|
|
|
|---|---|
|
Jag har märkt lite av det man läst om otaliga gånger angående BMWs växellådor, att dom känns lite konstiga att växla, att bilen rycker etc. Detta brukar främst personer som inte haft BMW innan märka av. Började fundera om det är jag som inte kan använda manuell växellåda, eller om kopplingen på min bil helt enkelt håller på att ta slut. Jag sitter alltid VÄLDIGT lågt i bilen, brukar ställa in stolen på lägsta möjliga. Men idag så fick jag för mig att höja den, så jag sitter nu nästan så man rör vid taket. Gissa om jag blev förvånad när jag märkte att bilen var betydligt enklare att växla, och framför allt mycket roligare att köra! Tror ni det ligger någonting i det? Att om man sitter lågt så kanske man på något vis t.ex. när man är trött inte orkar/glömmer trycka ner pedalen till botten, och på så vis förstör kopplingen? Så jag tipsar folk som har "svårt" för BMWs växellådor att testa höja stolen. Och se om man märker lika mycket skillnad som mig. | |
|
I mitt fall har jag nästan huvet i taket med stolen längst ned (är 185cm och har taklucka), så jag kan inte prova olika höjder. Å andra sidan upplever jag inga konstigheter med varken växellåda eller koppling, så jag kanske inte borde ha lagt mig i den här tråden. :-) Däremot har jag lite anmärkningar på den elektroniska gasspjällsstyrningen ... |
|
|
Märker ingen skillnad beroende på hur man sitter, brukar själv sitta väldigt lågt eftersom jag tycker jag känner bilens rörelser bättre då. Och visst har man gjort misstag när man växlar. Men det beror på okoncentration istället för sittställning. Men nått misstag här å där är väl ingen fara ;), det är ju inte dom som förstör en drivlina, utan långvarig misshandel. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag tror att det borde göra mer skillnad på hur långt fram man sitter och hur mycket lutat ryggstöd man har. Jag är inte så häftig och sitter ganska så långt fram och upprätt (åtminstone vid någorlunda aktiv körning), just för att kunna ratta snabbt och kunna ha så bra respons som möjligt. Höjden har jag aldrig märkt nån skillnad på. Peace out! |
|
|
Är det inte bara 18-åringar med bakåtvänd kepa som halvligger nere vid golvet och kikar ut mellan rattekrarna? ; ) |
|
|
Håller med Mike. Alla som sätter sig bakom ratten på min bil reagerar över att jag har ryggstödet så "rakt upp" och inte tillbaka lutat. //amullo --- |
|
|
Jag sitter så högt jag kan och så rakt upp. Provade att sitta som en 18-åring med resultat att jag missade växlingar . Man har ju ingen koll på var bilen slutar när man ligger på golvet! |
|
| Om man ska återgå till tråden, så JA, jag har oxå märkt av att min BMW är något studsig/ryckig om inte är riktigt varsam med växling. Speciellt från 1:n till 2:n. | |
|
Många som kört andra bilden inkl mig själv har alltid varit förvånad över BMWs koppling/växellåda mellan vxl 1 och 2. Idag när man vant sig vid kärran så går det hur bra som helst, men att det krävs invänjning för vxl 1&2 tror jag många håller med om. Sen vore det kul att veta vad det beror på, ingen som vet? /Hampus Länk |
|
|
Reco; ja det är nog så att lutningen på ryggstödet gör större skillnad än höjden på stolen. Jag ska testa att sänka höjden och bara justera ryggstödet och se om det blir bättre eller samma. Det känns lite konstigt att sitta så högt upp, känns som alla tittar och undrar vad man sysslar med. 330-mike; mjaa, till för åtminstone en vecka sen fanns det faktiskt minst en 26-åring som körde så. Vad gäller kepsen så kör jag Skurt-style :) |
|
|
Hej! Är det nte så att cdv:n ställer till det vid växlingar. Vet inte om alla E-46 har denna ventil eller om det bara är 330:n. Har läst flera trådar om folk som haft liknande problem och som tagit bort cdv:n och fått en koppling som är mer lättmanövrerad. Har själv min cdv kvar så jag har ingen egen erfarenhet... Anders |
|
|
Ännu en fundering, en polare hävdade när han åkte med att jag minsann inte kan köra BMW, och att han kunde. Hans knep går ut på att man ska ge pyttelite gas precis innan man släpper upp kopplingen helt för att få bilen att gå ryckfritt. Faktum är att detta funkar. Är det någon som kör så här här inne? Sliter detta på kopplingen onormalt mycket? |
|
| Det där om CDV ventilen har jag läst endel om, men inte gjort nått åt den saken. Är försiktigt på kopplingen istället, men fortfarande tycker jag att det är svårt att få BMW:n att gå helt ryckfritt. Faktum är att min sambo inte tycker om BMW:n på grund av detta, hon tycker att alla andra bilar hon kör är skönare (typ Audi, Saab). BMW bara hoppar och rycker, säger hon. | |
| Jag upplever det som att bmw är lite känsligare i kopplingen, och det rycker inte för mig nu när jag vant mig. Folk som tycker det hoppar mkt kanske är vana med en bil med mer "inexakt" koppling, dvs där det inte är så noga hur snabbt man släpper kopplingen det blir liksom mjukt ändå. Vilket audi är ett bra exempel på. Men däremot försvinner lite känsla med sån koppling. | |
| Det är inte så enkelt att det har med bakhjulsdriften att göra. En kardan flexar väl en hel del. Prova att krypköra en bmw på tomgång så börjar det rycka mer och mer tills bilen nästan hoppar fram. | |
|
sparrow prince: Kan nog stämma rätt bra, syrran och farsan tycker bilen är lite ryckig när dem kör, och jag gillar inte på sättet dem kör den på. Det är en konst att köra bmw man har nära kontakt me kopplingen på så vis är den känslig, från 1 till 2an brukar jag alltid gasa lite lätt köra mjukt, svårt och förklara men när jag kör blir den i stort sett ryckfri. Har ägt två tidigare bmw och kört massa andra samma sak där me 1-2an. Positiva med detta är att om man kan köra en bmw riktigt bra så ser det bättre ut och mjukare än dem flesta andra bilmärken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.