|
Sida 10 av 20
|
|
|---|---|
|
Hej xxargs Uppdatering: Brasse bilen fick jag inte såld vid hemfärd och står nu med fungerande ac på tomten hos bekanta till vår nästa resa dit. Livet 30 grader kallare här i svedala går vidare med fixning av verkstan. Jag ropade in en beg (R22) Mitsubichi AC anläggning för 20 spänn med inne o ute del. Jag hade tanke på att omvände den o grundvärma verstan som en luftvärmepump. Utedelen kommer att andas 0gradig luft som kommer från underjords kulvert Jag har tillgång till r22 men kanske konvertera till annan gas är lämpligt? Vanliga luft värmepumpar går att köra både värme o kyla, men jag har inte sett kopplingsschema på hur det är kopplat. Vad tror du om det? |
|
|
Att försöka låta en AC arbeta som värmepump brukar inte vara någon bra ide... - om den inte är tillverkad från början att kunna köras omvänt vill säga. Även om det principmässigt är snarlik så är det en dimensionsfråga på expansionsventiler/kapillär , köldmediemängd, kompressordisplacement och ytorna på flänselementen mm. AC resp. värmepump brukar vara väldigt optimerade för sin tänkta använda temperaturområde och tex AC så sjunker kapaciteten drastiskt till nästan ingenting när temperaturen är under 15 grader C på kylsidan. R22 hör väl till dom förbjudna gaserna numera, så kan man undvika den så bör man göra det och låta det vila i frid i sina tuber. Om det är R22 så är det stor risk att det är mineralolja i kompressorn - vilket utesluter R407A, R407C som brukar vara vanliga konverteringsgaser för R22 om man inte samtidigt byter olja till POE-olja (med mindre än 5% kvar av den gamla olja i systemet) Då privatpersoner brukar ha det svårt med anskaffning av olika köldmedelsgaser så är det nästan bara HC-blandningar kvar att arbeta med - dvs. gasolblandningar eller snarare ren propan i ditt fall - och den kan användas tillsammans med mineraolja. Propan är bra i många fall som köldmedel, väldigt bra faktiskt, den har högre tryck vid temperatur under -10 grader än R22 och lägre tryck än R22 vid högre temp. vilket gör att det drar inte lika mycket effekt från kompressorn (högre COP), ja förutom nackdelen att det är brännbart, dock hanterbart om man hanterar det rätt och följer dom regler som finns, Propan nästan lite för bra i avseende att gasen inte värms speciellt mycket extra vid kompressionen som andra gaser (superheat) och det kan kondensera redan i utloppet av kompressorn - tunna ut oljan och förslitningen ökar. då kan det vara bra att värma sugsidan lite med den varma kondenserade vätskan i en värmeväxlare och få upp tempen på trycksidan lite mer - har sett rekommendationer att man bör göra en arrangemang för att få en överhettning av minst 10 grader över utgångsgasens kondenseringstemperatur. andra rekomendationer är att ha trågvärmare så att man är säker på att HC inte är löst i oljan och fyller upp halva kompressorn när det är kallt, vilket kan bli lite olyckligt om den startar i det läget. större aggregat (tex. farmartankar för mjölk) brukar suga ned evaporatorsidan och trycka in den kondenserade gasen i en tub innan kompressorn stannar - men kräver förståss elstyrda ventiler, pressostat och styrlogik. --- Tittar man på EU EN 378: 2000 så får man ha förvånansvärt mycket gasol/HC i kylutrustning/värmepump för inomhusbruk i Europa (dom har ju gått i bräschen för HC-laddningar tillsamman med Australien för att få bort dom miljöskadliga köldmedlen - förutom att HC också är mer effektivare och ger högre COP i dom flesta fallen gentemot HCF-köldmedlen). Det finns ett antal klasser beroende på användning, men mängder mindre än 150 gram per hermetisk krets (dvs kyl och frys) får man placera var som helst, är det i utrymmen under marknivå så får det inte vara mer än 1 kg och är det över 1.5 kg så måste rördragningen vara i samma rum som kylmaskin eller på utsidan. har man kylmaskinen utomhus utan väggar och evaporatorn även där (tex för att kyla vatten) så kan man i princip har ur stor laddning som helst Till detta så är det en generell regel att laddningen inte får vara större än vad som motsvarar 8 gram m^3 (1/5-del av LEL) i utrymmet där tex. evaporatorn är satt - tex 60 m^3-rum får inte ha större än 480 gram HC-köldmedel i sin värmepump/AC - per kylkrets (mao. man kan ha fler maskiner som kyler rummet) 480 gram HC låter kanske lite, men motsvarar ca 1 kg köldmedie av HCF-typ (R134a, R407C, R410A etc.) och har man tillräckligt stort rum eller alltid öppet mot andra rum (ej dörrar som kan stängas) för mer totalvolym så får man ha upp till 1.5 kg HC-fyllning per maskin. (motsvarar 3 kg R134a, R410a, R407C) --- |
|
|
Oj det var ett svar det! Men som du säger så är den inte idealisk för vänd funktion, så jag använder nog det till att plocka deler ur eller annonserar ut den för den som vill böka med en AC. Det händer dock att lätt beg luftvärmepumpar finns att köpa med demontering för ca 1000:-. Jag hörde att vid demontering att man kan köra pumpen med stäng kran för att fånga upp gasen i ena delen innan demonteringen för att sedan återanvända den vid ny monteringen. Är det en god ide eller ska man passa på o byta gasen? |
|
|
Dom har i regel 3-vägskran och den vägen kan blockera utgången för den flytande delen ut och kompressorn drar in allt ifrån evaporatorsidan och fyller upp kondensordelern och ev. 'slaskburk' med flytande köldmedie - det som fins kvar av den vill säga. den typen av maskiner levereras laddade på det sättet och monteringen - efter tryckprovning och vakumsugning handlar till stor del just bara att öppna trevägs-kranarna på viss sätt. 'slaskburken' som ofta finns i denssa tar upp den extra volymen som behövs för upptill en viss ledningslängd på rören. - har man korta rör så har man en extra marginal med köldmedel - medans långa rör så måste man fylla på lite extra. nackdelen är att även om man suger ned maskinen så mycket det går med kompressorn så är det ganska mycket gas kvar i alla rör och man får vare sig man vill eller inte en viss köldmedieförlust om man flyttar en sådan maskin oavsett - är systemet öppnad så måste den vakumsugas noggrant med vakum betydligt mindre än 2 mBar absoluttryck när det gäller AC och för värmepumpar som jobbar kallt så bör man nog under 0.25 mBar absoluttryck och helst lägre. |
|
|
tillägg till inlägget innan. skall man suga ned en AC/Värmepumpsanläggning med långa rör så kan det gå illa då det är tillsatt extra köldmedie för att kompensera extra rörlängden vilket gör att det kan bli överfullt i kompressordelen för att utrymmerna i kondensorn och 'slaskburken' är för liten och det kan bli skador (vätskeslag) och stopp på kompressorn. kort sagt, skall man ge sig in på sådan så måste man veta vad man pysslar med och ha rätt grejor för att tex. tömma ut gas till annan behållare utan att släpa ut i luften eller förorena gasen om man misstänker att anläggningen är efterfylld. |
|
|
Det var ett tag sedan jag var inne på detta, nu har det blivit dags att kolla upp min AC i saaben igen för det är dålig effektivitet när det är varmt ute. Tror jag var litet snål med gasfyllningen senast (beskrivet för några sidor sedan i tråden). Kul att denna fina tråd lever vidare med all ovärderlig information, hur bra som helst att ha arkiverat vad man gjorde också! Tänkte göra som jag gjorde sist ungefär, dvs tanka över gasen till en mer lätthanterlig engångsflaska med ventil för att kunna kontrollera processen. Saltlösningen ligger på infrysning, det tar nog något dygn innan det blir klart att fylla så jag tänkte passa på att höra med experterna på forumet. Frågan är följande: i fyllningens slutfas, när man har uppnått de rätta trycken osv och man ska koppla bort manomenterstället, vad är den rätta proceduren egentligen? Sist jag gjorde detta så blev det några gram flytande gas kvar i manometerstället efter att jag stängde till gasflaskan och kopplade från på högtryckssidan. Det kändes litet onödigt att pysa ut detta i luften så jag undrar om det är ok att försiktigt och sakta öppna den röda högtryckskranen på manometerstället och låta denna lilla slatt flytande gas förångas och sugas in på lågtryckssidan av kompressorn? Passagen till gasflaskan är givetvis stängd i detta läge. Jag är kanske litet harig men frågar hellre en gång för mycket. |
|
|
Bra att tänka på det. När jag ska till för operationen så blir det att läsa på dina inlägg strax före. Men apropå ett helt annat område med anknytning till gaser. Jag är lite salig på att "flyta fram" i min citroen xm som jag tidigare gjorde i min gammla CX. Jag behöver fylla på mina gasklockor med kvävgas ca 60 bar för att komforten ska bli optimal. Jag har tillgång till 8bars kvävgas men tänkte mata en 70 kilos gjutjärns kylkompressor med detta tryck för att pressa upp trycket ytterliggare till en gastub för att spara det där. På kompressorn står det 27 bar och teoretiskt skulle man kunna nå 8 x 27 =216bar vid seriekoppling. Håller teorin? och hur långt ut i skogen ska jag springa efter att börjat pumpa? |
|
|
Kör Argon från svetstuben istället, där är det väl 200 bar som du kan strypa ner. /Mats J |
|
| Bra ide. men hur temp /tryck känslig är argon? | |
|
Jag kan kolla om jag kommer ihåg... Men det bör vara ganska lika. /Mats J |
|
|
Det var länge sedan jag var kollade tabeller för gaser. Kanske enklare att lägga tuben i klotgrillen med manometern på. Framklockorna kan bli jäkligt varma medans dom i baken ligger i -30 o snöyra o då gäller det att trycket består. Mats: kolla om du vet var! PS: Fick ni till överresan till Legoland. Jag håller ögonen öppna efter en husbil lik eran som man kan komma över med lite bilbyte som delbetalning eller om det går att hitta billigt i Europa (även defekta objekt)????. nu när gasolprov försvunnit 750n får nog gå på annons snart då jag införskaffat roligare objekt som gör 0-100 på 2,3sek. Det får va måtta på mängden leksaker. |
|
|
Det funkar inte riktigt så att du kan multiplicera ett tryck mot ett annat. Om kompressorn är avsedd för max 27bar så är detta vad den orkar med, och med lite säkerhetsmarginal. Att försöka ta ut över det dubbla kan sluta med katastrof för de som råkar befinna sig i närheten. Funderar på teorin om lite gasrester i ledningar osv i inlägget ovan. Visst är det säkert bra tänkt att skona närmiljön osv. Men var det inte kylspray eller olika gasoler vi pratar om här? Kylsprayen är ju avsedd att använda just för att kyla ner komponenter osv, då måste man spruta ut den direkt i luften osv.. Köpte lite "tryckluft på burk" här för leden, dessa brukar finnas i ett par varianter. Antingen samma innehåll som i kylsprayen, men inget sugrör ner i burken, det kommer bara ren gas ut om man inte vänder behållaren upp och ner. Ingen varning för brandfarlig produkt osv på förpackningen (med all rätt). Den andra produkten består av ren gasol, med samma typ av burk utan sugrör, för att hindra att gasen kommer ut i vätskeform. Stor varning för brandfara på burken, också med all rätt. Man funderar ibland, vem skulle få för sig att pysa ut gasol rätt ut i luften på kontoret, men står det "tryckluft på burk" på förpackningen så går det bra... FP |
|
|
du kan nog göra på det sättet du tänkte så länge du gör det med försiktig öppning. alternativ kopplar du den gula slangen till en väl kyld tub (precis som när du fyllde med, fast med rumstempererad tub) - är tuben kyld med smältansande saltlakeisbitar så blir det inte speciellt mycket gas kvar i slangarna. --- perantoniohansson: även om du teoretiskt kan seriekoppla kompressorerna så kan du inte göra det i praktiken av hållfasthetsskäl - kort sagt så är det rent livsfarligt att göra detta om du inte föräkrar att göra exprimentet i en betongbunker och dej själv långt utanför. Det finns handpumpar för luftpistolskytte där man pumpar upp små cylindrar till ca 200 bar med handkraft - försörjer man pumpen med ren kvävgas så ser jag inte allt för stora problem att pumpa upp en gasklocka med en sådan pump. villkoret är att man gör sina anslutningar och slangar så att de verkligen tål 1.4 ggr max arbetstryck och att man provtycker det med vätska för att se att de håller - vätska smäller inte så mycket som med gas när någonting går sönder... en vanlig fettspruta kan ge bra bit över 200 bar... |
|
|
Det där med handpumpar för luftpistolskytte va ett bra tips eftersom det är så extremt små volymer som ska fyllas.. Det är min äventyrs lusta som spökar när jag vill se hållfastheten på kompressorns topp bultar "hehe" Jag o polarn brukar riva oljetankar och vi har en stor farmare som nog ska svetsas igen o koppla en skenande kompressor till för att sedan invänta smällen . Va det AC forumet handlade om? |
|
|
perantoniohansson: Det låter minst sagt riskfyllt att testa en farmartank på det sätt du beskriver. - hur många hundra meters säkerhetsavstånd har du tänk dig? - vet du vad kompressorn ger för maxtryck? - vad gör du om det gått lång tid och tanken inte exploderat? Går fram och stänger av kompressorn och kollar läget? - hur släpper du ut trycket om tanken inte vill explodera? - etc Här kan du se resultatet av ett liknade "test" av en tryckbehållare fast i mycket mindre skala Länk Liten tank= "litet" farligt. Stor tank= Ja, vad tror du? Vill du absolut kolla hur en tank spricker sönder vid övertryck så testa i stället med vatten av högt tryck. Fast jag skulle nog hålla ett avsevärt säkerhetsavstånd även vid ett sådant test. Och i förväg ha funderat igenom vad du gör om testet inte går som du tänkt (tex om tanken inte vill explodera) Per L |
|
|
Svar: -450m till grannen. -9bar till att börja -stänger av o åk hem -Älg studsar tömning -inget svar Med vatten sjunker nöjesfaktorn med x2, och hur farligt kan de va? det är ju bara en 3kubikare med skålade gavlar. (o jag har första hjälpen kitt i blien). |
|
|
att spränga en farmartank med tryckluft kallas nog för allmänfarlig verksamhet och 450 m till grannen är inte lång nog - minst 2 km, avlyst område och någonstans i Norrland skulle jag nog säga... |
|
|
perantoniohansson: 450 m till grannen är kanske bra men du då? Du skall tydligen stå alldeles intill med tanke på att du skall kunna stänga av kompressorn! Har du verkligen tänkt till ordentligt!? Se åtminstone till att det bara är du som är i närheten när du gör testet. Och kolla först en gång till vad som hände med den lilla burken som exploderade. Per L |
|
| Det är lungt, mer orolig för ladan bredvid. Eller vad tror du Mats! (det är hos Torbjörn tanken står). Är han lika lugn? . skickar länk till han, hehe | |
|
Det blir nog bra. Ni får gömma er bakom en grävmaskin eller nått. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.