AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.126

Kupéfläkt helt död

Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
(E34 525 utan ac) Kupéfläkten slutade fungera plötsligt en dag, hade den på läge 2 och skulle höjja den till max då den plötsligt stannade.
Och det kommer bara varm luft när man kör.

Har tagit loss palelen i motorrummet och kolla på fläkten, inga synbara fel.

Tacksam för svar!

Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
En sak till. Fläkten går om man kopplar den över batteriet.
Och om man sätter reglaget på max så kommer det fram ca 1.1V vid både säkringsboxen och kopplingen vid fläkten!

Låter som du har en glappande säkring eller möjligen helt avbränd. Kolla även själva brytaren/omkopplaren för fläkten. Om du mäter runt +12V som sedan sjunker till nästan noll när du startar fläkten så är det nåt skumt, säkringen sitter alltid på +12V sidan

FP
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
Har mätt upp fläktvreder och allt funkade där men får ialafall ingen spänning

Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
Har även haft den fläktmotståndet och kollat, men allt såg bra ut!

Du får gå längre tillbaka, följ kablaget till säkringsboxen osv, nån stans måste spänningen återkomma eftersom bilen i övrigt funkar.

FP
Co
8
Corpse
525im touring -02
535i -89
Jag har samma problem med min e34 touring. Har du kommit tillrätta med felet? Skulle va tacksam för tips
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
Japp, Jag har hittat "Felen"
1, glapp i fläktmotståndet
2, Säkring nr 28 var sönder!

Co
8
Corpse
525im touring -02
535i -89
Då får jag kolla på detta =) Tack för snabbt svar!!
Om det är e34 och glapp i fläktmotståendet och fläkten bara går på första läget.
Så gå det å fixa genom att löda lite, min dog en dag under körning, lödde med lödkolv, har fungerat i 1.5 år nu.

Kolla mektipset finns en instruktion där.
Ha
54
Haxxmannen
BMW 525 IA 88 170 hk
På mitt motstånd var det de fjädrande "metall-bläcket" som inte hade kontak.
Tog bara en sktuvmäjel och böjde upp den lite :)

Ett nytt motstånd på BMW hade kostat 1540 KR!!!

på min var det ärgning, som rost.
Tog lite slippapper och slipade.

Jag tycker det är helt sanslöst med 1540 kr för ett fäktmotstånd, vilken handlare var det?
Co
8
Corpse
525im touring -02
535i -89
Det är e34. 525-94a med ac. Min fläkt kan hoppa igång av sig själv när som helst den behagar. Typiskt glapp känns det som. Skall prova sätta 12V direkt på motorn för att utesluta den sedan är det bara att börja riva och felsöka. Tur det finns fina forum att kolla trådar i!!!
Corpse
Det beror väl p om du har den på läget 1,2,3
Går den alltid igång direkt på högsta läget?
Co
8
Corpse
525im touring -02
535i -89
Spelar ingen roll vilket läge, den funkar på alla när den väl går så det kan inte vara svärdet. Har provat byta relän mellan mina bilar oxå och dom är hela. Säkringar ser hela ut, skall dock mäta över dom så man är säker men har inte varit med om en säkring som kan glappa dock. Är nog nåt som ärjat nåntans. Får plocka isär och kolla fläktmotståndet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.