AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214.142

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Sida 11 av 20
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Den är borta så dä bli ti slänga seg i bäcken eller så kryp vi ner i farmaren brevi med kamera
K2
348
K2
523i -97
Har fyllt på ca 300 gram biltema kylspray nu i saaben, reultatet blev inte så bra den här gången. Dålig kyleffekt. Ursäkta att jag pratar om Saab här men jag skulle tro det är rätt så generiska system.

Vet inte om det misslyckade resultatet berodde på att det var så varmt när jag gjorde detta, ca 26 grader i skuggan.

När jag började proceduren var det drygt 5 bar på låg & högtryck, sedan efter ungefär halva fyllningen med motorn igång så var det som förra gången dvs att en pressostat aktiverar elkylfläkten vid 17 bar vilket gör att trycken sjunker raskt till ca 12 bar, kylfläkten stängs av, trycken stiger igen och processen upprepas. Fyllde på litet ytterligare efter detta och avslutade när högtrycket maxade på ca 22 bar och ca 4 bar på lågtryckssidan om jag minns rätt.

Vad är rimliga värden på lågtryck och högtryck om man fyller vid så här pass höga utetemperaturer? Det är en on/off-kompressor.

Kylröret in i förångaren känns svalt men inte kallt, utgående kylrör är skållhett så visst sker det något "åt rätt håll" här men inte tillräckligt för att producera bra kyla vid så här höga utetemperaturer.

Hur vet man om man fyllt på för mycket/ för litet gas, finns det några enkla tumregler om man saknar möjlighet att tömma helt och fylla på en bestämd gasvikt?
K2
348
K2
523i -97
Förväxlade in/utgående kylrör i ovanstående inlägg. Det utgående kylröret från förångaren är alltså bara litet svalt vilket borde vara en bra indikator på förångarens temperatur. Ingående kylrör till förångaren är ordentligt hett.

Ska även kolla så att kondensorns flänsar inte är igensatta men på något vis har jag en känsla av att gasmängden är helt åt skogen.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
När jag testade min SAAB 9-3 -00 hos en AC-firma mätte dom upp lågtryck ca 1,8 bar. Högtryck ca 12 bar när kompressorn arbetade. Båda var stadiga värden.Temperaturen var ca 20 grader. Motorn gick på tomgång. Ventilationen var inställt på full kyla och full fläkt.

AC-firman påstod att allt var OK och att ingen påfyllning behövde göras (jag hade själv fyllt på ca 300 gram)

I det lilla fönstret på torkaren kom en kort liten ström av bubblor varje gång kompressorn slog till. I övrigt inga bubblor alls.

Per L
Pe
2.342
Per L
Båda trycken ovan (1,8 och 12) avlästes förstås när kompressorn arbetade.

Jag är ingen expert men 4 bar på lågtryckssidan vid 26 grader och kompressorn i gång tror jag är för mycket.
SAAB anger själva i WIS (Workshop Information System) att ett normalt tryck skall ligga på 1,5-2,5 bar (SAAB 9-3 1998-2003 samt 9-5 1998 tom minst 2007. Längre sträcker sig inte min WIS). Man anger dock inga temperaturer.

Per L
K2
348
K2
523i -97
Tack Per L, ska koppla upp manometerstället imorgon förmiddag innan det blivit för hett ute för dylika övningar. Måste kolla igen hur trycken ser ut. Litet jobbigt med dessa gamla on/off kompressorer och en enläges elkylfläkt som enda fläkt, trycken fluktuerar enormt mycket hela tiden och gör det svårt att veta när det är rätt mängd i systemet.

Kanske skulle jag göra som förra gången, rigga upp några bordsfläktar för att simulera fartvind genom kondensorn...
Pe
2.342
Per L
I Saabturboclub avhandlas också AC-problem.
Sök där också så hittar du massor av trådar. Bla denna mastodonttråd
Länk

Men som du själv skriver så är ju det mesta samma som avhandlas här.

Per L
At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Länk
At
105
Atnic
Hej

Kan nån vänlig själ söka eller om nån vet vad en vacuum pump ska suga för ett ac-system. Tänkte beställa en ,och hittade en tråd eller en sida när jag plöjde igenom massa material men hittar inte tillbaka till den .

Har lite dator problem så kan inte söka själv just nu "Datorn hänger sig efter några minuter"

Tack på förhand !
K2
348
K2
523i -97
Tack Atnic, otroligt nog hittade jag till exakt den sidan du länkade till typ kl 12 idag! Bra sida och informativt inte minst om gasolfyllning.

Vacuumsugning har jag inte pysslat med ännu men det blir säkert snart dags att göra litet större ingrepp även för min del. Jag har sett tips om att Julas vacuumpump skulle duga, kommer inte ihåg var om det var denna tråd eller på saab-forumet. Även jag har problem med datorn eller rättare sagt Autopower, den klagar hela tiden på att det är något skript som inte svarar och så segar det ner sig.
At
105
Atnic
Ja ha då äre bara denna sidan som får dator att hänga sig ,kör ganska många flikar just nu. Får ta och stänga ner autopower så kanske man kan söka =).
Denna kmr upp för mig Länk
K2
348
K2
523i -97
Atnic: sidan 6 denna tråd, 8 poster ner berättar xargs om vacuumpumpar.

För övrigt gjorde jag ett försök idag att kolla trycken i denna vansinniga hetta, 35 grader i skuggan... det gick inte alls bra. Enligt tabellerna på Länk så hade jag litet för dåligt tryck, bara 6,5 bar vilotryck. Mätte sedan arbetstryck och det var för lågt i synnerhet på högtrycket så jag fyllde på litet mer.

Båda trycken segade sig upp snyggt och prydligt till regionen det ska vara enligt tabellen ovan men min rackarns kylfläkt startade inte vid 17 bar som den skulle utan drog sig upp mot 22, med lågtrycket alldeles för högt på en 4-5 bar. Trycken fortsatte upp tills kompressorn slogs av vid ca 25 bar eller vad det var. I det läget steg lågtrycket en bra bit förbi max på lågtrycksskalan... suck. Mätaren höll i alla fall.

Slutsats: fullkomligt omöjligt att pilla med ac i en bil utan ständig luftgenomströmning genom kondensorn, vid de tryck som gäller vid 35 grader utetemp... borde jag iofs kunnat räkna ut. Ska kolla senare vad som kan ha hänt med "17 bars pressostaten" till elfläkten. Fläkten funkar, aktiveras även av motortempgivare.
K2: ditt system är med största sannolikhet överfylld.

Du har använt is förut för att kyla gasflaskan med köldmediet för att suga från annan behållare - det är bara att göra samma sak - fast inkopplad till bilen och sakta suga tillbaka från bilen (dock inte så snabbt att oljan börja skumma och följa med gasen)

Gör det med avstängd motor och lämpligvis rumsvarm evaporator (ventilationen på). Tappa ur så att det börja komma skum och bubblor i tittglaset på torkfiltret när kompressorn sedan går och sedan fyll på så att den precis försvinner igen och där tar du stopp med påfyllningen.

vätskan som far förbi tittglaset är lite dimmigt/mjölkfärgat och beror på PAG-oljan som emulgerar sig i köldmediet (nej, det löser sig inte på samma sätt som olja i bensin)

---

Vakumsugning bil-AC skall man ned till 2.6 mBar (2000 micron) - då torka man fukt till motsvarade till -10 graders daggpunkt

Julapumpen som jag har går ned till ungefär 0.5 mBar vilket är ett bra värde för den pumpen - det finns somliga som knappt kommer under 1 mBar - dock fortfarande dugligt för att suga bil-AC - om än långsamt.

Skall man suga ur fukt ordentligt ur systemen inom rimlig tid så bör pumpen vara tvåstegs-pump och nå minst 0.01 mBar, men en sådan kostar betydlig mera (runt 6 papp och uppåt, mina väl begagnade högvakumpumpar från högvakumindustrin kostade ca 50 papp en gång i tiden och nådde 0.0001 mBar - nu får man vara glad om man når 0.003 mBar efter >40000 timmars drift... - dock för AC-bruk så är de fortfarande överkvalificerade :-)

En viktig sak till är att skaffa sig någon form av vakummätare i området 0.01 - 10 mBar - annars har man ingen aning vad man håller på med - för en sak kan jag säga är att det läcker in luft som fasen i alla dina slangar, rörskarvar etc. tryckluftgrejor som du använder som vakumgrejor - biltema har tyvärr bytt ut sina tryckluftskopplingar till annan fabrikat där fjäder som håller den tät är svagare och tyvärr öppnar sig vid vakum nedåt 50 mBar - dom tidigare tryckluftkopplingarna i blisterförpakning var dom enda kopplingarna som faktiskt höll tätt även för vakum - då har jag ändå provat många olika.

Du kan dra åt en slangklämma kring en nippel så att slangen nästan kläms av - det läcker fortfarande - du spendera en halv rulle teflontejp på din rörskarv - det läcker fortfarande och du ser det enkelt med din vakummätare - det som verka fungera hyffsat på lågvakum som runt 1 mBar som gängtätning är loctite 561 på gängade rördelar - efter ett dygns härdande och bara på metall...

At
105
Atnic
Tekniska Data

Sug kapacitet: 112 L / Mi
Volym : 4 cfm
Deep Vakuum: 10 PA
HP : 1 / 3
Watt : 250
RPM : 1440/1720
Slanganslutning : 1 / 4 tum
Olja Kapacitet: 300 ml
Spänning: 220V -240V 50Hz
Vikt: 11 kg
Mått : 319 x 125 x 243 mm

Denna pumpen tänkte jag köpa Länk
Atnic:

Dom 10 Pa (0.1 mBar) i vakum som dom lovar kan du glömma - fantasivärde som inte har med verkligheten att göra på dom här enstegs kinespumparna

tyvärr man kan inte ha så höga förhoppningar om dessa, dock för bil-AC jobb så duger dom.

jag har en sådan pump, och i stort sett alla sådana enstegspumpar som du kan köpa på jula och olika värmepumpsbutiker etc. i sverige och även internationellt för runt 1500:- är samma pump från samma tillverkare även om det står olika märken på sidan.

Räkna som bäst med vakum runt 0.5 mBar. - dock räcker den till för bil-AC jobb (max 2.66 mBar) men inte för värmepumpsjobb om man är noggrann (där skall man ha max 0.04 mBar)

biltemas kompressorolja duger bra som olja i pumpen och är billig så att man byta ofta - och det behövs om man skall ha vakum under 2 mBar

K2:

du har tydligen mätt vidare.

med 22 Bar på lågtrycksidan (om kompressorn gick samtidig) så luta det åt att du har antingen ganska mycket luft i systemet vilket kan störa fruktansvärt och uppmätta tryckvärden stämmer inte med dom faktiska kok/kondesntemperaturer.

det kan också vara expansionsventilen som bråkar med dig.

om du tänker göra systemet trycklös för åtgärd (tex ny torkfilter - vilket nog är dags) och tappar ur med frysta saltlakesibitarmetoden till burk och man märke att flödet tar stopp långt innan burken är fylld till max tillåten vikt - ja då har du luft i systemet. Själva vätskan i burkarna är luftfria så om man tappar ut vätskedelen till annan burk men inte tillåter något gasformig komma med över så har man räddat en stor del av sin köldmedeladdning.

'stavfelen' i inlägget innan är inte mitt verk - verkar vara något med inläggsmotorn att göra eller kanske min browser, har aldrig sett den effekten innan... och det går fortfarande inte att editera sina egna inlägg i den här forumet...

fel - det verka vara den krachande skriptet i någon av bannern som forumet spottar ur sig som ställer till det när den skall visa inläggstexten i browsern...
K2
348
K2
523i -97
Tack xxargs: suveränt knep det där med synglaset, flytta gasen fram och tillbaka litet medan man kollar in detta fönster så man får en känsla för var "sweetspot" ligger. Mycket bättre än att stirra på mätarna enbart.

Fönstret var såklart helt igengrott av skit så det var därför jag inte hittade det innan, men nu visste jag var man ska leta. Efter avtorkning så kunde man se litet, dock sitter denna grunka så pass långt ner i motorn så det ändå är svårt att se vad som pågår.

Summan av det hela är att det fortfarande var litet för litet gas, jag fyllde på tills min flaska var tom dvs att jag fyllt på ca 320 gram gas. Då bubblar det fortfarande rätt stora bubblor i den mjölkiga vätskan och kylan i bilen är inte mycket att hurra för, i alla fall inte i denna värmen. Utgående kylrör från förångaren börjar kännas svalt nu men inte särskilt kallt. Litet mer gas in i systemet så ska det funka ett år till förhoppningsvis innan det definitivt är dags för en rejäl översyn av kylsystemet.

Nu hoppas jag bara att biltema har kvar sin eminenta kylspray fortfarande, tyckte jag såg oroväckande signaler om detta för ett litet tag sedan att den var på väg ut.

Du har säkert rätt i att torkfiltret är på upphällningen vid detta laget, bilen uppnådde "myndighetsåldern" i år och mig veterligen har ac-systemet aldrig åtgärdats innan jag fick anledning till detta förra sommaren. Ändå är trycken rätt ok nu när fläkten går och motorvarvet ligger kring 1500, ligger rimligt till enligt tumreglerna på "Citroen-Farsans" sida: Länk Det som spökar till det mest för mig med att mäta på denna gamla saab är att elkylfäkten antingen är av eller på och att ac-systemets pressostat som ska slå till vid 17 bar inte är tillförlitlig. Enda fläkten i kylsystemet är denna elfläkt.
Pe
26
Peter M
520i -88 E34
Hej alla AC hemmafixare!

Roligt att så många intresserar sig för detta då det känns som kyl och gasbranschen inte riktigt kör med rent spel alla gånger. De vill ju naturligtvis styra branschen och lagstiftningen mot att man enbart skall använda patenterbara gaser, samt begränsa tillgången av dessa för konsumenten.
Lätt tillgängliga HC-gaser som dominerade kylmedium är ju deras stora skräck...

Tyvärr finns ju inte biltemas drivgas för airbrush med rätt gas längre, den har jag använt själv några gånger på olika bilar med perfekt resultat.

Att fylla med gasol (i rätt blandning) är ett mycket intressant alternativ, frågan angående risker med detta verkar vara utredd, det är inte farligare än de traditionella gaserna, kanske snarare tvärt om.

Har letat som en tokig efter bra gasblandningar, men det ser lite mörkt ut. En av de som jag tycker verkar mest intressant är Primus Power Gas 4 Seasons, (25 % propan, 25 % isobutan och 50 % butan)och finns på bla OKQ8.

Har någon testat med ENBART denna gas i bilen? Jag vet att den troligen innehåller för lite propan för optimalt resultat, men den skulle vara roligt att veta hur den bra den funkar jämfört med R134.

En annan fråga, hur många har testat att "toppa" AC:n med enbart campinggasol eller Propan? Brukar det funka någorlunda?
K2
348
K2
523i -97
Peter, jag kör med kylsprayen enligt detta datablad: Länk

Det enda de tycks ha tagit bort är den alternativa benämningen HFC 134a för innehållet, fortfarande är det 1,1,1,2-Tetrafluoretan. Möjligen anges en ännu högre renhetsgrad än tidigare, nu 95 - 100% (tidigare stod det 80-100% på flaskorna). Det blir knappast mycket bättre än så.

Att använda gasol i olika blandningar diskuterades för några sidor sedan i denna tråd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.