AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.250

Hjälp, byte av luftdämpare!

M.
43
M.R.
528i Touring -98
Hej!

Håller på att byta luftdämparen efter dom instruktioner som finns här på Autopower. Beställde nya luftdämpare av Autowåx i Karlstad och skulle få dom idag. Tyvärr så visade det sig att den vänstra var slut på lagret i Malmö så jag får ingen förrän nästa fredag. Det var givetvis den vänstra som det var punka på så nu är jag utan bil i en hel vecka.

Nu till mina frågor:
Är det någon här som provat att använda en bälg på fel sida genom att kanske ta bort den ena piggen på bälgen eller borra ett nytt hål för den i karossen, någon som har några erfarenheter av detta?
Finns det någon annan som säljer BMW-delar runt Karlstad?

Tacksam för svar...
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Ingen som har provat att använda en högerbälg på vänster sida, skulle behöva ett snabbt svar då jag skulle behöva göra detta imorgon?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det finns nog en anledning till att de är olika annars hade det ju bara funnits en. Dyrare att tillverka två varianter...
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Tack för ditt svar!

Ja,jag tänkte likadant men när min fru(det varhon som hämtade bälgen) pratade med verkstadskillarna på BMW så sa dom att det borde funka, men det är just det där med "borde". Man vill ju inte lägga ut 1735:- spänn till efter några månader, bara för att man trodde att det skulle funka.
Men låter ändå inte helt orimligt. Tittar man på bälgen så ser den exakt likadan ut förutom att den ena piggen sitter annorlunda beroende på om det är höger/vänster.

Är det ingen som har provat eller har något att mer att tillägga?
Det kommer inte att lira speciellt bra.

Jag har kollat lite, bytte nämligen mina bälgar för ett par veckor sedan efter att bilen blev en 1/4 lowrider mitt i köerna på vägen hem från jobbet. Mindre spexigt...

Nej, det kommer inte att passa så bra då höger och vänster sidas "piggar" inte matchar. Anledningen till att jag vet det är för att jag av misstag först försökte montera höger sidas bälg på vänster sida. Det passar näästan men inte alls så att det skulle funka att köra på för att man får inte upp piggarna genom hålen i fjädertornet eller vad jag ska kalla det. Dem är förskjutna så pass att det inte kommer att gå.
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Tack för ditt svar Zlurc!

Du har helt rätt när du säger att piggarna sitter helt olika(spegelvända) men det är det som jag undrar, om det går att antingen ta bort den pigg som är spegelvänd eller kanske ännu bättre försöka borra ett nytt hål i fjädertornet så att piggen passar?
Kanske kan funka om du verkligen inte kan vänta på rätt del. Men att kapa en pigg kanske inte e så bra, nu minns jag inte exakt men har för mig att det var 2st med clips och någon som bara var någon form av styr-pigg. Att kapa dem som ska ha clips e nog ingen vidare idé. Skulle va att ta nya hål i bilen, men det måste ta emot att sätt borren i bilen...
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Ja det känns lite att sätta borren i bilen men det är ännu jobbigare att vara utan bilen en hel vecka. Det är "styr" piggen som inte har någon clips på sig som skulle kapas eller som jag skulle borra ett nytt hål för.
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Ja det känns lite att sätta borren i bilen men det är ännu jobbigare att vara utan bilen en hel vecka.
Det är "styr" piggen som inte har någon clips på sig som skulle kapas eller som jag skulle borra ett nytt hål för.
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Ingen som verkligen har provat att sätta högerbälg på vänstersidan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.