AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.302

Hur ofta spolas headlightsen?

Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Jag lämnade in min bil på BMW för några veckor sedan för att ena spolaren fram inte gick ner efter spolning. Dom bytte den på garantin.

Nu har jag upptäckt att det spolar inget alls fram..(vad jag kan se)

Läste i handboken att det ska göra det med jämna mellanrum. Någon som vet mer exakt ? Gör intervallen skillnad på kallt och varmt väder eller om man har lite/mycket spolarvästka?

Jag tycker den spolade bra ofta under vinterhalvåret men nu efter den varit inlämnad så har det ju varit bra väder och jag har inte använt den lika ofta, men testspolat flera ggr men händer inget där fram direkt.

Förrutom att spolarmunstycket på förarsidan denna gången var lite uppfälld vid ett tillfälle...

Suck...

Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Om du har ljusomställaren på "0" så spolar det alrdig på strålkastarna. Om du har den på, så att halvljuset går på direkt, så ska den spola varje gång du trycker på spaken (Om du inte trycker för spolning i en serie/flera gång inom en kort tid).

Vet inte riktigt hur det fungerar om man har på automatik, kan vara så att det spolar om halvljuset är på, men inte om halvljuset är av.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har för mig den ska spola var 4 gång som du spolar rutan om du använt den kontinuerligt utan avstängning.
Spolar inte om ljuset är avstängt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Jag har ljusinställningarna på halvautomatik eller va det heter. Iaf som ja alltid haft medn halvljus på direkt efter start.

Och den spolar inte efter 4 ggr...ska testa att fylla upp spolarvätskan i helgen och provspola lite mer. Fungerar det inte får BMW lite påbackning =)

Kan det hända att dom stängde av dom eller dyligt under spolarbytet?

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har du halvljuset PÅ så spolar min ALLTID första gången jag spolar rutan och sedan typ var 3:e eller var 4:e gång.

//amullo
---
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Tack Amullo. Ja då är det garanterat något fel! (om E46 och E90 kör på samma spolintervaller)

En annan fråga.

Lyktspolningen i sig är ganska irriterande.
Får även för mig att det ger upphov till rost fram på huven i större utsträckning än en bil utan spolning.(kan hända att jag är E46 skadad efter min förra bil) Dock vill jag givetivs att den fungerar korrekt om jag vill att den ska göra det :) Så BMW får så klart fixa..

MEN kan den kopplas ur på något smidigt sätt? För att sedan kopplas på igen om man vill.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Efter att ha plockat ner och lackat främre kofångaren har tydligen min slang till vänster strålkastarspolare lossnat så det är insidan av stötfångaren som spolas. Gissa på vilken sida min utbytta motorhuv har fått nya bubblor? ;)
Tror det ligger något i vad du säger Monsoon.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sätt vredet på konstant halvljus (längst till höger) och prova.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
satt faktiskt o skuggade igenom min bok o tror de stod att den spolade var 5:e gång, eller om man bara "duttar" till den för att få spolarvätska.
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Ringde de trevliga killarna på BMW verkstaden nu.

Han kom ihåg mig och hade provspolat ett par gånger efter rep och det fungerade då så han gav mig lite tips som jag ska testa i helgen annars var det bara att komma in med den så kollade dom på det.

Enligt killen så måste man vänta 2 min mellan spolningarna för att det ska aktiveras spol på lyktorna. + att det inte får vara lite spolarvätska då prioriteras rutan. Så...får spola upp några liter i helgen o testa =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.