AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.211

Magiskt försvinnande motorolja

Tjenis.
Fyllde på olja i bilen för 3 veckor sedan, 2 liter, så nivån hamnade precis mitt imellan de två strrecken på mätstickan. Nu larmar den om låg olja igen, har inte haft tillfälle att kolla oljan när motorn vart kall men den var allt bra låg vid larmtillfället (varm motor).

Har jag ett oljeläckage på händerna tro eller har jag bara en sån motor som äter olja? jag har inte lagt märke till några oljefläckar under motorn.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sitter ett membran i insuget på V8:orna som går sönder titt som tätt har jag förstått och då åker oljan med i insuget och förbränns. Har du noterat någon blårök, särskilt vid kall motor/katalysator?
Det brukar också bli problem med avgasvärden på SBP med detta fel. Sök på "membran" el. likn. så har du nog lite tips.
Jag förutsätter att du kollat nivån på stickan, då nivågivaren till den elektroniska varnaren gärna kan strula och larma utan anledning.
Jag kollade som sagt stickan när motorn var varm och då vart det lite låg, fast det är en 750 jag har. Sitter det membran där också?

tack för snabbt svar :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej just det, du har ju 12 burkar. Då är det inget membran vad jag vet.
Kolla stickan då motorn varit avstängd 10-15 minuter då den mesta oljan runnit ner i tråget. Då kan du se om det verkligen minskat.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Vad har du för avgasvärden?
Mvh Dic
oljan har sjunkit en liten bit men är fortfarande över minimumsträcket, jag har inga dokumenterade avgasvärden.
Transocean
20 år gamla större bmw-motorer drar lite olja, det är bara att acceptera. Min V8 klarar 200-300 mil efter oljebyte, men sen börjar den dra 1 liter per 100 mil. Har bytt allting och kör snällt dock ganska snabbt, hursomhelst så har den dratt olja under de 5 år jag haft bilen.

Du har ju en tolva, byt olja på den, funkar fint med Biltemas halvsyntet 10w-40, när den sen efter en månad varnar för låg oljenivå kollar du stickan med kall motor, är det under minimumsträcket fyller du upp till max...brukar gå en liter.

Sen är det bara att köra och acceptera att den drar lite olja...vore förstås annorlunda om bilen var helt ny. Ingenting farligt m a o
E-
51
E-Bagge
530ia Touring -01 ,530d Touring -11
Kommer jag och bryter in i min polares tråd här lite gran...
Vad skulle det kunna vara om vi förutsätter oss att bilen läcker olja?

/Erik
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Halvsyntet skulle då inte jag hälla i min motor!
V12 har också insugsmembran som brukar gå sönder, del nr 3 här: Länk
Det brukar höras och kännas ett tjuvsug då.

---
Min bil: Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är väl ingen fara att hälla halvsyntet i en 18 år gammal bil...
Hur många mil har du kört på dessa 3 veckor? Hård körning?
ok
31
okt.no
750IAL -88
750IAL -89
2x 745ia -84
323I -82
Johan_s V12 har ingen insugsmembran. Bild nr 3 er et cover i aluminium.
Fix ?
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
okt.no: Hmm det kanske är annorlunda på M70, jag såg faktiskt att dom benämnde det som "Cover", men jag täkte att det kanske bara är en slarvig översättning. På M73 heter det "Regulating Valve", se nr 4 här: Länk
Kan ju hända att dom ändrat konstruktionen på M73.
Jag hade hål i mitt membran på ena banken i alla fall.

weeeman: Det finns så många trådar som diskuterar den saken redan, så jag har inte tänkt börja diskutera det i ytterligare en tråd. Men bara för att motorn är 18 år gammal behöver det inte betyda att det är nyttigt. Det kan fortfarande finnas oljekanaler som kleggar igen, kanske är det t.o.m. sämre att köra halvsyntet i en gammal motor där avlagringar har byggts upp under lång tid. Nya halvsynteter är visserligen bättre än gamla, men en bra helsyntet har bara fördelar vad jag läst mig till i alla fall. Men sök på forumet, jag är för dåligt insatt för att föra en diskussion i ämnet i alla fall, jag ville bara flika in att det kanske inte är en jättebra idé.

---
Min bil: Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Luktar inte avgaserna bränd olja? Mycket vanligt att dom läcker olja i ventilstyrningarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.