i rätt mängd automatiskt med en maskin.

---

eftersom du har beslutat använda gasol så antar jag att du kör med 50% jetboil jetpower och 50% propan - här måste man se till att mäta och justera upp innehållen viktmässigt i flaskorna i förväg (fylla och hälla ut i vätskeform) för rätt vikt och sedan suga in hela flaskinnehållet tills flaskan är tom i bilen i gasform - vilket för jetboilflaskorna innebär att man troligen måste värma dessa lite för att all innehåll skall sugas in helt. - därefter suger man in rätt vikt propan i gasform (den flaskan behöver inte värmas)

det är viktigt att köra in gaserna i gasform då eldningsgasol har olja i sig som man inte vill ha in i AC:n

en sak till, gasolvikten är bara 43% av den angivna R134a-vikten, dvs. om bilen har 950 gram laddning R134a så skall din gasolladdning bara väga 408 gram totalt eller 204 gram jetboils jetpower och 204 gram propan (några gram uppe eller ned kan man avrunda) - fyll inte för mycket, hellre lite för litet än för mycket.

lycka till och var försiktig med gasolen - den är lika brännbar som bensin och har du en läcka på gasolen så är det lika brandfarlig som om en bensinslang med hål i duschar bensin över hela varma motorn - ha brandsläckningspryttlar med dig och jobba helst utomhus eller med fläktar påslagna och riktade mot motordelen så att ev gasolläcka späds ut till ofarlig och obrännbar halt så fort som möjligt när du jobbar.

K2

Länk

det är noga med stavningen...
du bör nog köpa på dig lite mer från biltema - inom ett år så är det förmodligen annan soppa i dom - tryckluft på burk (om med svarta skyddslock) är redan bytt mot en blandning av 75% r134a och 25% R152a
anna-karin

Den, lågtrycksporten, sitter på höger sida gömd bakom luftrenaren....Ev bakom strålkastaren...

Syns lite dåligyt på mina sprängskisser av AC anl...

Lycka till

FylleXlarge

Fyller Ac på fritiden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.