AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.013

Underlig klimatanläggning

Hej.
Jag tycker min klimatanlöggning beter sig så konstigt och särskilt så här års är det extra irriterande. Om jag har den inställd på "AUTO" och 20 grader på båda sidor, men slår av AC'n, då brakar den på med full värme i mittventilerna och då även ventilerna som sitter i dörrarnas ovankant. Detta oavsett hur vredet mellan ventilerna står (på "blått" eller "rött"). Tycker rent av att det blir varmare om den står på "blått". Efter ca 10 minuters färd, ibalnd längre så svalnar tempereturen ner, och så här års blir ju det outhärdligt. Någon som vet vad det kan vara för fel? För det måste ju vara ett fel?
fr
176
frejo
535iA -98
Men varför vill du slå av ACn, den ska helst alltid vara på.
Då det är runt 18-20 grader ute så behövs ändå inte AC'n tycker jag. Men visst kan det stå på hela tiden förvisso. Och eftersom min AC dessutom för tillfället är ur funktion så är det inet så stor vits. Men förhopningsvis funkar den på måndag efter att ha reparerats på auktoriserad verkstad.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan ju vara så att du har fel på styrenheten till anläggningen, men att den beter sig normalt med AC-knappen intryckt (men utan kyla). Det kan vara därför som AC:n inte fungerar, ioch nte pga av något "konventionellt" AC-fel.

Har du kollat alla säkringar? Avläst felkoder?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fr
176
frejo
535iA -98
Att slå av ACn leder alldeles för ofta till att man just får bekymmer med den framgent, därför skall den alltid vara på. Den i sammanhanget obetydliga enerikostnad detta medför uppvägs med råge av den kostnad en trasig AC medför.
Glömde också tillägga att en bekant till mig som är kyltekniker sa att en Ac-pump inte ska gå kontinuerligt utan slå av med jämna mellanrum för att skonas en del. Dock finns det en gräns för det åt andra hållet med, för täta "start-stopp" är heller inte bra. Men eftersom min pump går kontinuerligt om jag har knappen intryckt så är det också därför jag vill spara på kompressorn, för den kostar ju i runda slängar 5000:- och det är inte försumbart tycker jag iallafall.
fr
176
frejo
535iA -98
Systmet ska sköta detta automatiskt om jag förstått det hela rätt. Titta på "mekartips" där det finns skrivet om ACn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.