AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
214.145

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Sida 1 av 20
Pa
42
Pappsen
325ia -94

Hej jag söker dig som la in ett inlägg om att fylla på ac,n med clas ohlson kylspray.Det Var nog 07 nångång.Laddade hem länken men den har tyvärr blivit bortstädad.Hade varit bra om du kunde lägga in den igen.

Roffe
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det denna du tänker på? Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pa
42
Pappsen
325ia -94

Nej inte precis,men detta är intressant. Kollade på amazon.com o de fanns flera olika satser med burkar att köpa.Funderar på att köpa en medeldyr sak med 2 burkar,får se va de blir.

Roffe
Vad tror ni om den här burken då? 5$ kan jag leva med

Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
men $ 40 i frakt!

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hos Biltema kan du köpa denna burk: Länk
Den innehåller exakt samma R134a som fyllts i AC-anläggningar sedan 1992/93.
Har efterfyllt AC:n i mina två E34:or med sådana burkar, och det fungerar i alla fall hittills alldeles utmärkt. Jag tillverkade en fyllningadapter själv, med en slang från en vakuumpump avsedd för värmepumpar.
Egentligen ska man vakuumsuga AC-systemet innan påfyllning, men det går att 'toppa' systemet genom att ansluta till kompressorns lågtryckssida och låta den suga in gasen (OBS! Gas, inte vätska - burken ska hållas upprätt!) med motorn igång och Ac:n påslagen. Vad du gör, försök inte fylla på via högtrycksporten, det går inte och du kan skada systemet!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Frakten är dyr från staterna, och tullen kan beslagta prylarna, handlaren däremot är klockren - väldigt trevlig! Han skickar prylarna som "gåva" så att ingen moms eller tull behövs betalas, men från 1/7 2007 så blev allt med R134a olagligt så risken är nog rätt stor att det beslagtas.

Precis som gunnare har jag gjort:

Annars kan jag berätta att Biltemas Gasolbrännare (17-608) Länk har samma anslutningsgänga (7/16) som drivgasen har: Länk

Brännarens munstycke skruvas lätt av och sen måste den lilla "strypmuttern" bort som satt lite bättre - naturligtvis så var det inte likadan gängor som på Länk men det löste sig med lite gängtejp och försiktig ihopskruvning, det blev tätt.

Med en annan mätare som jag hade sen tidigare Länk kunde jag hålla koll på trycket på högtryckssidan samtidigt under påfyllningen (ett mycket bra tryckdiagram medföljer på baksidan - kasta den inte!), 2 flaskor och totalt 800gram räckte för att få fart på ac:n igen.

Mvh
Hiitade den här 10 sidiga guiden
Länk

Är den korrekt? nån som tillägga nånting?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Guiden verkar helt ok, men gängade plastanslutningar känns tacky - och de går sönder väldigt lätt.

Prylarna från Frosty-freeze som jag länkade till har mässing/metallanslutningar.

Måste bara påpeka att det är enbart gasen R134a som är olaglig utan cert, PAG/esterolja samt mät- och påfyllningsinstrument är fullt lagliga att importera/inneha.

Mvh
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det kan inte vara olagligt att inneha R134, Biltema säljer ju det på sprayburkar!!! Drivgas till airbrush kallar dom det, men det står R134 på innehållsförteckningen. Dessutom billigare än att importera från tex Tyskland. Hade det varit olagligt hade det varit stoppat för länge sedan! Det som kan vara olagligt är att som outbildad hålla på med att fylla kylanläggningar, men jag läste någonstans att för hobbybruk så är det ok, men det är en tolkningsfråga vad gäller regler.
Verktygsboden i Borås säljer förresten lösa snabbkopplingar till AC fyllning men det är lite svårt att hitta dom på hemsidan, Länk
Men jag såg att den var slutsåld för tillfället.

/Mats J
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mats J:

Lugna ner dig! ;)

Det lustiga är att det juridiskt är 2 "olika" ämnen, det som finns i Biltemas drivgas är inte R134a utan HCF134a, stor skillnad va? ;)

xxargs skrev detta i denna tråd: Länk

"även om det inte är förbjudet att släppa ut HCF134a för någon, ännu (R134a är en annan sak juridiskt sett - trots samma molekyl - men eftersom privatpersoner inte kan köpa ut R134a utan akreditering så är det inget problem egentligen om systemet redan är tomt"

Läs gärna signaturen PaNiC´s inlägg i denna tråd (nån av länkarna borde funka): Länk Länk

Länk

Mvh
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
MartinDell: Jag har en sådan R134-burk du länkade till om du är intresserad så PM-mig.
I prinsip från årskiftet nyligen är det förbjudet att själv mikla med kylanläggningar utan akreditering (kyl-cert räcker inte - företaget som säljer kyltjänster/rep måste också vara acrediterade) - men å andra sidan så är det förbjudet att köra för fort också, något som jag förmodar aldrig någonsin inträffar här bland forummedlemmarna ;-) det är också tolkningfråga när kylmaskin definieras som kylmaskin - går man på naturvårdverkets sidor är kylmaskin definitionsmässigt kylmaskin bara när den innehåller certifierat och acrediterad fylld köldmedieblandning - annars är det inte kylmaskin även om det är fyllt med något annat fulfyllt och fortfarande ger kyla - läser man författningssamlingarna så kan det tolkas annorlunda, och innan det finns ett domslut i frågan så är ingeting säkert...

Mao. är det betydligt större risk att bli av med körkortet med stillastående bil på en parkering än att i stillan ro prova att själv repa och fylla sin AC, men börja man göra det till en affärsrörelse och börja ta betalt av sina polare man gör jobbet åt, så ökar risken givetvis.

- Men som allt annat så måste man läsa på lite först så att man inte gör dumheter och det kan bli skador materiellt och sig själv[1]. - trycket när AC-kompressorn är aktiv är dubbelt till 3-dubblet högre än vad en vanlig tryckluftkompressor går upp under normaldrift - vid felsituation kan det bli ännu högre - så ta det varsamt.

Nu används HCF134A till väldigt mycket mera än bara som köldmedel - bl.a enorma utsläpp som just drivgas i sprejburkar och skvättas i sprejburkar som redan har brandfarliga lösningar (dvs. dom flesta sprejburkarna) och lika gärna kunde drivas av butan/propanblandning utan att brandriskfaktorn ökar speciellt mycket - mao. väldigt mycket onödig användande av HCF134a och liknande F-gaser där det inte behövs och som den allt hårdare F-gasdirektivet förmodligen inte påverkar förrän det blir helförbud liknande R12 och R22 med tillverkningsstopp - doppen som fick min bägare att rinna över var när jag läste om svindyra köldmedelspatroner (ungefär som burk köldsprej) med medicinklassad HC134a som användes som kylmedel till laserdioden för laserbehandlingsmaskiner på skönhetskliniker - och, ja gasen var inte i ett cirkulerande system ala kylskåpskompressor utan fungerade ungefär som att blåsa på med kylsprej på en varm lasediod timme efter timme...

- i kylindustrin så räknar man i gram R134a som fylls i bilar och redovisats där, fins i lager hos firman gentemot det som köps in köps in - och fattas det mer än något 10-tal gram i månaden protokollmässigt så blir kylfirman av med sin acreditering - medans i skönhets och kosmetikaindistrin så är det bara att släppa ut hur mycket som helst...

Det fins ingen förbud (än) att köpa, inneha och släppa ut HCF134a i obegränsade mängder - men f*n ta om man försöker skaffa R134a från en köldmedelsdistrubitör!!!

---

Nå tillbaka till saken - biltemagasen har många använt utan att jag sett några 'haverier' - men under sommaren med riktiga fuktmätarkretsar (HIH4000) som jag har läckfritt kunnat stoppa in i tryckslangar, konstaterat att fuktighetshalten i biltemagasen varierar väldigt mycket beroende på batch sändning av burkar. Jag har mätt 4.5% Rh (27 grader C) vilket är i stort sett i köldmedelskvalitet i torrhet och skulle i stort sett kunna stoppas in i kyl och frysar direkt, och burken inköpt en annan gång så är fuktighetshalten 40% Rh och fyller man över den gasen till en kylspraysburk så känner man tendenser till frysning i munstycket när man småpytsar gasen som just kylspray-gas.

Med andra ord så rekomenderar jag att man torkar gasen innan den åker in i bilen, eller att man byter till ny torkmedelspatron inför varje större fyllning.

Gas från frysspray _kan_ vara torrare men är inget jag har kollat.

---

Hur torkar man gasen då - ja det är lite pyssel - men skall man rota i sin AC mer än en gång och måste ha bort AC:n var gång och därmed tömma och fylla systemet var gång för liten nätt summa hos AC-nissen, så är det lätt att man börja titta efter alternativ.

1. Släpp vartfall inte ut gasen ur AC ut i fria luften utan försök sammla upp den med kylda tuber så att gasen rusar över och kondenseras i den kylda flaskan (isvatten räcker i början) - tomma biltemadrivgasflaskor funkar bra men man bör byta tub när den väger över 400 gram - avsluta det med en ett par till 3/4-fyllda tuber med HCF134a (som termisk magasin) som har legat i frysen på max kyla så kallt som möjligt, gärna -30 grader, - anslut raskt flaskan till dina slangar - öppna kran och skaka den fryskalla tuben tills det sluta susa och du noterar strax att tuben blir snabbt varm och frosten på den tinar när den kondenserar gasen från bil-AC:n - byt till nästa fryskalla tub och upprepa detta tills det knappt susar alls med ny, många minusgrader kall tub. Gör man det med säg -15 grader kall tub som sluttemperatur så är övertrycket i AC:n inte mer än 0.6 Bar (når man -26 grader C är det ingen övertryck alls) - ha gäna en tryckmätare så att man följa processen - med 0.6 bar övertryc så det handlar om på sin höjd ett par liter gasutsläpp (mellan 5-10 gram gas) när man öppnar upp systemet helt senare - viss skillnad mot 0.400 - 1.2 kg som annar blir om man släpper rätt ut - bara för att man själv repar så skall man inte vara ett natursvin om man kan undvika det med rimlig insats. Och en sak till, när du väl börja tömma och fylla själv så kan du glömma fortsatt anlitande av AC-firmor utan du får gör allt själv hädanefter.

Den lite mer ordentlige bygger sig en återvinningsmaskin med en kylskåpskompressor mot tom väl rengord och vakumsugen gasoltub, kran och övertryckskyddsventil (ca 15 bar) på utgången - förutsätter dock att man kan vakumsuga ordentligt med en AC-vakumpump (kylskopskompressor som vakumpunp räcker inte...)

vidare...

Och så torkningen av sin gamla (om man misstänker fukt) och ny gas

min process är följande:

Man inhandlar en påse kattsand 'best friend - fresh&easy', innehållet är vitt krossad silkagel med blå pärlor inblandat numera. Den skall torkas i ugn ca 260 grader utbredd på tallrik - en process som kan ta upp till 4 timmar - en indikation att det är torrt nog är att de blå pärlorna har bleknat och blivit rödlila i färgen (jepp dom blir blåare igen med allt mindre rött i reda vid några få % Rh - lila pärlor är en bra indikation att silcagelen är under 0.5% Rh)

efter torkningen så hälls detta raskt och forfarande hett i en glasburk (förvärm lite så att den inte spricker) och plåtlock med gummitätning under påskruvas omedelbart och bestämt hårt - gunilla marmeladburkar eller örnos äppemosburkar med plåtlock fungerara bra, har samma lockstorlek. I glasburk kan torkmedlet förvara länge, men tappar pärlorna lilafärgade tonen så måste den torkas igen.

därefter häller man en lämplig dos av torkmedlet i en fryspåse med så lite luftväxling som möjligt för använding inom några minuter (ja, påsen läcker fukt genom plasten!!!).

Därefter tar man en bit genomskinlig armerad tryckluftslang med 12 mm innerdiameter (?) ca 4 dm längd - inhandlar 2 st 17-601 från biltema som flaskadaprar (för biltema drivgasburkar) och lämpliga slanglämmor. En bommulsrondel från konsum - som delas tjockleksmässigt i två halvor och tunnas ut så att ena diskhalvan lätt trycks in i slangen, monterar fast ena flaskadapern (brännaren avtagen) och krimpar åt slangklämman så att det blir gastätt. Andra änden av slangen stoppas nu in i påsen med torkmedel och sedan pillar man in torkmedlet i slangen och knackat mm. så att den packar sig så tätt det går i slangen - avsluta det hela med den andra diskrondellen och andra flaskadaptern som med slangklammern dras gastätt.

nu bör man kunna vakumsuga det här, minst med en kylskopkompressor som agera vakumpump men helst en riktig AC-vakumpump - adaptermässigt så sågade jag av toppen på en tom campingas/drivgastub och krängde på smalaste blå tryckluftslangen (från biltema) på plastploppen inuti och sedan smältlimmade alltihop - obs detta enbart för vakumsugning - inte för trycksättning - skall man trycksätta så får man hårdlöda med kopparrör istället... - med lämplig tryckuftskoppling ansluten (använd Biltemas tryckluftkoppligar, dom är verkligen täta för vakum - dom på jula, k-rauta etc. läcker luft och ännu mera luft vid minsta vickning i anslutningen) - så suger man ut så mycket luft som möjligt - med AC-vakumpump tar det ca 30 minuter att nå under 1 %Rh då PVC-slangen hela tiden avger fukt[2]

Först nu är man mogen att torka biltemagasen. Ena, fulla tuben i en bytta jummet vatten och den andra tomma i en bytta kall vatten med isbitar

Jag ställde min fulla tub med jummna vatten på en våg. Därefter öppnar man ventilen till första tuben i isvattnet och övertrycket av kvarvarande HCF134 i tuben rusar in i slangen - därefter öppnar man den fulla tuben - bara lite - och ännu mera gas rusar - och efter ett tag så noterar man att slangen med torkmedel blir varm - det är korrekt - blir den inte varm så är torkmedlet för fuktigt för att vara användbart här. Det är också mycket gas om absorberas av torkmedlet i sig, det skall man ha klart för sig - därför skall man inte göra det på en lite skvätt gas utan man kör igenom hela sitt gaslager på en gång.

Lämplig 'överpysningstakt' är ca 5 gram/minut och gasen stryps alltid på den varma tuben - därav vågen så att man följa det och justera takten, och man får räkna med att byta varmatten och fylla på med mer is ett par ggr per burk biltema drivgas.

kör man detta rätt så är fuktighetshalten under 1.5% Rh in i mottagarflaskan och på 30 cm torkmedel i slang så kan man lätt köra 10 flaskor även ganska våt gas (40%Rh) på raken innan fukten har tagit sig igenom torkmedlet till andra ändan - dessutom har du åter igen dom lila pärlorna i torkmedlet som syns igenom slangen - när dom blir mer blåaktiga (rödtonen dämpas dock inte helt) så har den delen blivit för fuktig (> 3-4 % Rh) och man kan följa detta färgändring efter slanglängden - när bara 1/3-del fortfarande har orginal lilatonen på sina färgpärlor (jämför med dom i glasburken om man är osäker) så är det dags att byta torkmedlet till nytt. - sug ut så mycket gas du kan med djupfrysta flaskor innan du öppnar slangen.

tja, denna låååånga text för att förklarar hur man kan torka våt gas med enkla medel och utan tillgång till 'molecular sieve', som dessutom kostar skjortan om man kommer över någon alls.

[1] I det avseendet bör varenda snickerimaskin/såg och knivar förbjudas nu när 2 st på kort tid har kommit till jobbet med bandagerade och ihoppsydda händer pga att någon koppsdel har hamnat i sågklingan eller klämts i någon vedklyv - och hittils har jag aldrig någonsin hört talas om någon som kommer bandagerad efter att en köldmedelsslang har exploderat i handen för att man själv försöker laga sin egen AC, insprutnings eller hydralsystem...

[2] I PVC-slang så håller sig torkmedlet användbart torrt i max 2 dagar - därefter har PVC-slangen släppt igenom så mycket fukt att den inte är tillräkligt torr för torkning av gas längre. Obs det har inget med om slangen är trycksatt eller inte - fukten tar sig in ändå!

Det verkar som att biltemas blå tryckluftslang håller fukten ute bättre då den verkar ha en (svart) gummiblandning som håller tätt mot fukten - men då ser man inte de lila pärlorna i torkmedlet och kan bedömma dugligheten - skall man köra i sådan slang så måste man monitorer med HIH4000-sensor avseende fukt. .

Är detta mina serviceportar? Hittar inga andra portar .ibland ser jag dom på slangen på andra bilar
Har en e36 med lilla ac'n utan klimakontroll bara av/på alltså

Den övre anslutningen går till förångaren (till kupefläkten alltså)

Länk

Din bildlänk funkar inte - men annars om det är R134a-system så ser portarna ut som tryckluftsnipplarna till tryckluftsverktyg - dock i annan, större skala och har plastlock påskruvade för att det inte skall gå in skit i nippeln. Inuti nippeln sitter en shraderventilnål som man kan säga är en något uppförstorad insats till däcksventil och fungerar på samma sätt.

Den minsta porten, något större än tryckluftsnippeln är lågtryckssidan och den ännu lite större nippeln är högtryckssidan.

Du måste ha rätt nipplar (snabbkoppel för tryckluftsverktyg går _inte_) då det är väldigt vanskligt att försöka göra något själv som håller tätt om du inte har tillgång till svarv och nyttjar innergängan i nippeln.

Är systemet trycklöst (pyser inte när du trycker till snabbt på mittstiftet) så har du en större läcka och denna måste repas innan det är lönt att fylla på något alls. I reparationen så skall också torkfiltret bytas (först i samband precis innan vakumpumpningen och påfyllning) då den gamla med säkerhet är vattenmättad.

Du måste även ha en vakumpump för att tömma AC:n på luft - några säger att gammal kylskåpskompressor räcker, även om jag inte tycker det. Den jag har går bara ned till -920 mBar (danfoss TL2A) vilket är ca 80 mBar för lite för att börja suga någon fukt i systemet (måste ned till 20 mBar från full vakum innan vatten börja koka vid 20 grader, och normalt vill man ned under 2.6 mBar från full vakum för bil-AC) - vakumpump för att evakuera värmepumpar rekomenderas som minimum - dom går en bit under 1 mBar från full vakum och kostar runt 1500:- på tex. jula. Skall man ha en kylnisse-vakumpump så kostar dom minst 3-dubbla även köpta från utlandet, men dessa kan ge vakum under 0.01 mBar.

Pyser det i nippeln fortfarande trots efter något år efter att AC:n slutat fungera så är det ingen stor läcka och det mesta sker förmodligen på vintern för att kompressorn inte motioneras ett par ggr i månaden vintertid (lätt hänt med 'manuell A/C' och då börja det sakta pysläcka i kompressoraxeln efter ett tag - en läcka som förvinner igen så fort kompressorn snurrar igång och därför kan vara närmast omöjlig att hitta efteråt. - för formellt sett så får man inte fylla på förrän läckan är hittat!

I detta fall så kan man prova att toppa upp med gas (vilket dom flesta DIY-kitten utomlands avsågs för) - se till att vädra ur luften ur slangarna innan snabbkopplet anslut still nippeln!

fyll upp bara lite i början så att du får upp trycket i systemet - gå sedan runt med såpvatten och pensla/spruta på 'allt' som tillhör AC och se om det bubblar någonstanns - kondensorn framme i bilen är alltid mycket misstänkt om bilen är ett antal år gammal - Ge akt på gamla oljefläckar etc då det kan indikera läcka. Om det bubblar någonstanns - fyll inte på med mera gas då det ändå kommer att försvinna ganska snabbt igen.

Halloj igen
Hittar bara dessa 2 portar på min kompressor, den här länken borde funka
Länk

Har beställt ett slangkit med mätare o snabbkoppling på frostyfreezy
o även lite R134a . Får se om det går igenom tullen

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Verkar som att du hittat dina anslutningar. Under plasthattarna skall snabbkopplingarna finnas.

/Mats J
hm mjo men det verkar vara R12 anslutning då det är utanpåliggande gängor på anslutningen

attans då köpte jag fel kit, jaja kan va bra o ha till nästa bil

men det här kittet kanske?
Länk

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du kan räkna med att all gas beslagtas om du beställer, har du riktig otur så kan det även bli böter/rättsliga påföljder...

Det finns säkert nån kylnisse som kan fixa nya R134a-ventiler, men du kan få leta lite.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vad är det för årsmodell på E36:an du har? Om det är R12 i systemet så borde det finnas en röd plakett väl synlig i motorrummet.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.