|
|
|
|---|---|
|
Har läst åtskilliga diskussioner här på autopower om att man bör byta olja i automaten för livslängden. MEN samtidigt hör jag rykten om att man INTE bör byta olja efter ett viss antal mil på mätaren eftersom den nya oljan kan frigöra gammal skit som kan fastna i filter och annat och - i värsta fall - få hela lådan att totalhaverera. Min 328IA har gått ca 21k mil. Vågar man byta olja på den eller riskerar man ras? Den växlar helt okej, slirar inte och lockup fungerar utmärkt. Sen är det ju lite "stadsbuss" vinande ljud från lådan på lägre växlar men det är väl normalt på äldre lådor. Vad tror ni? | |
yttryck |
har likadant fenomen på min låda som du har,,lådan "viner" på de låga växlarna. vissa växlar går silkeslent mellan 2-3 växlar den lite mer ryckigt,, men i övrigt funkar lådan fint.. enligt min bils servicehistoria så byttes oljan i vxl. vid 14000 mil, nu har builen rulklat 23600 mil, lär nog inte byta olja än,, de flesta byter för känslans skull, flera bilmekar har sagt att det inte behöver bytas oljan i lådan,, de står t.om. "lifetime" på skyddkåpan till växellådan. hör med BMW verkstad ! /Igor |
yttryck |
det beror oxå på hur hårt man kör eller om du har dragit släpvagn med bilen, jag har ingen dragkrok på bilen och jag har då inte kört hårt med bilen de 4500 milen jag har ägt bilen, så jag tror de inte är akut för min bil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.