|
|
|
|---|---|
|
Tja, vart och tvättade bilen, polera och vaxa den idag samtidigt som jag tog mig an och kollade lufttrycket på bilen. (e39 520i -97) Den låg på ca 2.3bar runt om men jag läste på förardörrenslapp att för 235/45-17 så skulle man ha 1.9bar fram och 2.3bar bak, jag som inte kan så mycket följde rådet såklart. Kollade lite snabbt här på autopower vad andra folk kör ser ingen som kör 1.9 där framme utan det är mer 2.3/2.5 eller 2.5/2.8 (och vissa därtill 3 bar). Vad tycker ni jag ska köra med? Jag brukar knappt ha någon last i bilen och max 1 passagerare + föraren i bilen. | |
| På däckverkstan nu senast tankade de i 2,7 runt om. De sade att det var det allra bästa när man har 17 tum. | |
|
Av någon anledning så är BMW's (och många andra tillverkares) rekomendationer alldeles för låga. På din dimension så hade jag inte kört med mindre än 2,5. 2,7 som frejo skriver bli utmärkt. ___ //Ulf |
|
|
12-14" 1.7.2.0 bar 15-16" 2.0-2.5 bar 17-20" 2.7-3.5 bar Vh Henke! |
|
|
3 bar är lämpligt tryck "kör före du så väntar jag där framme" |
|
|
Appropå rätt lufttryck... Ska ned i Europa nästa vecka och det kommer bli rätt tungt. Insåg just att jag inte är helt hundra på om däcktrycket ska ökas innan jag packar, eller efter? I och med att jag packar, ökar ju trycket automatiskt, så det blir ju skillnad i mängd luft i däcket om jag baserar däcktrycket på med/utan last... Alltså: pumpa först och lasta sen, eller tvärtom? Kanske en självklarhet för vissa det här men...jaja... ;-) /Berga |
|
|
Det spelar ingen roll om du pumpar ditt däck med däcket löst eller fastmonterat på bilen!!! Du får allså samma tryck hur du än gör! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.